בשורת ענק לחבל הגליל: מתחם "שדרת הפודטק" בקריית שמונה ומרכז האגרו-טק הלאומי במועצה האזורית הגליל העליון נחנכו היום (ה'). המהלך האסטרטגי, שעלותו נאמדת בלמעלה מ-30 מיליון ש"ח, צפוי לחולל שינוי דרמטי עבור התושבים והעסקים באזור באמצעות משיכת חברות הייטק מובילות ויצירת מקומות עבודה איכותיים חדשים, מבוססי טכנולוגיה וחדשנות, אשר יביאו עמם פריון גבוה וימשכו כוח אדם מקצועי לגליל. את הפרויקט מובילים משרד הכלכלה והתעשייה באמצעות מנהלת הצמיחה והרשות להשקעות, יחד עם מיגל - הזרוע היישומית-כלכלית של תל-חי אוניברסיטת קריית שמונה בגליל, ובשיתוף מנהלת האגרו פודטק.
הפרויקט יוצא לדרך כחלק מתוכנית משרד הכלכלה והתעשייה להזנקת התעשייה והעסקים בצפון, ומייצר לראשונה בישראל מודל "One Stop Shop" - רצף מלא ומתואם מהשדה החקלאי ועד לקווי התעשייה וחברות הסטארט-אפ, דרך שני עוגנים פיזיים: מרכז האגרו-טק (בחוות מטעים, נאות מרדכי) - מתחם של כ-800 מ"ר הכולל מעבדות מחקר ושטחי עבודה לסטארט-אפים לצד חלקות ניסוי; ושדרת הפודטק (ברחוב התרשיש, קריית שמונה) - מתחם המרכז תשתיות וציוד מתקדם למחקר בתחומי המזון, התזונה, הרגולציה והטיפול בתוצרת לאחר הקטיף.
האירוע החגיגי נערך במעמד שר הכלכלה והתעשייה ח"כ ניר ברקת, ובהשתתפות ראשי הרשויות: ראש עיריית קריית שמונה אביחי שטרן, ראש מועצת גליל עליון אסף לנגבן, ויו"ר אשכול גליל מזרחי בני בן מובחר, מנכ"ל מיגל אורי בן הרצל, יו"ר מיגל ומנהלת האגרי פוד-טק אריק דיין, הנהלת משרד הכלכלה והתעשייה, נציגי תל-חי אוניברסיטת קריית שמונה בגליל, נציגי מו"פ צפון, שותפי GAIA PARTNERS ואנשי אקדמיה ותעשייה מובילים.
שר הכלכלה והתעשייה, ח"כ ניר ברקת: "הפרויקט האסטרטגי הזה הוא בשורת ענק שנבנתה בשותפות מלאה עם השטח. הגישה הכלכלית שלי ברורה - אנחנו מחזקים את היתרונות היחסיים של הגליל, בונים קלאסטר טכנולוגי חזק ומייצרים מנועי צמיחה שיביאו לכאן חברות הייטק, תעסוקה איכותית ופריון גבוה. המטרה שלנו היא לא רק לשקם את הצפון - אלא להזניק אותו קדימה".
ראש העיר קריית שמונה, אביחי שטרן: "מדובר בבשורה אדירה לקריית שמונה, לגליל ולמדינת ישראל כולה. לצד השיקום וההתמודדות עם אתגרי התקופה, אנחנו ממשיכים לבנות את העתיד ולהציב את קריית שמונה בחזית החדשנות, המחקר והתעסוקה המתקדמת. שדרת הפודטק ומרכז האגרו-טק יחזקו את מעמדה של העיר כבירת החדשנות של הצפון, ימשכו אלינו חוקרים, יזמים, חברות ומשקיעים, וייצרו הזדמנויות תעסוקה איכותיות לצעירי האזור. זהו צעד משמעותי נוסף בדרך להפיכת קריית שמונה למוקד אקדמי, מחקרי וכלכלי מוביל, הנשען על היתרונות הייחודיים של הגליל ועל ההון האנושי המצוין שפועל כאן".
בני בן-מובחר, יו"ר אשכול גליל מזרחי וראש מועצה אזורית מבואות החרמון: "שדרת הפודטק בקריית שמונה היא השער שבו המסורת החקלאית של הגליל נפגשת בחדשנות וביזמות ומהן תצמח הבשורה הבאה של תעשיית המזון בישראל ובעולם. תודה לשר הכלכלה ולמשרדו על ההובלה והעבודה המשותפת למען הגליל המזרחי"
לדברי אריק דיין, יו"ר הועדה האסטרטגית של תל-חי, יו"ר מיגל ויו"ר מנהלת האגרי פוד-טק: חנוכת שדרת הפודטק ומרכז האגרו-טק בקריית שמונה ובגליל העליון היא עדות חיונית ומרגשת לחוסנו הבלתי מתפשר של הצפון. דווקא בעת הזו, חיבור הכוחות בין מדע פורץ דרך, חקלאות שורשית ותעשייה מתקדמת, מייצר מודל לאומי ייחודי. אנחנו לא רק בונים תשתיות פיזיות – אנחנו מבעירים מנוע צמיחה כלכלי ותעסוקתי שיציב את הגליל ואת מדינת ישראל בחזית הבינלאומית של ביטחון המזון והחדשנות היישומית."
מנכ"ל מיגל, אורי בן הרצל: "השקת רובע הפודטק בקריית שמונה מסמלת את השלב הבא בבניית מנוע הצמיחה של הגליל המזרחי. זהו מהלך אסטרטגי הנשען על הנכסים הייחודיים של האזור ומחבר ביניהם לכדי מערכת חדשנות בעלת השפעה לאומית ובינלאומית. אנו מניחים היום תשתית שתבסס את קריית שמונה והגליל כמוקד מוביל של חדשנות, תעסוקה איכותיות וצמיחה כלכלית לשנים רבות קדימה".

קרדיט: דוברות אוניברסיטת תל חי


