תחקיר FUNDER   >>

 העבר שאניגמה לא רוצה שתגלו   כישלון בניהול קרנות נאמנות ב 2011 מחיקת הקרנות ומכירתן לגוף אחר

 

 

 
 

אדם כהן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
27/06/2014

לאחרונה פרסמנו כתבת קרן במוקד על הקרן "אניגמה אג"ח ללא מניות" ושאלנו את השאלה ממה נובעת הצלחת הגיוסים של הקרן ושל אניגמה בכלל שגייסה מאז תחילת 2013 כמעט 2 מיליארד שקלים. הקרן, שנולדה בסוף 2011 השיגה תשואות טובות ב 2012 ו 2013 בזכות "ניהול ממוקד" כדברי מנכ"ל אניגמה (מילה יפה לניהול אגרסיבי א.כ.).

התשובה שקיבלנו ממנכ"ל אניגמה, חזרה על עצמה מספר פעמים בניסוחים שונים- אנחנו מגייסים כי ההיסטוריה של הקרן היא ללא רבב - ואף פעם לא אכזבנו את המשקיעים והיועצים והוסיף והדגיש שהם שקופים מאוד מול היועצים. ובכן לפי תחקיר צוות FUNDER זה לא מדויק בלשון המעטה וזה הסיפור של היום.

זיכרון קצר

אניגמה בית השקעות קיבל את רישיון ניהול התיקים שלו ב 13 ביולי בשנת 2010 . באותה שנה ב 18 לנובמבר הושקה הקרן אניגמה 10/90    (!)  (A1)  מספר קרן: 5115472

על פי התשקיף: מנהל הקרן הינו מיטב ניהול קרנות נאמנות ומנהל ההשקעות החיצוני הינו אניגמה 

פרטים אודות מנהל ההשקעות החיצוני: אניגמה הינה חברת ניהול השקעות חדשה אשר תחל לנהל השקעות בכלל ותיקי השקעות של קרנות שם מנהל ההשקעות החיצוני: אניגמה שוקי הון בע"מ (להלן: "אניגמה").

שמות בעלי השליטה במנהל ההשקעות החיצוני: אסף שאול- 50%, מורן שטרנליב- 50%.

רשיון ניהול תיקי השקעות מספר: 699

לתשקיף המלא>>>

https://maya.tase.co.il/bursa/report.asp?report_cd=587826

הקרן נוהלה בצורה "ממוקדת", כלומר אגרסיבית בלקיחת סיכונים אבל הפעם למזלה הרע חלק מאגרות החוב שבהם השקיעה הגיעו להסדרי חוב קשים והתוצאות בהתאם. 

בשנת 2011 ירדה הקרן ב 15.61%- וסיימה בעשיריה התחתונה של כל קרנות ענף אג"ח כללי: מקום 210 מתוך 218. באניגמה החליטו להיפטר ממנה......והקרן נמכרה למנהל הקרן מיטב.

ביום 19/7/2012 הקרן שינתה מדיניות

כפי שמופיע באתר ההודעות של הבורסה: מנהל הקרן מודיע כי ביום 19/07/2012 יחול שינוי בשם הקרן ובמדיניות ההשקעות כדלהלן:

שם הקרן לפני השינוי:

אניגמה 10/90 (1A)(!)(מספר קרן: 5115472)

שם הקרן לאחר השינוי:

מיטב (00) מחקה תל בונד 20

(כיום שם הקרן (00)  תל בונד20  TF תכלית(שינוי לא מהותי))

זאת לאחר שמחקה כ 24%- מנכסי הקרן !!!

 

לאניגמה הייתה עוד קרן "אניגמה (4A) מניות" (מספר קרן: 5115480) שנולדה ב 18/11/2010 . גם הקרן הזו נוהלה בצורה שהביאה איתה רק ירידות. בשנת 2011 ירדה הקרן 30.25%- וסיימה בדרוג הענף שלה במקום ה 35 מתוך 44 קרנות.

גם מהקרן הזו החליטה אניגמה להיפטר וגם היא נמכרה למיטב.

