זהירות: מה אומר מדד הפחד של האג"ח ?

המניות מאותתות על רוגע, אבל האג"ח מאותתות משהו אחר. מדד התנודתיות של האג"ח המקביל ל-VIX של המניות קרוב כעת לרמות שקשורות לעיתים למשבר

 

 

 
מדד S&P 500 נמצא בשוק שוורי / איור: פאנדרמדד S&P 500 נמצא בשוק שוורי / איור: פאנדר
 

עמית י.
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
09/06/2024

מדד ה–VIX, זה שמודד את התנודתיות הגלומה של ה-S&P 500 בהתבסס על אופציות שיפוגו ב-30 הימים הבאים, הוא אחד הדרכים הטובות ביותר להעריך את רמת הפחד בשוק. וכידוע. קריאה נמוכה מעידה על שלווה, וקריאה גבוהה מאד מעידה על פאניקה. ורק בשבוע שעבר, ה-VIX ירד ל-11.9 (עכשיו עלה ל -12.2) שזו הרמה הנמוכה ביותר מאז נובמבר 2019.

כלומר, אנו רואים שרמת ה-VIX "רגועה" כרגע בצורה יוצאת דופן – היא נמוכה בכ-40% מהממוצע לטווח הארוך שעומד על כ-17. וכשרואים שקט קיצוני מהסוג הזה, לעיתים קרובות זה עולה בקנה אחד עם... עלייה בשווקי המניות. ואכן... השוק שומר על גובה ומה שמניע אותו זה קבוצת מניות טכנולוגיה, מדד S&P 500 נמצא בשוק שוורי לאחר זינוק של כ- 30% מהשפל שהיה בו באוקטובר. כך שאי אפשר להתווכח עם העובדה שמגזר הטכנולוגיה בהחלט נשאר חזק והחוסן הזה מדגיש את אמון המשקיעים המתמשך במניות טכנולוגיה ובינה מלאכותית.

אבל כמו שלא אחת אנליסטים טוענים,  VIX נמוך מאוד גם יכול להיות סימן אזהרה: זה מה שקורה כשהמשקיעים הופכים להיות יותר מידי שאננים ומתחילים להתעלם מסיכונים. והרי לא חסרים סיכונים בימינו מכיוונים שונים: לאן הריבית הולכת, האינפלציה, תעסוקה בארצות הברית, הצמיחה הכלכלית  בארצות הברית, מתחים גיאופוליטיים שעולים מדרגה ועוד.

לעומת זאת, שוקי האג"ח, יחסית סוערים כרגע. מדד ה-MOVE (קו אדום) של הבורסה הבין-יבשתית לתנודתיות הגלומה כלומר, מדד התנודתיות של האג"ח – המקביל ל-VIX  של המניות (קו כחול), קרוב כעת לרמות שקשורות באופן טיפוסי למשבר. אמנם התנודתיות שלו נמוכה מזו שהייתה במרץ 2023 בעקבות קריסת בנק עמק הסיליקון, אבל היא נותרה כמעט 20% מעל הממוצע של עשר השנים שלו.

התנודתיות בשוק האג"ח (אדום) גבוהה בהרבה מהתנודתיות בשוק המניות (כחול). גרף מאת TradingView

מה האג"ח עשה ביום שישי?

אבל המהלכים של יום שישי היו העליות הגדולות ביותר ליום אחד עבור התשואות לשנתיים ו-10 שנים מאז 10 באפריל,. שניהם סיימו ברמות הגבוהות ביותר שלהם מאז יום שישי שעבר. התשואה על אג"ח ממשלתי לשנתיים זינקה ל-4.870%, מ-4.720% ביום חמישי, ואילו התשואה על אג"ח ממשלתי ל-10 שנים עלה ל-4.428%, מ-4.280% ביום חמישי.

מצד שני, מה הניע השווקים בשישי? דוחו"ת שפורסמו

שוק העבודה בארה"ב נתן לנו סימנים מעורבים לגבי חודש מאי - מספר המועסקים במגזר הלא חקלאי זינק ב-272,000, עבר את התחזית של 185,000, בעוד ששיעור האבטלה טיפס ל-4%. כלומר, למרות צמיחה חזקה בשוק העבודה, העלייה הבלתי צפויה של שיעור האבטלה בנוסף לסקר שחשף ירידה של 408,000 בתעסוקה ציירו תמונה מעורבת. מבחינת השווקים, הדואליות הזו תרמה למסחר תנודתי והתנודתיות בהחלט שולטת. המשקיעים עם העיניים על נתוני האינפלציה של שבוע הבא ובפגישת המדיניות של הפדרל ריזרב כדי לקבל רמזים על הפחתת ריבית אפשרית. 

צומת דרכים מבחינה כלכלית

הנתונים האחרונים של משרד העבודה מעוררים סנטימנטים מעורבים בקרב משקיעים וסוחרים. מצד אחד, גידול בעבודה ועליות בשווקים נותנים אופטימיות; מצד שני, עלייה באבטלה וירידות ספציפיות במגזרים כמו מגזר הנדל"ן מעוררים דאגה. האיזון הזה בין החוסן הכלכלי לירידת ריבית יהיה תלוי ככל הנראה בהחלטות הקרובות של הפד ובמגמות של האינפלציה. ובזמן שהמשקיעים והסוחרים שוקלים את האותות המעורבים הללו, השוק נשאר על הקצה...ממתין לתמונה ברורה יותר.

בינתיים, סוחרי החוזים העתידיים של קרנות הפד קצת חזרו בהם מהערכת הסבירות להפחתת ריבית של 0.25% של הפד עד ספטמבר, השינוי שאנו רואים מצביע כעת על סיכוי של 46.7% לעומת 55.4% רק לפני יום. 

מה המשמעות של כל זה מבחינת המשקיעים?

אומרים ששוק האג"ח חכם יותר משוק המניות (אמירה ישנה בוול סטריט). מי שחושב שזו אמירה נכונה, אז אולי הוא ירצה לנקוט ביתר זהירות עכשיו. כלומר, לוודא שהתיק מגוון היטב, להחזיק מעט מזומנים ולהימנע ממינופים... רק ליתר בטחון, כי יתכן שעוד ימים הפכפכים יותר לפנינו.

x