המכסים שהטיל טראמפ לא יאפשרו לפד להוריד את הריבית

בית ההשקעות פסגות מעריך: מלחמת הסחר הבינלאומית שטראמפ הכריז עליה עלולה להעלות שוב את האינפלציה בארה"ב

 

 
המכסים שהטיל טראמפ לא יאפשרו לפד להוריד את הריבית / תמונה: Dreamstimeהמכסים שהטיל טראמפ לא יאפשרו לפד להוריד את הריבית / תמונה: Dreamstime
 

מורן שקד
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
04/02/2025

סקירה שבועית של בית ההשקעות פסגות:

ההחלטה של הנשיא טראמפ להוציא לפועל את הבטחת הבחירות שלו ולהטיל מכס של 25% על היבוא מקנדה ומקסיקו (לא כולל יבוא אנרגיה מקנדה שעליו יוטל מכס של 10% בלבד) ומכס של 10% על היבוא מסין היא כנראה רק יריית הפתיחה במלחמת סחר בין לאומית חדשה. בחודשים הקרובים צפוי הממשל האמריקאי להטיל מכסים גם על יבוא מהאיחוד האירופי ובאפריל, לפי התוכנית, צפוי להצטרף לכך מכס אוניברסלי על יבוא מכלל העולם. 

כמובן, כשמדברים על מלחמת סחר, ההתייחסות היא לא רק לצד אחד במערכה, וקנדה אכן הגיבה מהר יחסית והודיעה על מכס של 25% על מגוון מוצרים אמריקאיים בסך של 107 מיליארד דולר בשנה שכוללים בעיקר אלכוהול, חקלאות, מכשירי חשמל ביתיים ועץ. גם מקסיקו הודיעה כבר שתגבש תגובה הולמת למהלך של טראמפ, אם כי כדאי לשים לב לכך שהצו של טראמפ כולל כבר מראש סעיפים שמעלים אוטומטית את גובה המכס במקרה שהמדינות האחרות מגיבות, כך שבפני מקסיקו וקנדה עומדת חתיכת דילמה. 

כעת, השאלה שעומדת בפני כולם היא עד כמה טראמפ ימשיך לטפס על העץ. מכיוון שקנדה ומקסיקו לא מהוות איום כלכלי או גיאו-פוליטי בפני ארה"ב ומכיוון שהאמריקאים לא יחזרו לייצר רכבים בדטרויט, ברור כי מכסים אלו נועדו לתמרץ את שתי המדינות לפעול מהר יותר ובנחישות יותר בנושא ההגירה. התרחיש הסביר יותר הוא עדיין זה שבו לאחר החלפה של מספר מהלומות, הצדדים יישבו ויגבשו תוכנית משותפת לבלימה של ההגירה בגבולות של ארה"ב. בתרחיש כזה, גם אם המכסים לא מוסרים באופן מיידי, ייתכן בהחלט כי סקטורים נוספים יקבלו הקלה או פטור. בתור התחלה אפשר לסמן למשל את תעשיית הרכב המקומית בארה"ב שתקבל הקלה במכסים על חלקי רכב שצריכים לעשות את מעבר הגבול כמה פעמים במהלך תהליך הייצור. לכן, אם תרחיש זה יתממש, ההשפעות של המכסים של טראמפ הן שוליות יחסית בטווח הבינוני. עם זאת, אי הוודאות נותרת כמובן גבוהה מאוד ולכן יש לבחון את ההשפעות האפשריות של המכסים שהוטלו.

מכיוון שהייצוא לארה"ב מהווה כ-20% מהתוצר של קנדה ומקסיקו, המכסים שהוטלו צפויים כבר בטווח הזמן הקצר להקשות על הכלכלות של שתי המדינות. לעומתם עבור סין, שהייצוא שלה לארה"ב עומד כיום על פחות מ-3% מהתמ"ג, למכס בגובה 10% לא צפויה להיות השפעה כל כך מהותית על הכלכלה. 

מהצד השני, ההכנסות ממכסים אלו עשויות להגיע לכמעט 250 מיליארד דולר בשנה, או 0.8% מהתוצר. במידה והכנסות אלו יילכו רק להקטנת הגירעון הממשלתי ולא יופנו להפחתות מיסים אחרים או הגדלת הוצאות, הדבר עשוי לפגוע משמעותית בכלכלה. צריך לקחת בחשבון שגם הייצוא האמריקאי צפוי להיפגע בעקבות התחזקות הדולר ותגובות הנגד של יתר מדינות העולם, למרות שאלו צפויות להיות מתונות כדי להפחית מהמתחים. 

מבחינת האינפלציה נראה שהמכסים שהוטלו עד כה יכולים להיות משמעותיים בטווח הקצר.

הייבוא מקנדה, מסין וממקסיקו מהווה 43% מהשווי הכולל של סחורות שיובאו לארה"ב ב-2023. הייבוא מקנדה כולל מוצרי אנרגיה ומינרלים שונים בשווי של  124 מיליארד דולר, שעליהם אולי יש מכס מופחת, אך לתעשייה האמריקאית אין יכולת לפצות על הייבוא הקנדי. 

בחודש אוקטובר, למשל, ארה"ב ייבאה 4.6 מיליון חביות נפט ביום מקנדה (וכ-0.5 מיליון ממקסיקו), זאת לעומת ייצור מקומי של 13.5 מיליון חביות ביום. לכן, התוצאה של מכסים אלו לבד כבר אמורה להיות בעלת שווי גדול פי 3 או 4 משווי המכסים שהוטלו על סין במלחמת הסחר הקודמת בשנים 2018 ו-2019.

אם נוסיף לכך גם את המכסים על האיחוד האירופי והמכס האוניברסלי המתוכנן, האינפלציה בארה"ב עלולה לחצות בחזרה את רף 3% בהמשך השנה. מבחינת הפד, ההשפעה של הטלת מכסים על האינפלציה היא אמנם חד פעמית וציפיות האינפלציה לטווח הארוך עשויות להיוותר עדיין בכיוון היעד, אבל הסיכוי להפחתת ריבית במהלך המחצית הראשונה של השנה ירד כנראה ל-0. 

עם זאת, במידה ותגובות הנגד מצד המדינות האחרות יימשכו ומלחמת הסחר תעלה הילוך, שרשראות האספקה בעולם צפויות להיפגע באופן מהותי והאינפלציה עלולה להפוך לדביקה יותר משהערכנו בעבר. בנסיבות אלו, אנו לא צפויים לראות את הפד חוזר לתהליך הפחתות הריבית גם בטווח הארוך יותר. 

x