היא שינתה שמה ונמכרה למיטב ביום 28/10/2012

שם הקרן לאחר השינוי:

"מיטב (4A) מניות כללי" מאז שינתה שמה שוב ביום 31/12/2012 ל"מיטב A1)10/90) פרימיום"

ההרפתקה הזו "עלתה" למשקיעים רק כ 22%-

באתר האינטרנט של אניגמה לא תמצאו זכר לקרנות האלו. לא ציפינו. אנשים מבית ההשקעות איתם דיברנו גם לא הזכירו. אבל היה צדיק אחד - יועץ השקעות, באחד הבנקים, שאמר לנו "אני מכיר את החבר'ה האלו....כבר נכוותי מהם פעם ואני לא קונה את הסיפור על הגיליון המושלם שלהם!"

המחיקה של הקרנות וטשטוש העקבות על ידי מכירתן למיטב ופתיחת קרן חדשה ללא היסטוריה עוזרת למשווקים של אניגמה להציג עבר חלק נטול כישלונות או כפי שהגדיר זאת מנכ"ל החברה "אף פעם לא אכזבנו..." 

עכשיו אתם יודעים שהעבר של אניגמה לא ממש נטול כישלונות. 

הבהרה: הכל חוקי!

זאת בעצם הבעיה. החוק היום מאפשר להקים, להיכשל, לסגור, לשנות, למחוק ולהתחיל מהתחלה!!!!

הבעיה היא שלנו, המשקיעים והיועצים, אשר מסתמכים לעיתים קרובות על מערכות מידע בעייתיות, שמדרגות קרנות אחרי שנה אחת בלבד, מבלי לבדוק את הרקורד של מנהל ההשקעות או החברה המנהלת לעומק ולפרטי פרטים.

יתכן מצב שבו מנהל השקעות יציג תשואות טובות בשנה אחת ובזכותה יגייס מיליארדים. זאת למרות כישלונות קולוסליים בעבר. לעומת זאת יתכן מצב בו מנהל השקעות הגון ושקוף שיש לו רקורק מצוין ובשל שנה אחת פחות טובה לא יגייס ואף יתכן כי ייפדה.

צריך לבדוק לעומק, אסור להאמין שיש גאונים שאין להם אף כישלון ולו הקטן בעברם המקצועי....כמנהל השקעות, יש להיות זהיר ומחושב, שקוף ואמין אחרת זה הופך להיות פצצה מתקתקת.....

שאלנו

שאלנו אתמול שוב, את מנכ"ל אניגמה על ההיסטוריה של אניגמה מלפני 2012 אבל עדין לא קיבלנו תשובה..... מבטיחים להביא את תגובתו לכשתתקבל.

 

מאיפה המידע ההיסטורי

מידע רב נמצא באתרי הרשות והבורסה אולם קשה עד בלתי אפשרי כמעט למצוא נתונים השוואתיים על הקרנות ועל מעלליהן בשנים ההן, אבל למזלנו באתר FUNDER אנחנו שומרים דרוגים לפי שנים קלנדריות עם השמות המקוריים של קרנות הנאמנות. מהרגע שנודע לנו על הקרנות הנ"ל הצלחנו תוך זמן קצר יחסית להגיע למידע שכיום נחשב ל"אבוד". 

כל אחד מכם יכול להשתמש בדרוגים הקלנדרים הללו. לינקים למנועים נמצאים באופן קבוע בסרגל התחתון של עמוד הבית.

לסיום המייל האדום

אם ידוע לכם על עברות על החוק או תופעות מרגיזות אחרות נשמח שתידעו אותנו, סודיות מובטחת!

funder@funder.co.il

 

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או  או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

 

 קרן במוקד  >> "אניגמה‎ אג"ח ללא מניות" זהירות: פיזור נמוך של אג"ח קונצרני - מנכ"ל החברה "הקרן מאוד ממוקדת בהשקעות שלה....."

דוגמא >> נכון לתחילת אפריל: השקעה של 44 מיליון שקלים באג"ח של דיסקונט השקעות אגח ו מעל ל 4% מהיקף הקרן
 
 
x