ראיון >> רו"ח כפיר קלדרון על הממונה על ההגבלים העסקיים >> הפקח העסקי במשק הוא הממונה על ההגבלים העסקים

הממונה על ההגבלים העסקיים לא יכול לקבוע את המחירים בשוק אבל הוא כן מחויב לדווח ברגע שמתגלה קרטל בשוק מסוים

 

 
רוח כפיר קלדרון מחברת S-CUBE רוח כפיר קלדרון מחברת S-CUBE
 

יניב פרידמן
FacebookTwitter Whatsapp
20/09/2016

מאז המחאה החברתית העלתה את המודעות ליוקר המחייה, הביקורת על  שליטת התאגידים על מחירי השוק הולכת וגוברת. כתבות על קרטלים ומונפולים שקובעים את המחיר בשוק ממוצרי מזון ועד המחיר על ההלוואה שאנו לוקחים בבנק. לשם כך נפגשתי עם רו"ח כפיר קלדרון מחברת S-CUBE  על האחריות של הממונה ההגבלים במשק.

1)נשמח אם תוכל להרחיב על קרטל , כיצד קורה שפעם שנייה בשוק הזה יש קרטל האם לא ראוי היה להגביר את הפיקוח אחרי הפעם הראשונה?

צריך להבין את מבנה השוק ברגע שחברת גז מספקת גז ללקוח הוא הופך ללקוח כבול של החברה. קשה ליצור תחרות בגלל חסמי כניסה של עלויות מאד גבוהים לשוק ובנוסף מעבר בין חברות יכול להית מסוכן כי מדובר על גז, לכן יש ריכוזיות מאד גדולה בשוק הזה.

2) עדיין אותם בעלי חברות היו בכלא על אשמה של קרטל גז?

צריך להבין שתפקיד הממונה הוא יכול לאשר הפרדה של תאגידים ובדיקה של מיזוגים ושיתופי פעולה על מנת לשמור את התחרות של במשק. יש חוק הפיקוח שמגדיר מה אפשר לעשות בפיקוח של כל שוק לגופו .לכן במקרה אופי השוק לא מאפשר תחרות. אולם אם כבר מדברים על גז אז בוא נזכיר את המתווה שהממונה הגדיל את תקופת הזמן ל-15 שנה כדאי לחסום את הביקוש.

3)מה דעתך על ההתפטרות של הממונה העסקיים הקודם שהתפטר בעקבות ההסכם הכובל של חברות הגז?

ההסדר כובל יוצר בעיה קשה של אי תחרות, לכן עשה נכון הממונה הקודם שהגביל את תקופת הזמן ל-15 שנה ללקוח הגדול ביותר שהוא בעצם חברת חשמל. כך שבעוד 15 שנה יש לחברת החשמל יכולות יציאה כלפי ספקים אחרים.

4) אולם הדבר בעצם מונע חיפושים גז מחברות אחרות לבוא ולהקים פה תשתיות?

צריך להבין את מבנה השוק, להשקיע בקידוחי גז בים זה הרבה מאד משאבים וסיכון עם עלויות מאד גבוהות. צריך להבין שיש מאגר שהולך להיגמר ויש מאגר מאד גדול שיכול לשמש את השוק לשנים רבות.  מעבר לכך במידה ומחר חברה קידוחים תמצא גז אין לה למי למכור בגלל שחברת החשמל היא הלקוח הגדול ביותר כבר תפוסה ל-15 שנה.

5)אחת הטענות שמופנית כלפי הממונה על ההגבלים העסקיים שהיא/הוא נטפלים לתעשיות קטנות ופחות חזקות במשק. הרי המחאה החברתית התחילה ממחיר הקוטג' הגבוה?

הממונה ההגבלים העסקיים לא יכול לקבוע את המחיר בשוק. תפקידו בעצם למפקח על עסקאות במגזר העסקי והציבורים. הוא יכול לאשר או לבטל למזג או לבטל מיזוגים בין חברות או לעשות הפרדה של תאגידים, פחות מעורב בתחרות עצמה של המחיר לצרכן הסופי. בנוסף הממונה בעצם נותן חוות דעת ומבקרת על פעולות של ההמשלה כמו שראינו במתווה הגז.

6) למעשה הממונה לא יכול לפקח על המחירים על המדף בסופר?

נכון שמבחינת סדר המוצרים על המדף  הגדולים נמצאים במרכז והבינוניים והקטנים נמצאים בפינה. לכן יש תחרות הצרכן פשוט צריך לבחור איזה חברה הוא מעדיף. אגב לא תמיד הוספה של מתחרה תשנה את המחיר המוצר ותגביר את התחרות. לדוגמא מה שסופר סל מנסה לעשות כרגע בשוק המזון לתינוקות היא להכניס שחקן חדש. הבעיה היא שהורים מחויבים לתת את המזון לתינוק מהרגע שבוא אוכל אותו, ולכן הם לא יחליפו את המזון גם אם יכנס מתחרה חדש ברמה בין לאומית במחיר נמוך יותר.

7)עדיין איך אתה מסביר את שמוצרים ישראלים בחו"ל נמכרים יותר במחיר גבוה יותר מאשר בארץ, למשל בגרמניה?

נכון המחיר בארץ יותר יקר והחברות הגדולות גזורות קופון מזה בגלל עלויות הובלה נמוכות יותר. אולם מוצר ישראלי בחול כדי שהוא ישמר על המדף צריך להתאים את עצמו למחיר של השוק המקומי ולכן החברה צריכה לספוג את העלויות המשלוח.

8)מה לגבי מהפכת הקורנפלקס של כחלון שתוזיל מוצרי מזון על ידי יבוא מקביל?

פתיחת השוק ליבוא יכול מצד אחד לשפר את כוח הקניה של הצרכן הישראלי מצד שני הדבר יכול לפגוע בתוצרת המקומית מה שיכול לפגוע בשוק העבודה ולהביא לגל של פיטורים.

9)יש סקטורים שמועדים לקרטל- כמו הבנקים, אולם שם מיכל הלפרין, הממונה הנוכחית לא פעילה בכלל?

יש גופים פיקוח אחרים על הבנקים כמו חדוה בר המפקחת על הבנקים, ודורית סלינגר המפקחת על שוק ההון והביטוח לכן בעניין הזה היא פחות מעורבת.

10)מה דעתך על הפעולות שמיכל הלפרין, הממונה על ההגבלים העסקים?

התפיסה הכוללת היא לא פופוליסטית היא מאד נחרצת לטובת הצרכן ובודקת על מקרה לגופו לגבי ריכוזיות בשוק.

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.