דולר-שקל לאן? שלילה נוכחית, במסגרת של דשדוש רחב, שבונה בסיס למשהו אחר לגמרי

מדד המניות הישראלי מסרב ליהנות כרגע מהמגמה השלילית המינורית במטבע האמריקאי אצלנו

 

 

 
איור פאנדר אילוסטרציה AIאיור פאנדר אילוסטרציה AI
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
26/05/2024

נושא הכתבה הזו הינו הדולר-שקל שלנו, ומה הוא אומר לנו כרגע על מצב רוחם של המשקיעים בישראל (מקומיים וזרים). ספוילר: המצב לא משהו אבל גם לא פסימי כל כך.... כבר זמן רב אני טוען שהדולר-שקל הינו הנכס הפיננסי המעניין ביותר אצלנו. יותר מאשר מדדי שוק המניות, ויותר מאשר רמות התשואות של האג"ח.

מדוע? כי הוא באמת משקף, ברמה היומית, את רוב רובו של הסנטימנט של המשקיעים הקובעים בשוק ההון הישראלי. העם בישראל אינו פעיל כמו העם האמריקאי. רוב הפעילות נעשית על ידי גופים ומוסדיים, ולכן, היא הרבה יותר מתונה, ובמידה גדולה, גם חכמה מאשר הפאניקות שאנו מקבלים כאשר הציבור הרחב שולט בחלק נכבד מהפעילות.

וזה תופס עוד יותר בזירת המט"ח המקומית: אוסף קטן של פעילים, עם הרבה מזומנים, יחד עם בנק ישראל, מהווים את עיקר התעבורה ההונית היומית בדולר-שקל. אזכיר כאן שאין מסחר עצמאי במטבעות אחרים מהדולר. כל שערי החליפין בין המטבעות הזרים נקבעים על ידי היחס בין הדולר לשקל ומה שהדולר עשה מול אותן מטבעות.

כמו כן, מכיוון שאנו מדינה שמייבאת את רוב התשומות שלה, עלייתו או ירידתו של הדולר משפיע מאוד על האינפלציה. וזה ממש חשוב. נקודה נוספת: הזמן שבו שער החליפין היה מושפע מהאקזיטים של ההיי-טק הישראלי כבר חלף לו ברובו. ייתכנו עוד מקרים בודדים אבל אלו כבר יהיו היוצא מהכלל המצביעים על הכלל.

ומעל הכול: מאז ה-07-10 חוסר הוודאות המלחמתית (שנרגעה מאוד לאחרונה בחזית המט"ח) יכולה לעוף חזרה מעלה, במידה ונראה שינוי מהותי בעצימות השונה של הזירות. וכך, אני חוזר: הדולר-שקל משמש כמגדלור של אופטימיות או פסימיות כלפי המדינה, שוקי ההון שלה, הכלכלה שלה, וחוסר הוודאות של הסביבה. אז מה אומר לנו הגרף של הדולר-שקל? הנה גרף יומי שלו:


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

כמו שכתבתי בסקירה האחרונה, הוא נמצא בתחום דשדוש רחב כאשר התבנית המיידית העולה לראש, כאשר מסתכלים כרגע על המצב, היא תבנית של ראש וכתפיים הפוכה. דהיינו, שפל של 3.54, כתפיים סביב 3.65-3.60, ובסיס סביב 3.80. ירידה מתחת ל-3.54 מבטלת את התבנית, עלייה מעל 3.80-3.81 מאשרת אותה ונותנת יעד די גבוה...

כרגע, הדולר-שקל בוחן את אזור ה-3.66, הנמצא בחלק הבניה הימני של התבנית. אין ספק שיש כאן תמונה שלילית מגמתית מינורית. סיבות? כבר אמרנו: רוגע יחסי בזירות (מנקודת המבט של השוק כמובן, ולא מנקודת המבט של אלו שנפגעים), יחד עם וול-סטריט עולה, ולכן צורך בהמשך גידור פוזיציות מאסיביות בסנופי ובכלל.

ה-RSI (עליון) עדיין לא נמצא במצב של מכירות יתר ולכן ייתכן עוד מהלך קטן לכיוון 3.65 או קצת מטה. יש לזכור: דולר-יורד אומר אופטימיות של משקיעים. ועכשיו נבחן שני גורמים משפיעים: ה-VIX (כמצביע על וול-סטריט) ומדד המניות אצלנו: ת"א 35. הנה ה-VIX:


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

מהתמונה הזו ברורה מאוד התובנה הכללית הקיימת כיום בשוק המניות האמריקאי: חיוב! ברגל האחרונה, הסנטימנט החיובי הזה הצליח לכופף את הויקס עד מתחת ל-12! וזה הישג די אדיר מימדים. כל עוד החיוב הזה יתקיים (בעזרת חזרת המופלאות ועולם ה-AI) הויקס ימשיך להיות נדרס ברמות נמוכות, והדולר-שקל יביע זאת בשערים נמוכים, עקב הלחץ של המשקיעים הישראלים להעביר עוד ועוד כספים להשקעה בארה"ב. הנה מדד המניות:


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

היינו מצפים שגרף ת"א 35 ישקף אופטימיות מאוד חזקה, לאור מה שראינו בדולר-שקל ומה שראינו בויקס. אבל זה לא כך. במקום לקפץ מעלה, היו לו שבוע מאוד קשה, יחסית, בשבוע שעבר. האמת היא שאינני יודע כל כך את הסיבה לכך חוץ מעניין הריבית (אחרי העלייה במדד...). האם זה היה צריך להשפיע כל כך? בעיני, זה היה קצת מוגזם לאור מה שקרה בארה"ב אבל מי אני שאתווכח עם חכמי רחוב אחד העם.

לסיכום נאמר: הדולר-שקל מאבחן כרגע מצב של StandBy חיובי מתון, הנובע בעיקר ממה שקורה בשוקי ההון בעולם כאשר העצימות של העימות המקומי ירדה פלאים בעיני הקובעים. למרות זאת, כל עוד לא נשבר השפל של 3.54, ובכך תבנית הראש וכתפיים ההפוכה, אני אמשיך לחשוב שלפנינו בנייה של בסיס לפריצה מעלה בעתיד הבינוני-רחוק. ברמת העתיד הקרוב, כנראה המשך למה שראינו עד כה. יחד ננצח!







 
x