ישראל או פלורידה: היכן משתלם יותר להשקיע בבית פרטי?

אם בתחילת 2020, מחיר בית ממוצע בארה"ב נע סביב ה-250,000 דולר, באפריל 2024 המחירים קפצו לכ-359,000 דולר

 

 

 
נועם שפלטר, צילום: Johanes נועם שפלטר, צילום: Johanes
 

נועם שפלטר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
11/06/2024

בזמן שאני מבקר בפלורידה, כדי לסייר בנכסים שלנו ולראות את התקדמות הבנייה בשכונת מגורים שאנחנו מקימים בימים אלה, עלתה לי לפתע המחשבה שבמרחק 10 דקות נסיעה מלב מיאמי, אפשר לקנות בית פרטי חדש, במחיר של דירת 3 חדרים חדשה בבניין בדימונה (שהגיע למיליון שקל). עצרתי לרגע ושאלתי את עצמי, איך יתכן שהגענו למקום הזה? לא הייתה לי ממש תשובה. 

בשנים האחרונות, זוגות צעירים רבים מביטים בדאגה על חלום הדירה שהולך ומתרחק מהם. מחירים שמדי שנה מזנקים במספרים דו ספרתיים, ריביות גבוהות, התחלות בניה מעטות וממשלות שנכשלות אחת אחרי השנייה, בטיפול באחד האתגרים הכלכליים הגדולים ביותר שמשפחות מתמודדות איתם.

זינוק המחירים בישראל הביא לא מעט משקיעים להסתכל על אפשרויות השקעה מעבר לים. באופן לא מפתיע אחד השווקים החלופיים, המבוקשים והאהובים ביותר על הישראלים הוא ארה"ב, החל מהמשקיעים המוסדיים ועד למשקי בית פרטיים, ישראלים מחזיקים בארה"ב נכסי נדל"ן בשווי של עשרות מיליארדי דולרים. אם כי, גם ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, מתמודדת ב-4 השנים האחרונות עם זינוק מחירים יוצא דופן. 

אם בתחילת 2020, מחיר בית ממוצע בארה"ב נע סביב ה-250,000 דולר, באפריל 2024, המחירים קפצו לכ-359,000 דולר, או זינוק של 43%, לפי Zillow. גם בישראל מחירי הדירות עלו בשיעור דומה פחות או יותר באותה התקופה. 

כדי להקל את ההשוואה לישראל, ובהתחשב בכוחה העולה כאומת הסטארטאפ, בחרנו להשוות אותה למדינה בארה"ב עם מזג אוויר ותנאים דומים.

בחרנו בפלורידה, ארץ השמש הנצחית. היא הפכה מבוקשת מאוד על האמריקאים בגלל מזג האוויר הנוח, תנאי המחייה הגבוהים, המיסוי הנמוך ואפשרויות העבודה מרחוק, אלה הביאו לזינוק מחירים דו ספרתי. בנוסף, חברות בינלאומיות רבות עברו למיאמי בשנים האחרונות, וחיזקו את הרצון להגר אל המדינה. כאחד שמכיר מקרוב את שוק הנדל"ן בארה"ב, ונמצא רבות בפלורידה, אני יכול להעיד ישירות מהשטח על טירוף הנדל"ן שמתרחש באזור ועל הבהלה לנדל"ן, שהגיעה גם לארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות.

כשאנחנו שומעים על עליית מחירים בלתי פוסקת גם בפלורידה, נשאלת השאלה האם עדיין משתלם לבנות בית פרטי בארץ השמש, בהשוואה לישראל? האם יוקר הדיור והמחייה דומה ב-2 המדינות? ואם יש לי למשל הון עצמי שמספיק לבניית בית פרטי משלי, היכן יותר משתלם לשים אותו, בארה"ב או בישראל?

איפה יותר משתלם להשקיע בבית פרטי - בישראל או בפלורידה?

