דויטשה בנק: אנבידיה מעודדת את תיאבון המשקיעים לנכסי סיכון

הכלכלן הראשי של דויטשה בנק כריסטיאן נולטינג: "הספקית המובילה העולמית של שבבי AI דיווחה שוב על זינוק חד ברווחים לרבעון הראשון, ובכך עודדה עוד יותר את תיאבון המשקיעים לנכסי סיכון. לפחות בטווח הקצר, ביצועי המניה נראים כאירוע המרכזי שמשפיע על סנטימנט המשקיעים בכל מקום"

 

 

 
Photo-Karinhamich-Dreamstime.comPhoto-Karinhamich-Dreamstime.com
 

כריסטיאן נולטינג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
28/05/2024

לפני הכל...

אנו אכן נהנים מתרחיש  ה"גולדילוקס" - שבו האינפלציה יורדת, והכלכלה האמריקאית ממשיכה לצמוח בקצב בריא ורושמת את נתון מדד מנהלי הרכש המשולב החזק ביותר שלה בשנתיים האחרונות, ברמה של 54.4. מסביב לעולם, הכלכלה העולמית גם כן מתחזקת (כלומר אירופה), כאשר סין ממשיכה לגרום למשקיעים לנחש. ההיסטוריה והצמיחה העתידית הצפויה ברווחית מצביעה על כך שחברות וכלכלות מתקדמות בהצלחה לעבר נחיתה רכה. השווקים כמובן יעקבו אחרי הרווחיות, חוץ ממקרים בלתי צפויים. הדוביים יוודאו שהשווקים יישארו תנודתיים ושנמשיך להיות עסוקים. התקפות פוטנציאליות על סביבת הגולדילוקס עשויות לבוא מהזווית הגיאו-פוליטית או מתהליך בחירות ממושך בארה"ב לאחר ההצבעה, אבל כרגע נראה כי השווקים נעים בכיוון הנכון.

ראוי להזכיר במיוחד על רקע סיפור הגולדילוקס את המניה המדוברת ביותר בעולם. הספקית המובילה העולמית של שבבי AI דיווחה שוב על זינוק חד ברווחים לרבעון הראשון,ובכך עודדה עוד יותר את תיאבון המשקיעים לנכסי סיכון. לפחות בטווח הקצר, ביצועי המניה נראים כאירוע המרכזי שמשפיע על סנטימנט המשקיעים בכל מקום.

וכאשר מדברים על כל הנושאים הגיאו-פוליטיים, בסוף השבוע הזה יתקיים הסבב הקרוב של פגישות אופ"ק פלוס בוינה. השווקים אינם לוקחים בחשבון סיכונים גיאו-פוליטיים במחיר הנפט.

ברחבי העולם, יש עניין רב לשמור על זרימת נפט, ואף מדינה, כולל יצרניות הנפט, לא רוצה שאספקת הנפט תצומצם ובכך יגרם זעזוע אינפלציוני. ואכן, רוב השחקנים בשוק לא רואים את הסכסוך במזרח התיכון מסלים בדרך שתשפיע על הסחר ואספקת נפט, והציפייה היא שקרטל הנפט יאריך את המכסות הנוכחיות הקיימות.

יומן אירועים: 

שני:

גוש היורו- ציפיות אינפלציוניות הבנק המרכזי האירופי לשנה ושלוש שנים קדימה (אפריל), מכירות קמעונאיות (אפריל).

דרום קוריאה- מדדי מנהלי רכש (פברואר)

שלישי:

ארצות הברית- מדד מחירי הבתים (רבעון 1).

יפן- מדד המחירים ליצרן (אפריל).

רביעי:

ארצות הברית- בקשות למשכנתאות, ספר הבז' של הפד.

גוש היורו- ביטחון צרכנים (מאי/יוני)

גרמניה- מדד המחירים לצרכן (מאי)

חמישי:

ארצות הברית- תוצר לרבעון הראשון (נתון סופי).

גוש היורו- שיעור האבטלה

שישי:

ארצות הברית- מדד המחירים PCE (אפריל).

גוש היורו-מדד המחירים לצרכן (מאי ראשוני), נתוני תוצר לרבעון הראשון (סופי).

יפן- מדד המחירים לצרכן (מאי), שיעור האבטלה (אפריל), ייצור תעשייתי (אפריל נתון ראשוני), מכירות קמעונאיות (אפריל). 

סין- מדד מנהלי הרכש (מאי).

