פצ"מ או קרן כספית דולר? התשובה ברורה

עובדה ידוע היא שלקוחות הבנקים הקטנים מקבלים ריבית נמוכה מאוד בפקדונות צמודי דולר, אולם היום יש להם תחליף מצוין-קרן כספית דולר הנותנת הצמדה וריבית. אז מהי קרן כספית דולר? מהם היתרונות בה על פני פקדון? ומה עשו הכספיות דולר מתחילת השנה?

 

 
 

לנה קרופאלניק וכתב פאנדר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
10/04/2008

קרן כספית דולרית מהווה תחליף לפיקדון בנקאי ולרכישה ישירה של T-bill או של אג"ח קונצרני דולרי לתקופות קצרות. הקרנות הכספיות הדולריות משקיעות בנכסים סולידיים: פיקדונות בנקאים, אג"ח של ממשלת ארה"ב (T-bill) ואגרות חוב קונצרניות בדירוגים גבוהים במיוחד (AA ומעלה). המח"מ המשוקלל של קרן כספית לא עולה על 90 יום. ניהול שוטף ומקצועי של הנכסים בקרן עשוי להניב תשואה עודפת על הפיקדון הבנקאי ועל ההשקעה הישירה ב-T-bill.

לקרן קיים יתרון לגודל בנוגע למיקוח מול הבנקים על הריבית שמשולמת על הפיקדונות הבנקאים. כמו כן, מרבית הקרנות הינן מסובסדות, כך שלא קיים הבדל בין מחיר הקניה למחיר המכירה בקרן. במילים אחרות, כאשר מנהל הקרן רוכש אג"ח לקרן, לא ניגבת עמלה מחשבון הקרן בניגוד למצב בו הלקוח קונה ישירות אג"ח ומשלם לבנק עמלה עבור הרכישה. נדגיש כי בדרך כלל הבנקים גובים עמלת רכישה פר עסקה ולא במונחים שנתיים, כך שבאג"ח קצר עמלות מסוג זה פוגעות בצורה משמעותית ביותר בתשואה הסופית ללקוח.

יתרון נוסף ללקוח שמשקיע בקרן הוא הנזילות היומית, בניגוד לפיקדונות, בהם הנזילות מוגבלת ונקבעת לפי משך זמן הפיקדון (יומי, שבועי, חודשי או שנתי). בקרנות כספיות אף קיים מנגנון של דחיית המס, כך שהתשלום למס הכנסה יהיה אך ורק בעת ביצוע מכירת הקרן בפועל.

הפעילות של הקרנות המט"חיות מתבצעת בדרך כלל עם הטבות משמעותיות במסחר במט"ח, בעוד הלקוח הפרטי הממוצע משלם עמלות משמעותיות לבנק על פעילותו במט"ח (פער משמעותי בין שער המטבע לרכישה לבין מחיר המכירה + עמלת המרת מט"ח )

קרנות כספיות במט"ח הנקובות בדולר, משלבות את כל היתרונות הנ"ל עם קנייה/מכירה של הקרן בדולרים, פיתרון הולם ללקוחות המחזיקים בכל מקרה מט"ח בחשבונם.

הכותבת היא מנהלת קרנות חו"ל, מנורה מבטחים קרנות נאמנות

_______________________________________________

כתב פאנדר

להלן קרנות הנאמנות בקטגוריית "כספית דולר" הנקובות ב$ (נכון ל 9.4.2008)

שבועיים

מתחילת השנה

מנהל השקעות

שם קרן הנאמנות

 

0.10%

2.67%

הראל-פיא

פיא כספית נקובה ב-$ קר

1

0.07%

-------

מנורה-מבטחים

מנורה מבטחים נקוב דולר

2

0.05%

0.70%

פריזמה

פריזמה פמ"ח נזיל $

3

0.00%

-------

דש

דש פיקדון דולרי $

4

להלן קרנות הנאמנות בקטגוריית "כספית דולר" (נכון ל 9.4.2008)

שבועיים

מתחילת השנה

מנהל השקעות

שם קרן הנאמנות

 

3.03%

-5.34%

מנורה-מבטחים

מנורה מבטחים פצ"מ נזיל

1

2.91%

-5.39%

כלל פיננסים

כלל כספית דולרית

2

2.90%

-------

פריזמה

פריזמה כספית דולר

3

2.87%

-5.52%

פריזמה

פריזמה פצ"מ נזיל

4

2.86%

-5.57%

הראל-פיא

פיא פצ"מ נזיל

5

2.84%

-5.54%

מגדל שוקי-הון

מגדל כספית דולר

6

2.83%

-5.44%

מיטב

מיטב כספית דולרית

7

2.82%

-5.40%

מגדל שוקי-הון

מגדל כספית דולר חייבת

8

2.71%

-5.20%

פסגות

פסגות כספית דולרית

9

2.59%

-3.43%

דש

דש כספית דולר

10

ניתן לראות כי ישנן  ארבע קרנות כספיות דולר נקובות בדולר כאשר יש ביניהן הבדל ניכר בתשואה מתחילת השנה וז מכיוון שהן החליפו מדיניות בשבועות האחרונים.

השער היציג לסוף שנת 2007 עמד על 3.8460 ואילו השער היציג אתמול עמד על 3.5970 כך ששער הדולר ירד בתקופה זו 6.47%- . על פי חישובנו המשקיעים בקרנות נקובות $ הפסידו מתחילת השנה בקרן של פיא 3.7%- , תוצאה שהייתה מעמידה אותה שנייה מתחילת השנה בדירוג כלל הקרנות בקטגורייה כאשר לפניה ניצבת הקרן של דש עם תשואה של 3.43%- בלבד.

בדירוג התשואה של השבועיים האחרונים ניתן לראות כי דש עלתה הכי פחות ולמרות שהיא מובילה את הדירוג מתחילת שנה. ניתן להניח כי הסיבה לכך היא חשיפה נמוכה יותר משל שאר הקרנות לדולר.

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או  או שיווק השקעות – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש בראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

x