אם אנחנו מסתכלים על רכישת בית פרטי כהשקעה, או חושבים על השקעה בבית פרטי נוסף. ההשקעה והרכישה בישראל, הפכה ליקרה מדי, בטח במונחים של שכר ממוצע שעלה הרבה פחות בהשוואה לקצב העלייה במחירי הבתים. לעומת זאת, בפלורידה המחירים התייקרו אבל בקצב הגיוני בהשוואה לעליית השכר. 

כמה זמן לוקח התהליך להוצאת היתר בנייה? בית פרטי בפלורידה - כחודש עד שלושה חודשים (תלוי בעיר ובכמות הבתים), בישראל עד 3 שנים. בניית שכונה חדשה בפלורידה לקוחת בממוצע כשנה, בישראל כ-10 שנים.

עלויות אבזור הבית - בארה"ב - נדרש אבזור מלא, מטבח וכלים סניטריים, ארונות אמבטיה כל מוצרי החשמל במטבח, מזגן מרכזי, גינה (דשא, צמחייה, עצים).

זמן להסבת קרקע למגורים מרגע רכישה של קרקע חקלאית - בארה"ב - שנה עד שנתיים. בישראל - התהליך מסורבל ולוקח שנים ארוכות. המצב הזה מייקר מאוד את הבנייה.

עלות בית פרטי - בארה"ב - בניית בית בעיר מרכזית החל מ-250 אלף דולר. בישראל - בניית בית בערים קטנות תהיה בעלות של החל מ-750 אלף דולר בערים קטנות בפריפריה, ועד למיליוני דולרים בערים מרכזיות. כלומר אנחנו מדברים על פער של פי 3 בעלות בניית בית בארה"ב. מה שהופך את בניית הבתים הפרטיים בארה"ב לזולה יותר, זו שיטת הבנייה מעץ. מצד אחד הבנייה מעץ חוסכת הרבה בעלות הבנייה, אבל מצריכה יותר תחזוקה ושיפוץ (אשר עלותם נמוכה משמעותית מבישראל) לאורך השנים.


מתי אפשר להציע בית למכירה? בארה"ב היזמים, לרוב, מציעים את הבית למכירה רק בסיום הבנייה והאבזור אך לאחרונה יותר ויותר קבלנים מוכרים באמצעות "בית לדוגמא", בעוד שבישראל נהוג לרכוש בתים עוד לפני המפתח. 

עלויות היתרי הבנייה - בפלורידה, הקבלן, בדרך כלל, יטפל בהיתרים לבניית הבית, אשר עלותם תלויה, בסוג הבנייה, בשטח של הנכס ובמחוז בו הוא נמצא. עלויות ההיתרים שנוגעים גם לתשתיות של חשמל ואינסטלציה, מסתכמות בממוצע בכ-5,000 דולר. בישראל עלויות ההיתרים והאגרות הצמודות אליהם עשויים להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים.

יוקר המחייה - אם משווים בין יוקר המחייה בשתי המדינות וכמה בממוצע תוציאו ברשתות המזון או על בילויים, ביגוד, תחבורה, או על חשבונות חשמל, מים ועוד, עולה כי בישראל בממוצע ההוצאות הללו יהיו גבוהות ב-5.5%, לפי mylifeelsewhere. 

עם זאת, סל הקניות ברשתות המזון בפלורידה, גבוה בממוצע ב-21.4% לעומת ישראל. לדוגמא: מחירו הממוצע של לחם עומד על כ-13.02 שקל, לעומת 8.4 שקל בישראל. עם זאת, אם בוחנים את מחירי הדלק למשל, בפלורדיה, תשלמו כ-3.27 שקל לליטר דלק, לעומת 7.09 שקל בישראל, הפרש של מעל ל-116%. מאחר ודלק הוא הוצאה משמעותית אצל משקי בית בישראל, שמחזיקים כבר 2 כלי רכב, הפרשי עלות הדלק למשל הם מהותיים. 

