BTB המקשרת בין מלווים ללווים בעלי עסקים מודיעה על שיפור נוסף בתנאי ההלוואות

מדובר כאן בהגברה של התחרות מול הבנקים וקרנות הסיוע לעסקים בערבות המדינ

 

 
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
05/05/2016

BTB הודיעה על אפשרות לקבלת הלוואות לתקופה של 6 שנים. הארכת התקופה מצטרפת לאופציה הקיימת להלוואה לתקופה של 3-5 שנים ולסכום של בין 50 ל-500 אלף שקל.
מדובר כאן בהגברה של התחרות מול הבנקים וקרנות הסיוע לעסקים בערבות המדינה. BTB מאפשרת לבעלי עסקים לקבל הלוואה ללא שעבוד הון או נכסים כפי שנדרש באפיקי אשראי אחרים. בנוסף, הליך אישור קבלת ההלוואה מ-BTB הוא הליך מהיר של ימים בודדים, תהליכים מקבילים אצל המתחרים כמו בנקים וקרנות מדינה עשויים לקחת שבועות, דורשים תכנית עסקית, נושא הדורש יועצים לרוב וכרוך בעלויות, דבר הפוגע בעסקים הזקוקים לאשראי. תנאי ההלוואה אטרקטיביים ואנו בוחנים כל לווה לגופו, לעומת מוסדות אחרים שפוסלים לעתים לווים על סמך תחום פעילות או נתונים היסטוריים לא רלוונטיים.
 
BTB  פועלת בתחום של מימון המונים, קרי: הלוואות חברתיות, תחום שהולך וגדל במהירות.  הרעיון פשוט: מוותרים על תיווך הבנק ופועלים ישירות (מלווים מול לווים, בדרך אנשים זרים לחלוטין) . בארץ פועלות עוד מס חברות וBTB  מציגה את סכומי ההלוואות שניתנו באתר און ליין והם הגבוהים ביותר מבין הפלטפורמות. המשקיעים דרך הזירות הללו אמורים לקבל תשואה סבירה, ביחס לאגרות חוב ולאפיקים סולידיים אחרים. ברוב הזירות בארץ טוענות כי תשואה זו מגיעה ל-5%-7% בממוצע.
 
מצד שני, יש כמובן סיכון – מה יקרה אם לווים שלא ישלמו? כמו בכל הלוואה גם בהלוואות חברתיות יש סיכון שהלווים פשוט לא יישלמו את הכסף. הזירות אמנם בודקות את הלווים (בדיקה כלכלית) ורק אחרי סינון משמעותי נותנים אבל יתכנו פיגורים בתשלומים ומקרים של חובות שלא משולמים. במצב הזה הזירה מפעילה את הייעוץ המשפטי ומתחילה בהליכי גביית חוב, בדומה לתהליכים שנעשים במערכת הבנקאית. אחרי הכל, הלווה חתום על מסמכי ההלוואה וערב להלוואה.
 
בBTB בנו 4 הגנות ששומרות על המפקידים מפני סיכונים מול הלווים:
1. פיזור גבוה - כדי לצמצם את הסיכון, מתחלק הסכום של המפקיד ללווים שונים שנמצאו מאושרים על ידי BTB . שאיפת המערכת היא לפיזור מקסימלי של 10-100 לווים ואף יותר. כיום הממוצע הוא כ-40 לווים לכל מלווה. הלווה עצמו מחזיר את ההלוואה ב 36 -72 תשלומים שווים. אם נותן ההלוואה בוחר למחזר את כספי ההחזר להלוואות נוספות, הפיזור גדל עוד ועוד.
2. חיתום איכותי - כל לווה נבדק על ידי מערכות BTB הבודקות תנאי סף שונים באופן ממוכן תוך התמקדות בהתנהלות בחשבונות בנק, הוצל"פ ועוד. לאחר בדיקה זו, בוחנים האנליסטים של BTB את הנתונים הכספיים של הלווה, אותם על הלווה לאמת במסמכים. תשובה סופית ביחס לכל בקשת הלוואה ניתנת בתוך שלושה ימי עסקים מרגע קבלת המסמכים הנדרשים לבדיקה.
3. הגנה משפטית - במקרה של כשל בהחזר בהלוואה כלשהי, תממן BTB את ההליך המשפטי ללא עלות מצד נותן ההלוואה מול הלווים.
4. פיקדון לערבות הדדית- כמו כן, קיים פיקדון לערבות הדדית: כל מפקיד מפריש 1% מסכום ההפקדה לפיקדון ערבות הדדית. במקרה של כשל בהחזר ההלוואה, הרי שעד להסדרת הנושא מול הלווה, או בדרכים משפטיות, ישולם החזר ההלוואה מהפיקדון לערבות הדדית. אם במסגרת ההליכים המשפטיים תגבה BTB את הכספים, יושבו הכספים לפיקדון לערבות הדדית. משמעות ההפרשה של ה1% היא מההפקדה בלבד וחד פעמית (ולא שנתית או מהתשואה) ולכן הפגיעה בתשואה היא מינימלית והריבית דה ריבית לא נפגעת ומטפסת חזרה.
 
