סקירת מומחי המסחר על-ידי FUNDER » בעקבות הסערה בשווקים

הממשל בסין מאבד אמון | איך זה משפיע על הריבית בארה"ב? | עדכון 15:30

 

 
יניב חברון, אקסלנסיניב חברון, אקסלנס
 

בעז קידר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
24/08/2015

סיגמא על הסערה בשווקים:

עיקר הסערה האחרונה בשווקים מגיעה מכיוון סין. 
 
הנתונים בסין הינם נמוכים ממה שהורגלנו בשנים האחרונות, מה שמעלה את החשש בשווקים מירידה בצריכה, כניסה למיתון (במונחים סיניים) והתפוצצות בועות נדל״ן ופיננסים.
 
נראה כי הממשל בסין עושה מאמצים לטפל במוקשים של הבועות בעזרת רגולציה או דה-רגולציה, שמשיגה תוצאות של ירידה בקצב הצמיחה ופתיחות מסויימת לשווקים הגלובליים. ירידת קצב הצמיחה מאפשרת לכלכלה הסינית לצמוח לאורך שנים רבות ולהוציא בהדרגה את האוויר מן הבועות שהתפתחו שם בשנים האחרונות. הקצבים של השנים האחרונות מייצרים בועות ולא יכולים להימשך לאורך זמן רב. לכן, העולם ייאלץ להתרגל למספרים חדשים עבור הכלכלה הסינית, אך כאלה שיהיו יציבים לאורך יותר שנים.
 
באירופה, המשבר היווני ממשיך להעיב על הבורסות ביבשת, במיוחד בהתחשב בבחירות החדשות ביוון, אך נראה כי הדרמה הינה יחסית מאחורינו.
 
להערכתנו, התיקון בשוק הוא יחסית קצר טווח, בעיקר מהסיבות הבאות:
 
ארה״ב עדיין במצב כלכלי טוב, הצמיחה יחסית טובה ברמות אבטלה נמוכות.
אירופה משתפרת בהדרגה ונהנית מיורו חלש ומחירי אנרגיה נמוכים.
הנתונים מסין, הירידות האחרונות בשווקים ובמחירי הסחורות לצד האינפלציה הנמוכה, תדחה להערכתנו את העלאת הריבית בארה״ב (ולאחר מכן בישראל) לסוף השנה או לתחילת השנה הבאה. עוד בהקשר זה, היום תתפרסם הודעת הריבית ולהערכתנו בנק ישראל יוריד את הריבית לשפל היסטורי חדש, או לכל הפחות תצא הצהרת כוונות של בנק ישראל שלא יהסס להוריד את הריבית במידת הצורך.
דבר חשוב נוסף, כיום יש יתרות נזילות אדירות בעולם שמחפשות השקעות ותשואות. לאורך השנים האחרונות, כל מימוש בשוק נסגר במהירות ע״י מוסדיים ושחקנים עם נזילות גבוהה.

עידן אזולאי מנהל השקעות ראשי אפסילון:
 
"הירידות בשווקים הורידו ככל הנראה את העלאת הריבית בארה"ב בספטמבר מהפרק, מה שיכול להפעיל לחץ על בנק ישראל לפעול כבר היום. אני מניח שבנק ישראל לא יוריד היום את הריבית, אולם הצהרה בדבר הנכונות לשוב ולפעול בכל האמצעים הדרושים יכולה למנוע את התחזקות השקל. כמובן שהחלטה כזו תשפיע גם על שווקי המניות והאג"ח."

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס בתגובה לנפילות בשווקים: "הממשל בסין מאבד אמון. ניסיונות לבלום את הירידות בשווקים על ידי רגולציה וצעדים מרסנים יצרו אי וודאות גדולה עוד יותר והמשקיעים רק חיפשו מפלט. תוסיפו לזה את האכזבה מנתוני המאקרו וקיבלנו פאניקה. שנגחאי נסחרת היום במכפיל 15 זול בסך הכל אבל בשלב הזה המשקיעים לא מסתכלים על תמחורים. מה שקצת מפתיע היא העוצמה שבה מגיבים השווקים בעולם. 