ביטוח מבנה - מחירי הביטוח עלו מאוד בשנים האחרונות. בשנים האחרונות, מדינת השמש מתמודדת עם סופות ואירועי מזג אוויר קיצוניים אחרים, שהביאו את חברות הביטוח להעלות משמעותית את מחירי הפוליסות. כיום, העלות הממוצעת של ביטוח בית פרטי בפלורידה, עומדת על כ-2,625 דולר בשנה, לפי NerdWallet. בישראל העלות פחותה בהרבה ועומדת לפי ההערכות על כ-2,000 שקל בשנה.

תשואה שוטפת מדמי שכירות - בישראל, התשואה השוטפת על השכרה של בית פרטי עומדת על 2%-3%. בפלורידה תוכלו להגיע בשכונות הטובות והמבוקשות לתשואה של 5%-6% נטו לאחר כל ההוצאות. העלות הזאת יכולה לכסות את עלויות המימון. 

כמו שהנכם יכולים לראות, להשוואה הוספנו עמודה נוספת שנקראת בניית שכונה של בתים פרטיים, במסגרתה, משקיעים נדל"ן בארה"ב, יכולים להיכנס כשותפים בקרן שמפזרת את השקעותיה ובונה מספר בתים פרטיים במקביל. בישראל לא קיימת אפשרות כזאת. 

לרוב, ההבדלים בין רכישת בית פרטי אחד בארה"ב למספר בתים, דרך קרן שכזו, נוגעים בעיקר לתזמון המכירה, שהרי לא כל הדירות יימכרו באותו זמן. הבדל נוסף מהותי נוגע לכך, שאותה הקרן מאפשרת לצמצם את הסיכונים שנלווים לרכישת נכס. כי כאשר אנו משקיעים בבית פרטי אחד, מתגבר החשש שאחד הדיירים לא ישלם שכירות או יעזוב בפתאומית או לחילופין הבית לא יימכר בסוף הבנייה בזמן או במחיר שנקבעו. תרחיש אפשרי נוסף הוא שלפתע נדרש להוצאה גבוהה מאוד על תיקון תקלה משמעותית, ובמקרה כזה התשואה על ההשקעה עלולה לרדת לטמיון. במקרה של רכישת מספר נכסים, אם קורה אירוע שכזה, התשואה של שאר הנכסים מפצה על הנזק. אפשר לקרוא לזה ביטוח נוסף. רשת הגנה ובטחון בנובעים מהפיזוז של ההשקעה על מספר נכסים.

פלורידה מול ישראל: בירוקרטיה פחותה ותשואה פוטנציאלית גבוהה יותר ואפשרות לפיזור השקעות

מאז 2020, מחירי הבתים בארה"ב, נמצאים במגמת עלייה משמעותית, שאמנם הצטננה לאחר עליות הריבית, אך הצפי הוא שבשנים הקרובות עליות המחירים ימשיכו ביתר שאת, בייחוד עם הורדת הריבית במשק האמריקאי, שבינתיים לא הגיעה. מצד אחד, בניית בית פרטי בפלורידה, מלווה עם הרבה פחות בירוקרטיה, לעומת ישראל, והתשואה הפוטנציאלית גבוהה יותר. מצד שני, צריך לזכור שבישראל היצע הקרקעות הולך ואוזל, מה שאומר שייתכן ובשנים הקרובות, יינתנו פחות ופחות אישורים לבניית בתים פרטיים, ומחיריהם ילכו ויזנקו. בין אם בחרתם באופציה של רכישת בית פרטי בישראל או בארה"ב ובין אם בחרתם בהשקעת מולטי סינגל, חשוב להסתייע באנשי מקצוע אמינים ושקופים, שמציגים לכם דו"חות ומעדכנים אתכם באופן קבוע על הנעשה.

הכותב הוא מייסד אינווסטו קפיטל, חברה להשקעות נדל"ן בארה"ב ובפורטוגל

x