דו"ח התעסוקה מרסק את התחזיות

 

 
 

גיא בית אור
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
09/11/2015

איך בחודש אחד הכול מתהפך. אחרי דו"ח התעסוקה של חודש ספטמבר השתרשה ההערכה בשווקים כי ארה"ב נמצאת בהאטה, שוק העבודה מאבד מומנטום והפד לא יוכל להעלות ריבית בטווח זמן הקרוב כפי שבא לידי ביטוי בחוזים העתידיים אשר דחפו את היעד למרץ 2016 (ואולי אף מאוחר יותר).  ומה עכשיו?
 
דו"ח התעסוקה של חודש אוקטובר פחות או יותר ריסק את כל התחזיות המוקדמות עם תוספת משרות גבוהה בהרבה מהצפי, ירידה בשיעור האבטלה ואפילו האצה בקצב הגידול בשכר. כאשר בוחנים את הדו"ח ביחד עם הנתונים השוטפים המסקנה היא ברורה – הכלכלה האמריקאית ממשיכה להיות איתנה וזאת למרות החולשה הברורה בתעשייה (על רקע הדולר החזק והדשדוש בסחר העולמי). בשביל פד ש"תלוי בטיב הנתונים", הדו"ח הזה מכניס אותו לפינה. כלומר, הרבה מאוד דברים רעים צריכים לקרות בחודש וחצי הקרובים כדי שהם יחליטו לא להעלות את הריבית. 
 
גם אחרי הדו"ח החלש של ספטמבר עדיין טענו כי רוב הסיכויים הם לעליית ריבית בדצמבר, וברור שהערכה זו רק התחזקה לאחר הדו"ח הנוכחי. דו"ח זה יהיה יותר ממספיק עבור חברי הפד, וג'נט ילן וסטנלי פישר בראשם, כדי שהם ירגישו בנוח להתחיל להעלות את הריבית בדצמבר.
מה זה אומר על ישראל? כפי שאנו טוענים לא מעט זמן, בנק ישראל יתחיל להעלות את הריבית לאחר שתי העלאות ריבית לפחות בארה"ב וההתפתחויות בשוק האג"ח הישראלי צפויות לעקוב אחר ההתפתחויות בשוק האמריקאי ביתר שאת.
 
הפרטים:

  • תוספת המשרות עמדה על 271 אלף, הנתון הגבוה ביותר מאז דצמבר 2014, לעומת צפי לגידול של כ-180 אלף משרות בלבד. נתוני החודשיים הקודמים עודכנו גם הם כלפי מעלה ב-12 אלף משרות.

  • הממוצע בשלושת החודשים האחרונים עלה מ-167 אלף ל-185 אלף משרות.

  • בהתאם למגמה לה אנו עדים במדדי מנהלי הרכש, ענפי השירותים ממשיכים להוביל עם תוספת משרות גבוהה בקמעונאות, בריאות וחינוך ושירותים עסקיים. בהמשך להתחממות שוק הנדל"ן נוספו 31 אלף משרות בבנייה. 

  • מספר המועסקים בתעשייה נותר ללא שינוי כאשר בענפי הכרייה והחציבה נגרעו 4 אלף משרות. אנו מצפים להמשך חולשה בתוספת המשרות בתעשייה גם בחודשים הקרובים.

  • שיעור האבטלה ירד מ-5.1% ל-5.0% כאשר שיעור ההשתתפות נותר ללא שינוי ברמה של 62.4%.

  • שיעור האבטלה הרחב (U6) ירד מ-10.0% ל-9.8% וממשיך לאותת על התפוגגות הרפיון בשוק העבודה.
  • מספר העובדים במשרה חלקית מסיבות כלכליות ירד ב-269 אלף לרמה של 5.8 מיליון. ב-12 החודשים האחרונים נרשמה ירידה של 1.2 מיליון. יש הטוענים כי המספר הזה עדיין גבוה אך חשוב להתעכב על נקודה זאת. אבסולוטית, מספר העובדים במשרה חלקית מסיבות כלכליות נמצא בעלייה כבר 50 שנה - 

אך ברור כי הנתון האבסולוטי מטעה שכן גם האוכלוסייה גדלה, אך אם ניקח את מספר המועסקים במשרה חלקית מסיבות כלכליות כאחוז מסך המועסקים, נקבל תמונה אחרת לחלוטין -  
 
                           
כלומר, מספר המועסקים במשרה חלקית מסיבות כלכליות כאחוז מסך המועסקים במשק, חזר לחציון ההיסטורי שלו – 3.8%. זהו מדד ברור להתפוגגות הרפיון בשוק העבודה האמריקאי, סביבה אשר תומכת בעלייה בשכר. מה שמביא אותנו לנקודה הבאה.
  • לאחר שדשדש זמן רב, השכר השעתי עלה ב-0.4% (צפי 0.2%) והקצב השנתי עלה ל-2.5%, הקצב הגבוה ביותר מאז יולי 2007.
        
 מה הייתה תגובת השווקים? 

  • התשואה על אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים עלתה מ-2.23% ל-2.33%

  • התשואה לשנתיים עלתה מ-0.83% ל-0.92% וסיימה את יום המסחר ב-0.89%

  • ההסתברות הנגזרת לעליית ריבית מהחוזים העתידיים קפצה מ-58% ל-68%

  • הדולר התחזק מול הסל ב-1.3% ומול האירו ב-1.4%. מטבעות השווקים המתעוררים נחלשו ב-0.9%

  • ה-DOW עלה ב-0.3% וה-Nasdaq עלה ב-0.4% אך ה-S&P 500 נותר למעשה ללא שינוי. 

  • עם זאת, סקטור הפיננסים עלה ב-1.0% בהובלת הבנקים האזוריים שעלו ב-3.0%. ענפי הפיננסים צפויים ליהנות יותר מסביבת ריבית עולה.
ההסתברות הנגזרת מהחוזים העתידיים לעליית ריבית בפגישות הפד בשנה הקרובה

לסיכום, שינוי כל כך מהותי בארה"ב צפוי להוביל לשינוי גדול בתפיסת הסיכון בשווקים, בעיקר בשוקי האג"ח. שינוי זה מגדיל עוד יותר את החשיבות של פיזור הסיכון תוך שימת דגש על סלקטיביות רבה ותמהיל נכון של אג"ח ממשלתיות, קונצרניות  כמו גם חשיפה לאג"ח בחו"ל. באפיק המנייתי קיימת חשיבות גדולה לפיזור הגיאוגרפי כמו גם הסקטוריאלי.

גיא בית-אור, כלכלן בכיר לשווקים גלובליים בפסגות

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x