בסך הכל השווקים באירופה לדוגמא ידעו לעלות ולרדת תוך התעלמות מוחלטת ממעשה בסין ב-5 השנים האחרונות אבל כנראה שהפעם זה חד מידי. את המצב בסין קשה באמת להעריך, הוא יכביד על הצמיחה בעולם, אבל התמתנות היא לא טריגר לקריסה. מה שמעניין כמובן הוא מצבה של המערכת הפיננסית בסין ושוק הדיור ועד כמה הממשל שם באמת מסוגל לתמוך. אלה גורמים אמיתיים שמסוגלים להוביל לקריסה כפי ששוקי ההון חווים היום, כאשר חלק לא מבוטל מהנפילות הימים האחרונים נראה מוגזם. בשלב הזה אני מעריך כי למרות שהשווקים נראים במשבר, מדובר בפאניקה בלבד ולדברים האלה יש נטייה להסתדר מהר מאוד. 

אני מעריך שבממשל בסין ייצאו עם תוכניות ענק ומוסדרות לייצוב המערכות ועידוד הצמיחה בימים הקרובים. לגבי מחירי הנפט – כבר טענתי מזמן שהם יבחנו רמה של 40 וינסו לרדת מתחת אבל זה לא יחזיק הרבה זמן מעמד ויתקן חזרה לאיזור של 60 בתוך מספר חודשים".

על רקע הירידות המתמשכות בשווקים, מפרסם הבוקר ליאור פאוסט, מנהל דסק ספוט מט"ח-מט"ח בלאומי שוקי הון את הסקירה הבאה:
 
אי אפשר להפריז בחומרת המשבר בסין; מגדל הקלפים כבר החל להתמוטט
מטבעות השווקים המתעוררים נחלשים; כיוון השקל בהתאמה, אך לא באותה עוצמה
 
אי אפשר להפריז בחומרת המשבר בסין. אם אחרי הפיחותים האגרסיביים ביואן, הורדת הריבית בסין, הורדת חובת הנזילות לבנקים והזרמת מיליארדים כדי לתמוך בשווקים, הבורסה בסין יורדת יותר מ-10% במהלך יום המסחר הראשון של השבוע, הדבר אומר שהשווקים איבדו את האמון ביכולתו של הממשל הסיני להכיל את המשבר, ומגדל הקלפים שראשיתו בבועת אשראי נדל"ני ופרטי והמשכו במחיקת כל רווחי הבורסה הסינית ב-2015 בתוך שבוע, כבר החל להתמוטט.
 
מה זה עושה למטבעות ולמה?
 
היורו מתחזק – ההערכה שתיתכן העלאת ריבית בספטמבר בארה"ב הולכת ונמוגה תחת המשבר הסיני המחריף, מה שמאלץ את השווקים שברחו מהיורו על גבי הצפי להעלאת ריבית והסיפור היווני, לשוב לאירו. בהקשר הזה יהיה מאוד מעניין לראות את נתוני ה-GDP השבוע בארה"ב (הצפויים להראות כי האביב בארה"ב היה חיובי), אך יותר חשוב מכך לעקוב אחרי הסימפוזיון בנושא התפתחויות אינפלציה ומדיניות מוניטארית ביום שישי בג'קסון הול, שם סגן נשיא הפד סטנלי פישר יבהיר מה כוונותיו של הפד לחודש הקרוב.
 
מטבעות השווקים המתעוררים נחלשים- בניגוד לאירו- ההאטה הכלכלית הגלובלית, שמקורה בסין ומשתקפת גם במחירי הסחורות, מחלישה מטבעות שווקים מתעוררים. הלירה הטורקית נשקה כבר ל-3.00 מול הדולר, והראנד הדרום אפריקאי גם הוא בשפל של כל הזמנים. המהלך בשקל בהתאמה, אך כמובן לא באותה העוצמה.
 
