מנכ"ל מגדל קרנות נאמנות, אסא ששון, לא מתרשם מהגיוסים של הקרנות הכספיות

מנכ"ל מגדל קרנות נאמנות, אסא ששון, במאמר שפורסם בבלוג של מגדל שוקי הון, מנסה למצוא את התשובה לשאלה- למה, למרות כל המאמצים השיווקיים, רק 4% מהציבור קנה קרן כספית? עוד במאמר: מה הוא חושב על האפקטיביות של הדירוג (של מידרוג) על הגיוסים לקרן הכספית של מגדל...

 

 
אסא ששון אסא ששון
 

אסא ששון
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
29/07/2008

על-אף מאמצי השיווק, הפרסומים בעיתונות, הפרסומים בטלוויזיה ובאתרים הכלכליים, רוב האנשים כלל אינם יודעים מהי קרן כספית. ליתר דיוק, מנתונים אחרונים שהתפרסמו עולה, כי רק כ-4% מכם הפנו כספים לקרנות הכספיות.

השאלה שנשאלת היא למה?

הרי הקרנות הכספיות אמורות להוות תחליף טוב לפיקדון הבנקאי, זו הייתה כוונת המשורר ואכן כך: הקרנות הכספיות רשמו תשואה ממוצעת למשקיעים בהן של כ-2.25% מתחילת השנה. האם מישהו מכם קיבל את התשואה הזו בפיקדונות הבנקאיים?

אז מדוע הציבור המחזיק כ-430 מיליארד שקל בפיקדונות, הפנה רק 19 מיליארד שקל לקרנות הכספיות?

השאלה מתעצמת ביתר שאת אם מציצים לרגע על המתרחש בעולם המערבי. הציבור בארה"ב, למשל, מפנה כ-31% מכספיו לקרנות הכספיות שהם כ-3.12 טריליון דולר, זאת לעומת השקעה של כ-4% בלבד של הציבור הישראלי.

קרנות כספיות - שיחות הסלון מתחממות

תשובה אחת אפשרית המניחה את הדעת היא שהרפורמה בקרנות נאמנות שהתחילה רק בתחילת השנה עדיין לא הופנמה אצל הציבור.

תנו לקרנות הכספיות מספר שנים מועט ותתחילו לשמוע עליהן בשיחות סלון, שיחות מעלית ושיחות מסדרון. לאט לאט הציבור יתחיל להבין שלרשותו עומד כלי השקעה טוב יותר מהחסכונות המוצעים על-ידי הבנקים ואז הוא יזרום לשם בהמוניו.

תשובה ראלית

תשובה קצת יותר ריאלית היא שהציבור שומע על המשבר המתרחש בשוקי המניות והאג"ח ונרתע מלהשקיע. בשלב זה מסתבר, הגופים השונים מתקשים להעביר את המסר שההשקעה בקרנות כספיות היא סולידית ביותר, וזאת מתוקף מדיניות ההשקעה שלהן.

הקרנות הכספיות מחויבות להשקיע אך ורק באגרות חוב קצרות טווח ומדורגות גבוה, ואינן משקיעות במניות כלל וכלל, כך שאין בהן כמעט סיכון, אם בכלל.

 יתרון גם על תוכניות חסכון

אך היתרונות של הקרנות הכספיות לא באים לידי ביטוי רק בסולידיות שלהן. עוד מבחן קצר - האם שמתם לב שככל שתסגרו את תוכנית החיסכון שלכם בבנק לטווח זמן ארוך יותר, כך תקבלו ריבית גבוהה יותר?

אני מניח שרובכם עניתם בחיוב על השאלה.

הקרנות הכספיות מציעות פתרון טוב למדי במישור הזה: את הכספים שמושקעים ניתן למשוך בכל עת. כך שאתם עשויים לקבל תשואה גבוהה יותר ובמקביל תוכלו גם למשוך את כספכם בכל זמן נתון.

מגן מס

כמו כן, כאשר מדד המחירים לצרכן המתפרסם בכל 15 בחודש - חיובי,  מהווה הקרן הכספית מעין מגן מס בגובה עליית המדד, וגם ניתן לקזז באמצעותה הפסדי הון.

דירוג קרנות כספיות

דירוג של חברת מידרוג מציב את הקרנות הכספיות כבטוחות עוד יותר, ממה שהן כיום. לאחרונה, דירגה מגדל שוקי הון את הקרן הכספית שלה באמצעות החברה.

האם זה מה שישכנע אתכם להתחיל לקנות קרנות כספיות? כנראה שלא. לפחות לא עד שתשמעו על כך בשיחת חולין בעוד שנתיים מעכשיו.

הכותב הוא מנכ"ל קרנות הנאמנות במגדל שוקי הון. לבלוג של מגדל שוקי הון לחץ כאן.

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או  או שיווק השקעות – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש בראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
 
 
 
 

x