ידע שווה כסף: כך תבינו את הדו"חות הנשלחים בימים אלו ותשלטו בעתידכם הפיננסי

בימים אלו נשלחים למיליוני חוסכים הדו"חות הרבעוניים של קרנות הפנסיה החדשות - מה חשוב לדעת?!

 

 

 
אייל סיאני, צילום: יח״צאייל סיאני, צילום: יח״צ
 

אייל סיאני, בכיר בענף הפיננסים והביטוח ומנכ"ל תלפיות שותפויות סוכנות לביטוח
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
26/05/2024

בימים אלו נשלחים למיליוני חוסכים הדו"חות הרבעוניים של קרנות הפנסיה החדשות המסכמים את ביצועי רבעון א' של שנת 2024  * הדו"חות יציגו תשואה חיובית יוצאת דופן אשר תעלה חיוך רחב על פניהם של הרבה חוסכים * אז למה חשוב לשים לב בדו"חות שתקבלו? המדריך המלא.

קרנות הפנסיה החדשות המקיפות מנהלות כ-800 מיליארד ₪  עבור כ-5 מיליון עמיתים וזאת באמצעות 9 חברות מנהלות. ממש בימים אלו מקבלים עמיתים אלו את הדו"ח הרבעוני של הרבעון הראשון לשנת 2024. 

למזלם של החוסכים, הרבעון הראשון של שנת 2024 האיר פניו לציבור החוסכים בעקבות תשואות גבוהות שהניבו מדדי המניות המובילים. 

תשואות מדדי מניות בישראל ובעולם

קטגוריה

מדד

תשואה ברבעון א' 2024

חו"ל

s&p

10.20%

נאסד"ק

9.10%

דאו ג'ונס

5.60%

ניקיי

20.60%

ישראל

ת"א 35

7.80%

ת"א 90

10.90%

ת"א 125

8.30%

יתר 60

9.10%


התשואות הגבוהות במדדי המניות השונים כאמור, באו לידי ביטוי בתשואות חיוביות גם בחסכונות השונים של הציבור, לרבות קרנות הפנסיה החדשות.

כך לדוגמא, המסלול לחוסכים במסלול מניות הניב בממוצע ברבעון זה תשואה ממוצעת של 6.73%! זוהי תשואה פנומנלית לרבעון אחד בלבד אשר יש רבים שיגידו שזוהי תשואה שמתאימה יותר לשנה שלמה מאשר לרבעון יחיד.

תשואות ממוצעות במסלולי קרנות הפנסיה - רבעון א' 2024

מסלול

עד גיל 50

50-60

גילאי 60 ומעלה

s&p

מניות

ממוצע

5.42%

4.81%

3.29%

8.80%

6.73%


מניסיון השנים, מעניין לדעת כי חלק לא מבוטל מהכספים נמצאים במסלולי השקעה אשר לא בהכרח מתאימים לאופי החוסך. כך לדוגמא, ישנם לא מעט כספים שנמצאים בחשיפה נמוכה למניות על אף שנותרו לחוסך שנים רבות עד שיתאפשר לו למשוך את הכספים. 


 תשואות של רבעון אחד בלבד עבור מכשיר חיסכון' הנועד לטווח של שנים רבות' אינם מעידים בהכרח על איכות ניהול ההשקעות. עם זאת, כדאי לדעת שבניתוח התשואות במסלולי ההשקעות לאורך שנים, ניתן לראות כי ישנם פערים מהותיים ביותר. לא הרבה יודעים אך ניתן להעביר את הכספים מחברה אחת לחברה אחרת או ממסלול השקעה אחד למסלול השקעה אחר ללא מגבלה. מומלץ להיוועץ עם איש מקצוע כגון סוכן ביטוח טרם קבלת ההחלטה האם ולאן כדאי להעביר את הכספים על מנת שיתאימו לצרכינו באופן המיטבי ביותר.

קיבלתי את הדו"ח - למה כדאי לשים לב?