מה יהיה? למשברים בהם נראה שהבנק המרכזי מאבד שליטה יש פוטנציאל הרס אדיר, ולכן יש חשש כי עד שהממשל הסיני ישיב את אמון השווקים, המגמות שאנו רואים בימים האחרונים עוד יחריפו. אנחנו מרכזים את תשומת ליבנו בדברים שישמיעו הבנקים המרכזיים בסין ובארה"ב השבוע.

אייל כהן, מנכ"ל שיא קפיטל, אומר הבוקר כי "הטלטלה בשווקים הפיננסיים גוררת הסטת כספים לנכסים בטוחים כגון היין היפני והפרנק השווייצרי, המשמשים עוגן בעתות משבר. המטבע היפני רשם עם פתיחת המסחר היום התחזקות של 0.8% מול הדולר האמריקאי והשלים בכך גל התחזקות של 2.7% בארבעת ימי המסחר האחרונים. הפרנק השוויצרי מתחזק ב-0.5% מול הדולר האמריקאי ונסחר סביב רמת 0.942 פרנקים לדולר, לאחר שמוקדם יותר היום אף קבע רמת שיא יומית בשער 0.9366, ומשלים ריצה של כ- 3.6% בחמשת ימי המסחר האחרונים.

לדברי כהן, "בזירה המקומית, רושם הדולר דווקא התחזקות מול השקל המקומי בשיעור של 0.4%, ונסחר סביב רמת 3.887 שקלים לדולר. עיני המשקיעים נשואות אל בנק ישראל, אשר צפוי לפרסם היום (16:00), את החלטתו בדבר הריבית. על פי הערכות, צפוי הבנק המרכזי להותיר את הריבית על כנה בשיעור של 0.1%. ברם, לאור ההתפתחויות השליליות בשווקי ההון בעולם, אשר השפיעו על שוק המניות המקומי, כמו גם פרסום נתון התמ"ג הפאסימי לפני מספר ימים, אשר הציג האטה בצמיחה לרמה של 0.3% בלבד (הציפיות עמדו על צמיחה בשיעור נאה של 2.7%) – כל אלו עשויים להוביל את נגידת הבנק לפעול, בדמות של הפחתת הריבית אף אל עבר הטריטוריה השלילית, כדי לעודד את הכלכלה. ההערכות הן שהנגידה תעדיף להמתין להודעת הריבית של הבנק האמריקני בספטמבר. היורו ממשיך להתחזק מול השקל ונסחר היום ברמה של 4.45 ₪ ליורו, עליה של 1% משערו ביום שישי".

FXCM ישראל: "עלייה מעל 3.90 תדחוף את הדולר-שקל מעלה"

על רקע ההרעה בנתוני המקרו והסיכונים הגלובליים מסיבת העיתונאים של בנק ישראל צפויה לרכז תשומת לב מרובה. אם בבנק ירמזו שוב על האפשרות לנקיטת צעדים מרחיבים כגון ריבית שלילית או הרחבה כמותית, או אם הבנק יביע עמדה שלילית לגבי הכלכלה המקומית, הדולר-שקל צפוי לזנק.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר: "השוק הפיננסי העולמי נסחף לתוך מערבולת, וזאת על רקע החשש מההאטה בקצב הצמיחה העולמי וההשלכות של המשך צניחת מחירי הסחורות. גם המסחר בשוק המט"ח העולמי הולך ומתחמם, וזאת על רקע מה שנראה כמו תחילתה של מלחמת מטבעות כלל עולמית, כאשר בשבוע שעבר נרשם פיחות של המטבע הקזחי ביותר מ-20% ביום אחד. הפיחות שביצע הבנק סין נתן הכשר למהלכים כאלה והחשש בשוק הוא שעוד מדינות יבצעו מהלכים דומים כדי לפחת את המטבע המקומי ולהעניק ליצואנים שלהם הזדמנות לשפר במשהו את הכלכלה המקומית המקרטעת, וזאת בתקופה של האטה ממשית בקצב הצמיחה העולמי.