פרטים נוספים:
החברה פעילה מ- 2.2014. וניתנו הלוואות דרכה עד כה כ 34 מיליון שח. הציבור מלווה את כספו ללווים שונים שהם אנשי עסקים או בעלי עסקים, באופן אוטומטי לחלוטין. כל אחד יכול, באמצעות העברה בנקאית לחשבון הנאמנות של החברה להפקיד כל סכום, מ 500 שקל. כיום יש כמה מאות של מלווים, עם 5-10 הפקדות חדשות מידי יום וכ-5 לווים חדשים המבקשים הלוואה מדי יום.  BTB היא חברת ההלוואות החברתיות הגדולה בישראל וסכום ההלוואות שנתנו דרכה הוא הגבוה ביותר. כמו כן, ההלוואות ב-BTB ניתנות בסכומים גדולים יותר (50-500 אלף שקל) לתקופות ארוכות (3-5 שנים) ובריבית שקלית קבועה. ההלוואות ב-BTB הן הלוואות הוגנות ולא ניתן לקבל הלוואות שכאלו בשום מוסד פיננסי ללא שעבודים, לא בבנקים ואף לא בקרן בערבות המדינה. כלפי המפקידים יש100% הצלחה של החזרי כל התשלומים של כל ההלוואות, בתשואה הוגנת והגבוהה ביותר בין פלטפורמות ההלוואות החברתיות וכל זה במיסוי נוח - 15% מס מקוזז במקור.
 
הריבית הממוצעת למלווים -  עד כה 7.3%. אין עמלת דמי ניהול, הלווים (מקבלי ההלוואה) משלמים לחברה עמלה שנתית של 1%. הריבית שקלית קבועה להלוואות עד 6 שנים, כלומר כאשר הפריים מטפס ההלוואה איננה עולה, לרוב בבנקים מחיר קיבוע ריבית הוא 1.5% ולכן הריבית הזו מקבילה לריבית פריים בגובה 5.8% (כולל). הלוואות באמצעות BTB ניתנות ללא שעבודים או ריתוקים כספיים. הלווה נדרש לחתום על שטר חוב, להחזיר את ההלוואה באמצעות המחאות הניתנות מראש ולהביא לפחות ערב אחד.
בBTB מדווחים כי שיעור הלווים שמקבלים אישור מסך הפניות 1 מ- 4.
 
לגבי לווים שפיגרו בתשלומים מדווחים על פחות מ-0.5% עד היום. כל המקרים, מלבד אחד שהוא חדש, הוסדרו בזכות הערבים ואף מפקיד לא נפגע היות שהפיקדון לערבות הדדית משלם כבר את ההחזר כולל הריביות עוד ביום שנודע על הפיגור.
יתרון חשוב נוסף הוא בנזילות הגבוהה. ב- BTB  טוענים כי הצליחו למכור את התיקים של מי שהזדקק לכספו במהירות רבה, לא יותר משבועיים ולרוב תוך יום אחד וללא עלות.
 
בעלי השליטה: עו"ד שלומי תורג'מן ואלון כץ. 
 
בעלי מניות נוספים הם חברי הדירקטוריון בו חברים בכירי שוק ההון, הבנקאות, הכלכלה והמשפט. יו"ר הדירקטוריון הוא גיל גזית, ממקימי מדרוג ומי ששימש כמנכ"ל מדרוג. 
 
עוד בדירקטוריון:
■ ד"ר יעל בנימיני, עד לאחרונה בכירה בבנק לאומי לישראל. ד"ר בנימיני ניהלה את החברות הריאליות של הבנק ומכהנת כיום כדירקטורית בחברה וחברה בוועדת אשראי.
אלי קדוש - בכיר לשעבר בבנק ישראל ומנהל מחלקת מטבע חוץ של הבנק.  מכהן כיום כדירקטור ויו"ר ועדת אשראי.
■ ד"ר עדי אייל - מומחה בתחום של כלכלת רשת, מרצה בכיר מן המניין באוניברסיטת בר אילן ודירקטור.
דני כרוסט, דירקטור בשרביט וסמנכ"ל בניסקו.
יונתן סרגוסי, בעל מניות ויועץ טכנולוגי.
 
הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניניים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
 
x