-
בחודש נובמבר נמדד גירעון בפעילותה התקציבית של הממשלה בסך 0.5 מיליארד שקלים.
-
בפעילות למימון היה בחודש נובמבר גירעון אפסי.
-
בחודשים ינואר – נובמבר 2015 היה לממשלה גירעון בפעילותה התקציבית בסך 7.8 מיליארד שקלים, זאת לעומת גירעון בסך 14.4 מיליארד שקלים בתקופה המקבילה אשתקד, ובהשוואה לגירעון שנתי בסך 31.4 מיליארד שקלים המתוכנן בתקציב לשנת 2015.
-
הגירעון המצטבר ב 12 החודשים האחרונים (דצמבר 2014 – נובמבר 2015) עומד על 2.0% מהתמ"ג.
-
בחודשים ינואר עד ה 19 נובמבר 2015 פעלה הממשלה ללא מסגרת תקציב מאושרת ובהתאם לחוק יסוד משק המדינה.
-
סך ההוצאות של הממשלה (ללא פירעון קרן) הסתכמו בחודש נובמבר ב 24.2 מיליארד שקלים. מזה: הוצאות משרדי הממשלה 22.6 מיליארד שקלים, תשלומי ריבית על החוב הממשלתי 0.9 מיליארד שקלים ותשלומי ריבית וקרן למוסד לביטוח לאומי 0.6 מיליארד שקלים.
-
מתחילת השנה הסתכמו סך הוצאות משרדי הממשלה (ללא פירעון קרן וריבית) ב 239.8 מיליארד שקלים - עלייה של 5.2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד:
-
הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב 4.4%.
-
הוצאות מערכת הביטחון עלו ב 7.8%.
-
בחודש נובמבר הסתכם גיוס ההון נטו (מקומי ובחו"ל) בסך של 3.8 מיליארד שקלים.
-
כתוצאה מפעילות הגירעון ומימונו עלו יתרות הממשלה בבנקים בסך של 3.8 מיליארד שקלים.
- סך הכנסות המדינה ממסים
-
בחודש נובמבר 2015 הסתכמו הכנסות המדינה ממסים ומאגרות ב-22.1 מיליארדי ₪.
-
בניכוי שינויי החקיקה, עלו ההכנסות בשיעור ריאלי של 6.5% לעומת חודש נובמבר אשתקד. המסים הישירים עלו ב-13.7%, ואילו הגביה המסים העקיפים נשארה ללא שינוי. יש לציין כי אשתקד נדחו החזרי מע"מ מאוקטובר לנובמבר בסכום של כ 300 מיליון ₪, כך שהכנסות נובמבר 2014 היו נמוכות.
-
בחודשים ינואר-אוגוסט נרשם עודף של 8.3 מיליארד ש"ח לעומת תחזית הגבייה המקורית. כתוצאה מכך, עודכנה התחזית לשנת 2015 ל-269.4 מיליארד ש"ח. בחודשים ספטמבר - נובמבר נרשם עודף נוסף של 0.6 מיליארד ש"ח לעומת פריסת התחזית המעודכנת. סה"כ עודף הגביה מראשית השנה עומד על 8.9 מיליארד ₪.
-
בחודש ספטמבר, הוחלט על הפחתת שיעור המע"מ מ-18% ל-17% החל מחודש אוקטובר 2015, ועל הפחתת שיעור מס חברות מ 26.5% ל-25% משנת 2016. עלות הפחתות אלה נאמדת ב-5.7 מיליארד ש"ח בשנה מלאה, מזה עלות של 0.8 מיליארד ש"ח כבר בשנת 2015.
-
נתוני המגמה בארבע השנים האחרונות מצביעים על גידול מתמשך בגביית המסים בקצב שנתי ממוצע של כ-5%. בתוך כך, מסוף שנת 2011 ועד חודש יוני 2014, הגבייה גדלה בקצב של 4% לשנה ואילו מחודש יוני 2014 ועד חודש אוגוסט 2015, הואץ קצב הגידול לכ-8%. אולם בשלושת החודשים האחרונים ניכרת האטה בקצב הגידול ל-1% בלבד.
-
הכנסות רשות המסים בחודש נובמבר 2015 הסתכמו ב-21.5 מיליארד ₪, לעומת 20.7 מיליארד ₪ בחודש נובמבר 2014. בניכוי תיקוני החקיקה, עלו ההכנסות בשיעור ריאלי של 6.5% לעומת חודש נובמבר אשתקד. הגידול ניכר רק במסים ישירים ואילו במסים עקיפים לא חל שינוי.
-
הכנסות רשות המסים בחודשים ינואר-נובמבר 2015 הסתכמו ב-243.3 מיליארד ₪, לעומת 227.8 מיליארד ₪ בתקופה המקבילה אשתקד. בניכוי תיקוני חקיקה והתאמות עלו ההכנסות בשיעור ריאלי של 7.8%.
-
ניכויים (ניכויי מס הכנסה משכירים וניכויים במקור אחרים, כולל משוק ההון). הגביה מניכויים בחודש נובמבר 2015 הסתכמה בכ-6.7 מיליארד ₪, עליה של 9.5% לעומת חודש נובמבר 2014.
-
שוק ההון – הגביה משוק ההון הסתכמה ב-238 מיליון ₪, ירידה של 22.7%. בגביה מריבית נרשמה עליה של 85% ובגביה מני"ע נרשמה ירידה של 70%.