לפי שעה הנפגע העיקרי הן מהסנטימנט השלילי בשוקי המניות והעלייה ברמת הפחד והן החשש ממלחמת מטבעות הוא דווקא הדולר. אם בעבר, המשקיעים היו נמלטים קודם כול לדולר בעתות של אי ודאות, הרי שכעת המשקיעים בורחים דווקא אל הפרנק השוויצרי והין היפני, ולא אל הדולר, שנחשב למטבע יותר מסוכן בימים אלה בשל העובדה כי חוזקו נובע מהצפי להעלאות ריבית מצד הפד.

הברומטר המרכזי כעת בשוק הפיננסי הוא מחיר הנפט, שבשישי נפל לראשונה מאז 2009 מתחת לרף 40 דולר. היסטורית, בכל פעם שהנפט מגיע לרמות קיצון – גבוהות או נמוכות – הדבר סוחף את השוק הפיננסי כולו לסחרור מסוכן. התאוששות במחיר הנפט עשויה למתן במידה מסוימת את רף החשש בשוק. מנגד, ירידה מתחת ל-40 דולר לחבית רק תאיץ את ירידות השערים ואת הבהלה.

כל אלה הביאו לירידה חדה בדולר בעולם, וגם קיזזו במידה מסוימת את המומנטום של הדולר-שקל בשוק המקומי.

על כן, הדולר-שקל פותח את השבוע על רקע שני כוחות מנוגדים – מצד אחד הירידה החדה של הדולר בעולם, ומצד שני הירידה בסנטימנט כלפי השקל בעקבות נתוני הצמיחה והאינפלציה שפורסמו באחרונה בישראל. היום יפרסם בנק ישראל את החלטת הריבית החודשית. הבנק לא אמור לשנות גובה הריבית, ואולם על רקע ההרעה בנתוני המקרו והסיכונים הגלובליים מסיבת העיתונאים של הבנק צפויה לרכז תשומת לב מרובה. אם בבנק ירמזו שוב על האפשרות לנקיטת צעדים מרחיבים כגון ריבית שלילית או הרחבה כמותית, או אם הבנק יביע עמדה שלילית לגבי הכלכלה המקומית, הדולר-שקל צפוי לזנק. בהמשך השבוע, מרכז הכובד יעבור שוב לנעשה במסחר העולמי בדולר.

רמת ההתנגדות המשמעותית הבאה של הצמד היא 3.90, שם גם מצטלבת גם רמת המפתח של הממוצע הנע ל-200 יום. עלייה מעל רמה זו תביא להפעלה של הרבה מאוד פקודות קטיעת הפסד, מה שידחוף את הדולר עוד יותר מעלה".


בשוק המט"ח: הדולר-שקל צפוי להיחלש בטווח הקצר לרמת התמיכה 3.85 ₪  


בשווקים הבינלאומיים – שוק המניות: "ניתן להבחין ביציאת כספים מאסיבית (פאניקה) בשווקי המניות ברחבי העולם. מדד הדאקס הגרמני השיל 9.8% ומדד הנאסד"ק האמריקאי מתרסק כ- 7% בשבוע החולף. הסיבות הברורות הן הפחד מקריסה בשוק המניות הסיני והירידות במחירי הדלקים, אשר גוררות עוד יותר מטה את מניות האנרגיה . אמנם, הירידות חדות אך הן רק בתחילתן. מדד הדולר ירד חמישה אחוזים מאז מרץ האחרון ובמקביל לירידות ביומיים האחרונים משיל כ-2.7% כאשר עם חזרת הדולר למסלול ההתחזקות הירידות אף צפויות להחריף. מדד סנטימנט הלקוחות של סמארט קפיטל (הבוחן את סך הפוזיציות הפתוחות של לקוחות החברה על חוזי ה-500SP) מצביע על המשך הירידות בטווח הקצר"   