הדו"ח מופיע על גבי עמוד אחד ומכיל 5 סעיפים עיקריים:

א. תשלומים צפויים מקרן הפנסיה - בטבלה זו מוצגים הסכומים שהמבוטח/שאריו יקבל מקרן הפנסיה ב-3 מקרים: פנסיית זקנה, פנסיית שאירים במקרה מות העמית ופנסיית נכות בעת נכות מלאה של המבוטח.

למה כדאי לשים לב?  גובה הכיסוי הביטוחי לנכות ושאירים הניתן לכל מבוטח אינו בהכרח המרבי היות והוא מושפע משלל נתונים. לכן, חשוב לבדוק מה גובה הכיסוי הביטוחי  ולפעול להתאמתו במידת הצורך והאפשר 

ב. תנועות בקרן הפנסיה – טבלה זו מציגה סיכום של הנתונים הבאים בתקופת הדו"ח: עלות כיסויים ביטוחיים למקרה מוות ונכות, סך הפקדות לקרן הפנסיה, רווחי השקעות, דמי ניהול, יתרת כספים ועוד.

למה כדאי לשים לב?  כדאי לדעת כי מבוטחים רווקים רשאים לוותר על כיסוי ביטוחי לשאירים ובכך למעשה לנתב את עלויות הכיסוי הביטוחי לשאירים להגדלת החיסכון באופן משמעותי.

ג. דמי ניהול – טבלה המציגה פירוט של שיעור דמי הניהול שנגבו מהחשבון: דמי ניהול מהצבירה(ניתן עד 0.5% שנה), דמי ניהול מההפקדות(ניתן עד 6% מכל הפקדה).

למה כדאי לשים לב? השוו את דמי הניהול שאתם משלמים לדמי הניהול הממוצעים וכן לדמי ניהול של חברות אחרות ופעלו בהתאם.

ד. תשואות – טבלה המציגה את התשואות שהשיגה קרן הפנסיה בתקופת הדו"ח לגבי כל מסלול השקעה בו חוסך המבוטח. 

למה כדאי לשים לב? חשוב לבדוק היכן מושקעים החסכונות והאם מסלול ההשקעה מתאים לרצונותינו וצרכינו. ניתן לעבור לקרן פנסיה אחרת או למסלול השקעה אחר באותה קרן הפנסיה ללא מגבלה.

ה. פירוט הפקדות – טבלה המציגה את פירוט ההפקדות בחשבון בתקופת הדו"ח לרבות סכום הפקדה, תאריך הפקדה, חלוקת ההפקדה (תגמולים ופיצויים), גובה משכורת בגינה הופקדו הכספים, חודש השכר בגינו הופקדו כספים.

למה כדאי לשים לב? בדקו כי סכום ההפקדות בטבלה תואם את הנדרש וכי ההפקדות מבוצעות באופן חודשי רציף. כמו כן, בדקו האם ההפקדות לקרן הפנסיה מבוצעות בגין כל רכיבי השכר ובאם לא- שיקלו לבצע זאת באופן עצמאי על מנת להגדיל את היקף החיסכון והכיסוי הביטוחי.

הדרך הטובה ביותר לחזות את העתיד היא ליצור אותו 

סוכן הביטוח הוא ה"מנהל הפיננסי" של הלקוח בהיבטים פיננסיים שונים, רבים ומגוונים. 

סוכן הביטוח הינו מומחה ואיש אמון שמטפל בלקוח במגוון היבטים ביטוחיים ופיננסיים המותאמים לצרכיו וכן מלווה אותו באופן אישי בכל רגע וצומת חשובה בחייו.

מניסיון רב שנים, חוסכים שהתייעצו עם המנהל הפיננסי שלהם בכדי שיבצע עבורם דיאגנוזה הנסמכת על ניסיונו ומקצועיותו, הצליחו לכלכל את צעדיהם באופן מושכל ומוצלח.

ישנו משפט ידוע: "הדרך הטובה ביותר לחזות את העתיד היא ליצור אותו". 

היוועצו עם מומחה, בעל ידע וניסיון אשר ידריך אתכם בבטחה בין כל האפשרויות והסיכונים בכדי לייצר לכם עתיד טוב ושקט נפשי!

x