ארצות הברית: מדד המחירים PCE, תוצר לרבעון הראשון

לאחר שבוע שקט בחזית המאקרו כלכלית, אנו חוזרים לפעילות עם שפע של אירועים חשובים. ביום שלישי  יפורסם דו"ח אמון הצרכנים, וההערכה היא שיחול קיטון קל, של חצי נקודה בלבד, ל-96.5 לעומת אפריל.מבין נתוני הפעילות נתבונן בנתונים של שלוחת הפד של דאלאס, שצפויים להישאר שליליים מאוד הן בתעשייה והן בשירותים. שני אירועי השיא של השבוע יהיו ביום חמישי, עם העדכון של התמ"ג לרבעון הראשון אשר צפוי לרדת, משיעור של-1.6% ל-1.2% וביום שישי עם פרסום מדד המחירים לצרכן שבו לא צפוי כל שינוי, הן במדד הכללי והן במדד הליבה. כל ירידה תתקבל בברכה, ולהפך. גם ספר הבז' שיפורסם ביום רביעי צפוי למשוך תשומת לב רבה בשל השפעתו האפשרית על קבלת ההחלטות של הפד.

שורה תחתונה: שבוע נתונים רווי באירועים, כאשר מעל כולם יהיו דו"ח ההכנסה והוצאות האישיות ומדד המחירים PCE. גם תיקון כלפי מטה בנתון בתמ"ג לרבעון הראשון גם צפוי להתרחש.

גוש היורו: מדדי מנהלי רכש ראשוניים.

הנתון הבולט ביותר בגוש האירו השבוע יהיה ללא ספק נתון האינפלציה הראשוני לחודש מאי (מדד המחירים לצרכן) שיפורסמו ביום שישי. בחודש אפריל האינפלציה הכללית נותרה יציבה על 2.4% בקצב שנתי, אך האינפלציה הליבתית המרכזית ירדה זה החודש התשיעי ברציפות ל-2.7% בקצב שנתי, עובדה שחיזקה את הטיעונים לצמצום ריבית על ידי הבנק המרכזי האירופי.בנוסף, קצב העלית המחירים בסעיפי השירותים שעמד תקוע על 4% מנובמבר 2023, רשם יקידה ב-אפריל ל-3.7% בקצב שנתי. היום (יום שני) אנו ממתינים לנתוני המכירות הקמעונאיות של בגוש היורו לחודש אפריל, וכן לתוצאות הסקר החודשי של הבנק המרכזי האירופי על ציפיות הצרכנים באזור באשר לאינפלציה בשנה הקרובה ובשלוש השנים הבאות. בנוסף, אמון הצרכנים בגוש היורו צפוי להתפרסם ביום רביעי, בעוד שביום חמישי נקבל את תוצאות הסקר החודשי של הנציבות האירופית על הסנטימנט הכלכלי, וכן את שיעור האבטלה לחודש אפריל.

שורה תחתונה: נתוני אינפלציה נמוכים יותר בחודש מאי עשויים לבסס את העמדה שהבנק המרכזי האירופי יכריז על הפחתת ריבית הראשונה בישיבתו הבאה בחודש יוני.

יפן: לא כזה רע?

הצמיחה ביפן ברבעון הראשון של השנה הייתה נמוכה מהצפוי ועמדה על קצב של 2% בקצב שנתי, נמוכה מקונצנזוס התחזיות של האנליסטים שעמד על -1.4%. הצמיחה החלשה נבעה בעיקר מצריכה מוגבלת, השקעות נמוכות וביקוש חיצוני נמוך. עם זאת, נראה שהשפעות חד-פעמיות היו אחראיות לכך. הנטל של האינפלציה הגבוהה על ההכנסה הריאלית של הצרכנים צפוי להמשיך להתמתן בחודשים הקרובים. נתון אמון הצרכנים שיפורסמו השבוע צפויים לספק איזושהי אינדיקציה לגבי כך. נתונים אלו משלימים את נתון המכירות הקמעונאיות באפריל. עלייה בשכר בשילוב עם האטה באינפלציה עשויים כבר להשפיע לחיוב ולבוא לידי ביטוי.

שורה תחתונה: הנתונים הכלכליים הבאים עשויים לאשר את ההתאוששות הצפויה ביפן. בנוסף, תיקונים חיוביים אפשריים בנתוני הצמיחה בתחילת יוני עשויים לשפר עוד יותר את הסנטימנט.

