-
את הדברים אמרה הממונה בטקס השקת מרכז רנה ומאיר חת לחקר התחרות והרגולציה
-
פרופ' אשר טישלר: "הרגולציה צריכה להיות פשוטה ונבונה, ובזה אולי עברנו את הגבול בישראל"
-
מנכ"ל אובר ישראל: "אנו בעד רגולציה, אבל בעד רגולציה עדכנית"
"בתחום התחבורה הציבורית בישראל, צריך שינוי ומהר. אין לנו את הפריוילגיה לחסום באיזושהי צורה את הכלכלה השיתופית. התחבורה הציבורית נותנת מענה כל כך חלקי, שאנו לא יכולים למנוע כניסה לשוק של התחבורה השיתופית", אמרה היום הממונה על ההגבלים העסקיים עו"ד מיכל הלפרין, באירוע השקת מרכז רנה ומאיר חת לחקר התחרות והרגולציה, במסלול האקדמי המכללה למנהל.
את דבריה הסבירה הלפרין: "היום כדי להיות בעל רישיון מונית, מספר ירוק, צריך לשלם 245 אלף שקלים. לא הצלחתי להבין איזו הצדקה יכולה להיות לכך. רגולציה נוספת היא בהכשרת נהגי המוניות, היום צריך לעבור קורס של 154 שעות כדי לנהוג במונית, קורס הכולל 18 שעות עזרה ראשונה, 8 שעות הכרת הרכב, 4 שעות כיבוי אש, ושעתיים לזיהוי אמצעי חבלה. נשאלת השאלה האם הרגולציה שמוטלת על נהגי המוניות היא לא מיושנת? האם לא צריך לבחון אותה מחדש?"
"אובר בפתח, ויז בפתח, האם אנו עדיין צריכים את ההכשרה הארוכה לנהגי מוניות? האם לא הגיע הזמן לאפשר לנהגים להתמודד עם התחרות של אובר ומוביט, ודווקא להקל עליהם ולהסיר רגולציה עודפת? הגיע העת לבחון את הרגולציה הקיימת, ובמיוחד תקנה 84 א' לתקנות התעבורה, שאוסרת על נהגים שאינם נהגי מוניות להסיע עבור תמורה. הגיע הזמן להעמיד את זה לבחינה מחודשת, ולפתוח את השערים. להשקפתי עולם הכלכלה השיתופית נותן לנו הזדמנות פז להכניס תחרות למקום בו יש מעט מידי תחרות. הטכנולוגיה והקדמה מאתגרים את המודלים הישנים, ומאפשר לצרכן יותר אפשרויות. אנו צריכים לתפוס באומץ את הטכנולוגיה בשתי ידינו".
התחבורה השיתופית מביאה פתרונות לארבע בעיות עיקריות: הגדלת ההיצע בתחום התחברה, שיפור השירות והמגוון, הקטנת התלות ברכב פרטי בק"מ הראשון שעד התחנה, ומקטין את זיהום האוויר הגודש בכבישים ובעיות החניה.
"מצד שני, צריך להבין גם את החשש – הפחד מהיווצרותם של מונופולים חדשים בתחומים אלה. החשש נובע מכך שהאמצעים החדשים מבוססים על רשת ויתרונות לגודל. ככל שהשחקן גדול יותר הוא יעיל יותר. הכיסוי שלו יותר רחב יותר, וחסמי הכניסה להתחרות יהיו גדולים יותר. לכן יש חשש להיווצרות מונופולים. בסן פרנסיסקו אובר תפסה נתח שוק של 71 אחוזים. לפלטפורמות האלה יש נטיה לתפוס נתחי שוק גדולים. כשאנו דוחפים לפתרונות הטכולוגיים החדשים, אנו צריכים להשאיר עין פקוחה על הסכנות שהם מזמינים".
יוני גרייפמן, מנכ"ל אובר ישראל, השתתף באירוע ואמר: "אנו בעד רגולציה, אבל בעד רגולציה עדכנית. צריך להנמיך בצורה משמעותית. אנו בעד שכולם יתחרו בשוק הוגן, ושמי שיתן את הערך הטוב ביותר לצרכן הוא ינצח. אבלהשוק תקוע בגלל תקנה של משרד התחבורה בשנות השישים, אשר היה לה צורך בשעתו, אבל מאז התפתחה הטכנולוגיה. התחבורה השיתופית מוזילה את העלויות לנוסע, מונעת שוק שחור, ובפועל עושה את עבודתה של הרגולציה. מה שקורה שבעלי הזכויות, בעלי המספרים הירוקים, חוששים לשיווי הנכסים שלהם. החסם שאנו נתקלים בו הוא חסם פוליטי".
פרופ' אשר טישלר, נשיא המסלול האקדמי המכללה למנהל, אמר במסגרת האירוע: "זה ברור שצריכה להיות רגולציה, ברור גם שהרגולציה צריכה להיות פשוטה ונבונה, ובזה אולי עברנו את הגבול בישראל. ישנם תחומים בהם הרגולציה היא לא במצב טוב. וזה אחד הדברים שעוצרים אותנו מלצמוח ב-5 אחוזים בשנה. ועדיין, אין בארץ מכון שחוקר את נושא הרגולציה, ולכן אחת המטרות העיקריות של המרכז החדש לחקר התחרות והרגולציה היא לקיים מחקר, ולעזור לרגולטורים לקבל החלטות יותר טובות".
פרופ' מאיר חת: "תחרות זה דבר טוב, מתמרץ, מייעל, אך תחרות גם דוחפת אנשים מעבר לגבול. אני הייתי חסיד של רגולציה עצמית, שמבוססת על אתיקה ושמירת כללים גם בלי איום של קנסות או מאסר. לצערי, התברר שרגולציה עצמית לא כל כך עובדת. ככל שאנשים ידעו להתנהג כמו שצריך מעצמם, כך יהיה פחות צורך ברגולציה".
הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.