במהלך סוף השבוע התפרסמה העסקה למכירת מרבית חנויות רשת You"" לשני רוכשים - 9 חנויות נמכרו לרשת יוחננוף תמורת 60 מ' ש"ח, ו-8 חנויות לרשת ויקטורי תמורת 35 מ' ש"ח. להלן השלכותיה העיקריות של העסקה על השחקנים המרכזיים בענף:
רשת מגה – הרשת עדיין ניצבת מול אתגרים רבים, ושרידותה עדיין לוטה בערפל. עם זאת, העסקה מגדילה את סיכוייה לפעול כעסק חי, באמצעות הרשת העירונית הרווחית. היוותרותה של מגה בשוק המזון, עם התמחות בחנויות השכונתיות, מאיימת בעיקר על שופרסל – המגזר השכונתי אחראי לכ-20% מהכנסות הרשת.
רמי לוי – לאחר מספר משאים ומתנים שלא הבשילו, דווח הבוקר כי רשת רמי לוי סגרה על רכישת ארבע חנויות You תמורת 18 מ' ש"ח. לדעתנו, מדובר בעסקה לא גדולה במיוחד (תוספת של כ-12% לשטחי המסחר הקיימים), בפרט בהשוואה לעסקאות האחרות שהיו על הפרק. נראה שרמי לוי בחרה שלא לנצל את המשבר במגה - על מנת להגדיל משמעותית את שטחי המסחר – אלא בחרה לשבת יותר על הגדר. מעבר לכך, מובן שגם רשת רמי לוי תיהנה מיציאה של שחקן דיסקאונט משמעותי.
שופרסל. השוק ממשיך להניח כי הזוכה העיקרית מהמשבר במגה היא שופרסל – מאז פרוץ המשבר במגה, בסוף יוני, מניית שופרסל קפצה בשיעור של 45%. לא רק שמחיר המניה הנוכחי מגלם התאוששות משמעותית וברת-קיימא בשיעור הרווחיות התפעולית, אלא שהוא משקף גם גידול מהותי ברמת המכירות – על רקע המחשבה והציפייה שהרשת תיקח נתח שוק משמעותי ממגה. לנו, זה נראה תרחיש אופטימי על גבול הלא סביר, משום שבמגזר הדיסקאונט שופרסל תיאלץ להתמודד בקרוב עם שחקנים הרבה יותר אגרסיביים וממוקדים, ובמגזר החנויות השכונתיות, היא עשויה להתמודד עם מגה בעיר מחוזקת.
ויקטורי. השחקנית המרכזית בעסקה היא ללא ספק ויקטורי. מספר שנים שהרשת ממתינה ונערכת להזדמנות שכזו, ונראה כי היא מנצלת אותה היטב. עד כה, החברה השלימה שתי עסקאות משמעותיות – בעסקה הראשונה היא רכשה 4 חנויות בעלות של כ-6 מ' ש"ח, וכעת היא קונה עוד 8 חנויות בסך של 35 מ' ש"ח. הסיבה להבדלי המחירים, ביחס למחיר ששולם עבור חנות בודדת, הוא תוצאה של הבדלים במיקומים.
ברור שעבור ויקטורי מדובר במהלך מאוד אגרסיבי - צמיחה של כ-75% בשטחי המסחר, תוך פרק זמן קצר, היא אתגר תפעולי וניהולי גדול. עם זאת, השאלה המרכזית בסופו של יום היא אחת - בכמה תוכל ויקטורי לשפר את מחזור המכירות של אותן חנויות כושלות שנרכשו. אין צורך לומר שמדובר בחנויות בעלות פדיון נמוך יחסית, אך הבעיה העיקרית שלהן הייתה במותג ולא במיקום.
ההשלכות עבור שווי המניה (ויקטורי). אנו מניחים כי המכירות למ"ר בחנויות שנרכשו יגיעו לכדי 80% מהרמה בחנויות הוותיקות. עוד הנחנו, כי הרשת תיהנה משיפור של 50 נ.ב. ברווחיות הגולמית - לאור הגידול במחזור המכירות. הוצאות התפעול הן בהתאם להוצאות למ"ר, כפי שהן כיום. אנו מערכים את סך ההשקעה בחנויות הנרכשות בכ- 48.5 מ' ש"ח. שילוב ההנחות שלעיל מוביל למחיר יעד של 40 ש"ח למניה, מה שגוזר אפסייד של קרוב ל-30% ביחס למחיר השוק.
יש לקחת בחשבון, כי נוכח מינוף תפעולי גדול שמאפיין את התעשייה, הערכת השווי מאוד רגישה לשינויים בהנחות הבסיס. עם זאת, נציין כי מחיר רכישת החנויות היה פחות ממחצית מעלות ההקמה שלהן, וזה מבלי לקחת בחשבון את תקופת הזמן שדרושה לשם כך. לדעתנו, בהינתן עלות ההשקעה, חנויות שלא יעמדו ביעדים ויספקו את הסחורה פשוט יסגרו.
בשורה התחתונה. הנהנת העיקרית ממכירת חנויות You היא רשת ויקטורי - שלמרות הסיכון המובן שקיים בקפיצה שהיא עושה, הפוטנציאל הגלום בה גבוה הרבה יותר. לגבי שופרסל, קשה לנו לראות את ההנאה הגדולה שהיא תפיק מהעסקה, במיוחד על רקע מחיר המניה. לגבי רמי לוי, הרווח העיקרי יבוא מהשיפור בתנאי התחרות.
האנליסט גיל דטנר מלאומי שוקי הון
הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.