נתוני התוצר בהודו ומדדי מנהלי הרכש בסין

הודו תפרסם ביום שישי את נתון התמ"ג לרבעון שהסתיים במרץ, שצפוי להתמתן ל-6.4% לעומת 8.4% ברבעון הקודם. גם הערך המוסף הגולמי (GVA) צפוי לרדת ל-5.7% מ-6.5%, בשל ההאטה בצמיחה בתעשייה ובשירותים, בעוד שהפעילות בענפי החקלאות התכווצה ברבעון השני ברציפות. עם זאת, מגזר הליבה שכולל שמונה ענפי תשתית, צפוי להמשיך את התנופה החיובית שלו באפריל, כאשר פעילות תשתיות גבוהה תומכת בענפי הפחם, המלט והפלדה. הגירעון התקציבי לחודש אפריל צפוי לרדת, בשל גביית שיא של מסי סחורות ושירותים (GST) בחודש זה. בינתיים, נתוני מדדי מנהלי הרכש של סין לחודש מאי יפורסמו גם כן ביום שישי, ויזכו למעקב צמוד, זאת לאחר הירידה באפריל ל-50.4 ו-51.2, בהתאמה.

שורה תחתונה: למרות ההתמתנות הצפויה, הצמיחה הכלכלית בהודו נותרה איתנה. בסין, למרות שהסנטימנט בשווקים התאושש, ההתאוששות משמעותית יותר עדיין מתרחשת בקצב הדרגתי.

צפי עבור הבנקים: סביבה עסקית חיובית, עדיפות לבנקים אירופיים

ברבעון השני, מניות הבנקים האירופאים רשמו עלייה של 7.6%, לצד גידול בדיבידנד בשיעור של 2.9%. זאת אומרת שהסקטור רשם ביצועי יתר על פני השוק הרחב ביותר מ-7 נקודות אחוז. מניות הבנקים קיבלו רוח גבית מהרווחים האיתנים שהם רשמו ברבעון הראשון. הרווחים גדלו במעט בהשוואה לשנה שעברה ולעומת הצפי המוקדם של האנליסטים אשר חזו ירידה של 8%. 

ההכנסות מריבית רשמו גידול של-6% והעמלות מבנקאות השקעות וניהול נכסים עלו ב-2%. במקביל, העלויות התייצבו ברמה של השנה שעברה, בניגוד לציפיות לעלייה קלה. כמו כן, הפרשות לחובות אבודים  היו נמוכות מהחשש המקורי. יחס הלימות ההון הנדרש (CET1), המשווה בין ההון של הבנק לנכסיו, נותר איתן ברמה של 14%.

לרבעונים הבאים, צפויה ירידה קלה במרווח הריבית. אולם, בשל גידור חשיפת ריביות, לא צפויה פגיעה מהותית למרות הפחתות הריבית הצפויות של הבנק המרכזי האירופי. הגידול בהלוואות יוכל לפצות על כך. כמו כן, העלייה הצפויה בעלויות ובהפרשות – לגבי האחרונה הן צפויות להיוותר ברמה נמוכה - תקוזז ככל הנראה על ידי גידול בהכנסות מעמלות מבנקאות השקעות וניהול נכסים. רכישות עצמיות של 3-4% משווי השוק ברמה שנתית צפויות לתרום לרווח למניה בהתאם.

לעומת זאת, מניותיהן של מוסדות האשראי הגדולים בארה"ב הציגו ביצועים גרועים לאחרונה, עם ירידה של כ-0.5% מתחילת הרבעון, כאשר מדד ה-S&P 500 עלה ב-1.1%. עם זאת, עד סוף השבוע שעבר, הבנקים האמריקאים עדיין רשמו ביצועי יתר מעט טובים יותר לעומת השוק הרחב מתחילת השנה.

עם זאת, עונת הדוחות שחלפה הייתה איתנה, לפחות בהשוואה לציפיות האנליסטים. רווחי הבנקים שבמדד S&P 500  צנחו בממוצע בכמעט 6% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה, בשל ירידה במרווח הריבית שולי וצמיחת אשראי האיטית. הם כן עקפו את הציפיות ב-12% בזכות גידול איטי יותר בהפרשות והתאוששות בהכנסות מעמלות. בנקי ההשקעות אפילו הגדילו את רווחיהם ב-25%, כשהרווחים היו בממוצע גבוהים ב-25% מהתחזית המוקדמות.

בסך הכל, הבנקים במדד ה-S&P 500 נסחרים במכפיל רווח צפוי של- 11.4, כלומר הם יקרים ב-55% בהשוואה לעמיתיהם האירופאים, ולכן האחרונים נותרים הינם יותר אטרקטיביים להשקעה.

x