איציק נוי, מנכ"ל קבוצת ההשקעות הבינלאומית Smart Capital: "נתוני התמ"ג המאכזבים (צמיחה של 0.3% לעומת צפי של 1.5%) אשר פורסמו בשבוע שעבר ועסקאות גידור מט"ח של משרד האוצר (רכישות של 280 מליון דולר) תרמו לפיחות המאסיבי בשקל אל מול הדולר (1.5%) וכן אל מול האירו(3.2%). במצב בו השקל חלש אל מול מטבעות הסחר המרכזיים (אירו ודולר) מצד אחד והמערכות הפיננסית נמצאות באי-סדר כלל עולמי, אינפלציה אפסית וקריסה בשווקי המניות מצד שני, ירידה לריבית שלילית היא אופציה המסכנת את היציבות הפיננסית בישראל שגם ככה עדינה וחלשה אל מול מקבילותיה. לכן, ריבית בנק ישראל תישאר על כנה 0.1% בחודש הקרוב כאשר בנק ישראל ירמוז בהודעתו הקרובה על שימוש בכלים מוניטארים אחרים כדי לתמוך בכלכלה ובייצוב המערכת הפיננסית המקומית"

בשוק המט"ח - הדולר-שקל: "הדולר-שקל יפגין חולשה לאחר ההכרזה וירד לרמת התמיכה 3.85 בטווח הקצר. שחקני שוק המט"ח מייצרים צפייה אשר ד"ר פלוג תוריד ריבית ולכן עם ההכרזה שער השקל דווקא צפוי להתחזק באגרסיביות יחסית אל מול הדולר. למרות זאת ולאחר המימושים בימים הקרובים, אני צופה שהדולר ימשיך את התחזקותו אל עבר רמת ההתנגדות 4 שקלים לדולר ובתמיכת העלאת ריבית הפד, אף יזנק ל-4.1 בטווח הבינוני."   

איציק נוי, מנכ"ל קב' ההשקעות הבינלאומית Smart Capital

Capital Trade: "משקיעים שלא יכולים להרוויח גם מירידות שלא ייכנסו אל השוק"
 
קובי לוצקי, מנכ"ל Capital Trade מסביר: "כל המשברים החמורים בשנים האחרונות החלו דווקא בתקופת הקיץ, 'בעונת המלפפונים', כך היה ב-2008-2007 במשבר אסיה ב-1997 ובמשבר החובות באירופה במאי 2011 ולכן כל מי שמצהיר כי מחזורי המסחר נמוכים יחסית והתיקון יסתיים בוודאות לא פועל באחריות כלפי המשקיעים"
 
"אנחנו מציעים למי שלא פועל עם מודלים מתוחכמים למסחר ולא יכול להרוויח גם ממצב של ירידות בשווקים שלא להימצא בשוק המניות בתקופה הקרובה שלא מיועדת לבעלי לב חלש. המכונות בוול סטריט זיהו תגובת פאניקה ביום המסחר האחרון ובחרו לנצל אותה, ראינו מכירות של קרנות גדולות, בעיקר של מניות צמיחה וטכנולוגיה, אבל גם של מדדים ופתיחת פוזיציות שורט על מדדים", כך אומר קובי לוצקי, מנכ"ל Capital Trade.
 
"אם נראה מהלכים אגרסיביים של מכונות כמו בסוף השבוע האחרון והבוקר בבורסות אסיה, גם המשקיעים ימשיכו להיות בפאניקה והתיקון יתעצם. מי שמסתכל רק על התנודתיות והירידות חושב על המשבר של שנת 2008, משקיעים בקרנות נאמנות בכל רחבי העולם נכנסים לפאניקה. אף אחד לא רוצה להפסיד 40% בתוך מספר חודשים. הפעילים בשוק מצפים למבוגר האחראי שירגיע אותו ויספק תמיכה פסיכולוגית שתעצור את גל המכירות", מסביר מנכ"ל Capital Trade.
 