-
מס הכנסה מחברות ומעצמאים – הגביה ברוטו ממס הכנסה מחברות ומעצמאים הסתכמה בחודש נובמבר 2015 בכ-4.7 מיליארד ₪, עליה של 27% לעומת חודש נובמבר 2014. שליש מעלייה זו מקורה בענפי התעשייה והכרייה. בגביה מעצמאים נרשמה עליה בשיעור של כ-41% הנובעת ממספר תיקי מנהלים ובגביה מחברות נרשמה עליה בשיעור של 21%.
-
מיסוי מקרקעין – ההכנסות ממיסוי מקרקעין (בניכוי החזרים) הסתכמו ב-767 מיליון ש"ח, עליה ריאלית של 19% לעומת נובמבר 2014. במס שבח נרשמה עליה בשיעור של 41% ובמס רכישה בשיעור של 16%.
-
החזרי מס הכנסה– החזרי מס הכנסה הסתכמו בכ-826 מיליון ₪, עליה של 15% לעומת חודש נובמבר 2014.
-
מס ערך מוסף – ההכנסות ממס ערך מוסף נטו בחודש נובמבר 2015 הסתכמו בכ-7.4 מיליארד ₪, ירידה של כ-1.4% לעומת אוקטובר 2014. יצויין כי ללא הפחתת שיעור המע"מ בתחילת אוקטובר היו ההכנסות עולות ב-3.1%. יצויין כי חל גידול גבוה יחסית, של 22% בהחזרים.
-
מס קניה יבוא – ההכנסות ממס קניה יבוא בחודש נובמבר הסתכמו ב-1.2 מיליארד ₪, גידול של 5% לעומת נובמבר 2015. הסיבה העיקרית היא גידול של פי 2 ביבוא דלקים.
נתונים ארעיים על הכנסות המדינה ממסים בחודש נובמבר 2015 | ||||||
במיליוני ₪ ובאחוזים | ||||||
|
נובמבר |
ינואר-נובמבר |
שיעור שינוי ריאלי (באחוזים) * | |||
|
2014 |
2015 |
2014 |
2015 |
נובמבר |
ינואר-נובמבר |
סה"כ מסים, בהגדרות תקציב |
21,152 |
22,056 |
233,719 |
249,221 |
5.0 |
7.3 |
מסים ישירים, בהגדרות תקציב |
9,842 |
11,083 |
114,911 |
126,316 |
13.4 |
10.6 |
מסים ישירים, בהגדרות רשות המסים |
9,758 |
11,243 |
116,507 |
128,529 |
16.0 |
11.0 |
מס הכנסה נטו |
8,805 |
10,243 |
105,701 |
114,934 |
17.1 |
9.4 |
מס הכנסה ברוטו |
9,531 |
11,069 |
115,523 |
125,356 |
17.0 |
9.1 |
בניכוי החזרי מס הכנסה |
726 |
826 |
9,821 |
10,423 |
14.6 |
6.7 |
ניכויים מריבית |
94 |
173 |
1,683 |
1,823 |
84.8 |
9.0 |
ניכויים מניירות ערך |
214 |
64 |
2,131 |
2,057 |
-69.8 |
-2.9 |
בניכוי החזרי ריבית |
5 |
4 |
113 |
72 |
-24.9 |
-36.1 |
מסי נדל"ן נטו |
650 |
767 |
7,106 |
9,787 |
18.8 |
38.5 |
התאמה להגדרות התקציב (א |
84 |
-160 |
-1,596 |
-2,213 |
.. |
.. |
מסים עקיפים, בהגדרות תקציב** |
10,836 |
10,426 |
112,918 |
116,966 |
-3.1 |
4.2 |
מסים עקיפים, בהגדרות רשות המסים |
10,646 |
10,524 |
112,871 |
117,226 |
-0.5 |
4.5 |
מע"מ נטו, לא כולל מע"מ יבוא בטחוני |
7,581 |
7,422 |
79,205 |
82,834 |
-1.4 |
5.2 |
מע"מ יבוא |
3,421 |
3,306 |
40,659 |
38,930 |
-2.7 |
-3.7 |
מע"מ מקומי |
6,857 |
7,369 |
68,982 |
75,555 |
8.2 |
10.2 |
החזרי מע"מ |
2,697 |
3,253 |
30,436 |
31,651 |
21.5 |
4.6 |
ס"ה מסי יבוא ללא מע"מ |
1,381 |
1,452 |
17,447 |
17,596 |
5.9 |
1.4 |
מכס |
184 |
204 |
2,515 |
2,702 |
11.6 |
8.1 |
מס קניה יבוא |
1,197 |
1,248 |
14,932 |
14,894 |
5.0 |
0.3 |
ס"ה מסים מקומיים ללא מע"מ |
1,684 |
1,650 |
16,219 |
16,796 |
-1.3 |
4.2 |
מס קניה מקומי |
35 |
25 |
357 |
433 |
-28.1 |
22.0 |
מס דלק |
1,594 |
1,579 |
15,175 |
15,794 |
-0.2 |
4.7 |
מס טבק (ב |
55 |
46 |
687 |
569 |
-15.8 |
-16.7 |
מס בולים |
0 |
0 |
0 |
0 |
.. |
.. |
התאמה להגדרות התקציב (א |
190 |
-98 |
47 |
-260 |
.. |
.. |
אגרות ותשלומי חובה אחרים |
474 |
547 |
5,890 |
5,939 |
16.2 |
1.4 |