שער הדולר לאן ? ניתוח טכני של דולר-שקל ויורו-דולר - זה נשמע קצת כמו קונספירציה....אבל

עוצמת השמחה משחרור החטופים אינו מהווה שינוי משמעותי במבנה האסטרטגי של הדולר-שקל

 

 

 
שקל מול דולר / איור: פאנדרשקל מול דולר / איור: פאנדר
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
10/06/2024

יום שישי היה יום של תגובה מאסיבית לא ברורה. לפחות בחזית המטבע והאג"ח. בשוק המניות העניינים התנהלו בצורה מוזרה שהתקבלה כ"רגילה". מה קרה? היה אמנם הפרש של כ-90 אלף משרות בין הצפי למה שהתקבל בנתוני התעסוקה האמריקאיים. מצד שני, אחוז האבטלה עלה מ-3.9% ל-4.0%. הייתי אומר שהסה"כ די מתון ואינו דורש תגובה של עלייה סביב 3% (!) בתשואה של האג"ח הממשלתי ל-10 שנים וכמעט אחוז (!!) בדולר-אינדקס.

זה בכל זאת קרה. איך נסביר זאת? זה אמנם קשה אבל ננסה: אפילו אם הנתונים המופרכים יגרמו לדחייה של הורדת הריבית בחודש-חודשיים (נניח לאחר הבחירות) אין זו סיבה לתגובה קשה כל כך באג"ח ובמטבע. אז מה יכול להיות משמעותי כל כך שיניב תנועות כאלו? לפני שננסה לתת הגיון לזה נזכיר עוד ביצועי נכסים מעניינים באותו יום: מדד המניות הקטנות (בניגוד למדדים האחרים) ירד ב-1.17%. והמפתיע מכולם: הזהב קרס ב-3.57% (!) ביום אחד, והביטקוין חזר למתחת ל-70 אלף.

עכשיו ננסה את מזלנו להסבר: עשו פשוט אמבוש לנכסים האלטרנטיביים המסכנים את יציבות הממשל. העוצמה של השינוי בתשואות, בדולר, ובזהב, היה פשוט ניצול הזדמנות לגרום לפאניקה זוטא בנכסים המהווים תחרות לדולר לקראת העמסה ענקית של מכירת אג"ח לציבור בקרוב. אי אפשר לגלגל טריליונים של דולרים לציבור כאשר המטבע שבו מנפיקים את החוב קורס לו... זה נשמע קצת כמו קונספירציה אבל אי אפשר לתת הגיון להיקף נזק כזה באג"ח ובמתכות, ללא מחשבה קטנה על המניפולציה בנתונים התעסוקה, כאשר אין תגובה במדדים הגדולים.

למעשה, על היורו-דולר נחתו שתי בשורות השבוע: הורדת הריבית של ה-ECB (ביום חמישי) והתנועה האלימה בדולר ביום שישי. האם ראיתם תנועה חריגה ביום חמישי? ממש לא, לעומת הקריסה ביום שישי... נאמר מיד: ההורדות בבריטניה, בקנדה, באירופה, יכולות להוות לחץ על הפד להוריד את הריבית. וזאת בימים רגילים. בימי בחירות אלו, לא כל כך... ממה שאנו רואים, הם דווקא מעוניינים בעלייה בתשואות בשוק על מנת לאזן את השפעת האינפלציה הדביקה מבלי להתנגש בממשל המזרים כספים פיסקאליים דרך הגירעון.

בקיצור: נראה שהדולר הגלובלי שינה כיוון זמני ביום שישי האחרון.

על הדולר-שקל אומר זאת: יש רבים וטובים שהביעו בפניי את התימהון שלהם על הקריאה שלי לבנייה איטית, אך מתמשכת, של בסיס איתן למגמה חיובית בדולר מול השקל, ברמה האסטרטגית. ציינתי שאני מזהה תבנית ארוכת טווח של ראש וכתפיים מורכבים מאוד אבל שעדיין מהווים את הבסיס לאופטימיות עבור הדולר מול השקל. כל כמה ימים מגיעה בשורה שונה מחזית המלחמה שיכולה לשנות את הגישה הטקטית. אבל, בינתיים, המבט האסטרטגי לא השתנה.