"המודלים שלנו זיהו פאניקה חריגה בשווקים והאישור הכי טוב שיש לאותה פאניקה הוא מדד VIX. משקיעים לא מנוסים נכנסו לפחד ומכרו בכמויות, מחזורי המסחר בוול סטריט היו משמעותיים. יום שישי האחרון הוא דוגמא מובהקת לכך שמי שאינו משתמש במודלים מתקדמים למסחר פשוט סובל מנחיתות יחסית, אין מילה אחרת", אומר היום קובי לוצקי, מנכ"ל Capital Trade בסקירה מיוחדת שפרסם לאור גל הירידות.
 
הנקודות המדאיגות בשווקים על פי Capital Trade:
 
1.      פעילות אגרסיבית של מכונות מסחר - "אנחנו רואים פעילות ערה של מכונות מסחר מסוג HFT שעובדות על מהירות תגובה (High Frequency Trading), אותן מכונות הריצו מיליוני פקודות מסחר במטרה לגרוף רווחים מהפאניקה בשווקים וחלקן אף הצליחו. זה קרה במיוחד בבורסות אסיה בימים האחרונים וזה סימן לדאגה. הקורבנות של המכונות הללו הם משקיעים שפועלים בדרכים מיושנות והם בעלי חיסרון יחסי על היתר אי אפשר לפסול אפשרות שאותן מכונות יפעלו שוב גם בשבוע המסחר הנוכחי שצפוי להיות סוער במיוחד ותנודתי לפחות כמו סוף השבוע האחרון", מסביר לוצקי.

2.      המשברים החמורים בשנים האחרונות החלו דווקא בקיץ – "שלושת המשברים הכי חמורים בשנים האחרונות, להוציא את המשבר שהחל ב-11 בספטמבר 2011 החלו דווקא בקיץ. בתוך הרשימה הזאת אפשר למנות את משבר אסיה שהחל ביולי 1997, משבר הסאב-פריים שהניצנים שלו היו בירידות החדות ביולי 2007 ואת משבר החובות באירופה. זה לא מקרי והעובדה שהירידות מתפתחות כעת ובעוצמה כה גדולה מעידה על בעיה מהותית", מסביר מנכ"ל Capital Trade.

3.      סל כלים מצומצם של הבנקים המרכזיים -  "בניגוד למשברים קודמים, הבנקים המרכזיים מצוידים בהרבה פחות תחמושת מבעבר והסיכון להותרת הריביות בשיעורים כה נמוכים מגדיל את ההסתברות לבועות. הפדרל ריזרב אולי לא יוריד את הריבית, אבל יחשוב עשר פעמים אם לחזור להרחבות כמותיות, שהרי משקיעים ייראו במהלך כזה כריבית אפסית לנצח".

4.      מלחמת מטבעות גלובלית – "סין כבר החלה להשתמש ביתרות המט"ח שלה ורואים גם במדינה יחסית זניחה כמו מלזיה, צניחה של 19% ביתרות המט"ח. אם הבנקים המרכזיים באסיה משתמשים ביתרות המט"ח הקרקע של הספקולנטים למליפולציות מטבע הרבה יותר פוריה ואנחנו עלולים לראות הפתעות מהכיוון הזה. כשהבנק המרכזי מוכר יתרות מט"ח, בניגוד למצב בו הוא קונה ושולט על מכונת ההדפסה הוא חי על זמן שאול".

5.      האטה כלכלית חמורה בסין – "בניגוד להערכות נראה כי המצב בסין חמור הרבה יותר ממה שמעידים הנתונים. ייתכן והתיקון בבורסות הסיניות יסתיים, אך נראה כי ההחלטה לפחת את המטבע הסיני נובעת מבעיה מהותית בייצוא שרק הממשל הסיני רואה כרגע. המבחן האמיתי יהיה כשיגיעו נתוני הצמיחה והייצוא הסיני בחודשים הבאים. הפחד של השווקים הוא ממה שלא נחשף מאשר ממה שידוע".










הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x
עוד כתבות
מדד S&P500 והפנסיה שלך!