הוא קיבל חיזוק גדול ביום שישי האחרון, כאשר הדולר הגיע ל-3.75. האישור הסופי לתבנית יהיה כאשר הדולר יפרוץ מעל 3.8. ביטול התבנית יהיה סביב 3.53-3.55. לא אכנס כאן למהות העימות הסביבתי אלא אומר ואחזור לומר: תנודתיות גדולה עומדת לו לדולר משתי סיבות: אם החזית הצפונית תתלקח ברצינות, ו-או אם יחולו ירידות משמעותיות בארה"ב. בינתיים, אין סממנים לשני אלו, אבל הדולר ממשיך בביסוסו מעל 3.65.

ועכשיו, הבה נראה איך כל זה נראה בגרפים של המטבעות...


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

EURUSD

העלייה ביורו מ-1.06 ל-1.09 נתמכה היטב על ידי קו מגמה תומך וברור. קו זה נשבר בנר העצום של יום שישי. בינתיים, זהו יום אחד, ואין להסיק דבר מפעילות של יום אחד. אבל, כפי שכתבתי לעיל, מה שקרה בתשואות ובזהב מחזקים מאוד את ההיגיון שלפנינו נקודת מפנה עבור המטבע האמריקאי. בכל מקרה, ירידה מתחת ל-1.072 (סביבת 1.07) תאשר את העניין הזה בצורה מכרעת. רק מעבר מעל 1.09-1.092 ישנה את אותה הנחה כאשר יעד העלייה, אם תקרה, יהיה שוב השיא הזמני שראינו סביב 1.11.

הורדת הריבית של ה-ECB הינו תמרור זעקה של אירופי לעולם: "כואב לנו!" האינפלציה גבוהה יותר שם מאשר ארה"ב, האבטלה גבוהה יותר, והצמיחה על הרצפה, כאשר סין כבר לא נחשבת לידידה אלא לתחרות לא הוגנת ביבשת העתיקה, וגם לצורך מכירת מוצרים אצלה. מי היו הקליינטים הצעקניים ביותר להורדת אותה ריבית? הגרמנים כמובן. הם חייבים מטבע זול לעידוד הייצוא הכושל לאחרונה. בינתיים, עד יום שישי זה לא היה כל כך בקלפים...


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

USDILS

הידד וכבוד עצום לביצוע המדהים של כוחותינו! אנטבה עלתה שוב לזכרון הקולקטיבי, ולו בגלל התעוזה של המבצעים, האומץ של המחליטים, והיכולות של המתכננים והמודיעין. בקיצור: קיבלנו חזרה קצת מהביטחון העצמי שאבדנו עם אירועי השביעי לאוקטובר 2023. השמחה שבשחרור הארבעה מהולה בעצב העמוק עבור הנותרים שלא ישתפר מצבם אחרי מה שקרה.

ניהול מלחמה, ובמיוחד כאשר ישנם חטופים, וחללים, הוא עניין מסובך, כואב, ומלא בשורות לא נעימות. שחרור הארבעה היה נר בחושך הזה. האם זה ישנה משהו בשוק ההון הישראלי ובדולר-שקל? לדעתי לא. המהות הבסיסית של חוסר הוודאות לגבי נסיבות סיום התמרון בדרום, החזית הצפונית, ויציבות הממשלה, כאשר המחנה הלאומי יפרוש, המהות הזו נשארה שלילית עקרונית למשקיעים מקומיים ובמיוחד זרים.

וכך, כפי שכתבתי לעיל, הגזרה המט"חית מוגדרת היטב בין גבול עליון של 3.8 וגבול תחתון של 3.60-3.65. כל חריגה מזה יכוון למטרה האסטרטגית של הדולר מול השקל אצלנו. על פי מה שקורה בפועל, בינתיים, הכיוון הוא מעלה. יחד ננצח בגדול!



 
x