מה עדיף, תעודת סל או קרן כספית?

קסם ג`מבו היא תעודת פיקדון שקלית סחירה המדורגת AAA על ידי חברת הדירוג מעלות, ונושאת ריבית משתנה בגובה ריבית בנק ישראל. נכון להיום ריבית בנק ישראל היא 4% בשנה, כאשר בשוק מצפים להעלאות ריבית נוספות בגלל הצורך להילחם בלחצי האינפלציה. אך האם היא עדיפה על קרנות נאמנות כספיות?

 

 
 

עמי גינזבורג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
26/08/2008

תעודת הסל קסם ג`מבו מעניקה למשקיעים בה את ריבית בנק ישראל - 4% - ובכך היא עדיפה על פני פק"מ. עמלות הקנייה והמכירה בה הן חיסרון מול הקרנות הכספיות 
  
קסם ג`מבו

מה זה: תעודת סל סולידית שמהווה בעיקר תחליף לפיקדון בנקאי לטווח קצר (פק"מ) ולמק"מ. בתנאים מסוימים היא עשויה לשמש כאלטרנטיווה לקרנות הכספיות.

תיאור כללי: קסם ג`מבו היא תעודת פיקדון שקלית סחירה המדורגת AAA על ידי חברת הדירוג מעלות, ונושאת ריבית משתנה בגובה ריבית בנק ישראל. נכון להיום ריבית בנק ישראל היא 4% בשנה, כאשר בשוק מצפים להעלאות ריבית נוספות בגלל הצורך להילחם בלחצי האינפלציה.

הריבית נצברת לתעודה ברמה היומית, והיא עולה כאשר ריבית בנק ישראל עולה. את התעודה ניתן לקנות ולמכור בבורסה מדי יום, ומרווחי הקנייה והמכירה בה (Bid ו-Ask) אפסיים. מחיר התעודה נגזר מהשינויים בריבית בנק ישראל ואינו חשוף לנתוני הביקוש וההיצע בשוק.

המלה ג`מבו שאולה מהמושג "ריבית ג`מבו" - ריבית משופרת שמעניקים הבנקים ללקוחות המפקידים סכומים גבוהים.

למה כדאי?

1. הריבית מובטחת. המשקיע יקבל בדיוק את ריבית בנק ישראל. לשם השוואה, הפקדונות לזמן קצר בבנקים (פק"מים) מעניקים בדרך כלל ריבית נחותה בכ-0.5%-0.75% מריבית בנק ישראל.

ב-12 החודשים האחרונים הניבה קסם ג`מבו ריבית של 3.3%. מתחילת ינואר היא הניבה תשואה של 2.1%. אם ריבית בנק ישראל לא תשתנה בשנה הקרובה, מחיר התעודה אמור לעלות ב-4%, בדומה לריבית הנוכחית של הבנק.

2. רמת ביטחון גבוהה. המוצר מדורג AAA, גבוה מדירוג האשראי של חלק מהבנקים בישראל. הביטחון הגבוה נובע גם מהניתוק ממנגנון השוק. מחיר התעודה אינו יורד אף פעם, מכיוון שהריבית נצברת לתוכו ברמה היומית. רמת הביטחון בתעודה גבוהה מבקרנות הכספיות, שמחירן עשוי לרדת מדי פעם ברמה היומית (בשיעורים נמוכים ביותר).

3. סחירות ונזילות. התעודה סחירה בבורסה - יתרון בהשוואה לפק"מ, שסגור בבנק לתקופה שנקבעה מראש.

4. 0% דמי ניהול. קסם ג`מבו אינה גובה דמי ניהול. מרבית הקרנות הכספיות אינן גובות כיום דמי ניהול, ובתי ההשקעות מסבסדים את פעילותן כדי לצבור נתחי שוק. חלק מהקרנות גובות דמי ניהול של 0.125% בשנה, ובעתיד עשויות ללכת בעקבותיהן גם קרנות כספיות אחרות.

למה לא כדאי?

1. עמלת קנייה ומכירה. קסם ג`מבו נסחרת בבורסה ככל תעודות הסל, ולכן מי שקונה אותה מחויב בעמלת קנייה ומכירה. אצל לקוחות קטנים העמלה הזאת יכולה להגיע ל-0.3%-0.5%. עבור לקוחות כאלה עמלות הקנייה והמכירה נוגסות חלק משמעותי מהריבית השנתית, ועבורם המוצר אינו כדאי. המוצר עוד פחות כדאי אם הכסף מיועד לשימוש בתוך זמן קצר, שכן אז עמלות הקנייה והמכירה משמעותיות עוד יותר. המוצר עשוי להיות אטרקטיווי בעיקר עבור לקוחות גדולים יותר, שמשלמים לבנקים עמלות קנייה ומכירה מופחתות של 0.1%-0.2%.

2. אין הגנה מאינפלציה. ריבית בנק ישראל היא כיום 4%, בעוד קצב האינפלציה עלה בחודשים האחרונים ליותר מ-5% בשנה. המשמעות היא שהריבית הריאלית של בנק ישראל היא שלילית. ב-12 החודשים האחרונים הניבה קסם ג`מבו תשואה חיובית של 3.3%, פחות מהאינפלציה שהיתה באותו זמן כ-4.8%. מתחילת השנה עלתה התעודה ב-2.1% בעוד האינפלציה בישראל היתה 3.5%.

לאורך זמן אמור בנק ישראל לקבוע ריבית הגבוהה מהאינפלציה, כדי למנוע לחצי מחירים במשק, אבל קיימות תקופות שבהן הוא מחזיק בריבית ריאלית שלילית, מתוך הנחה ששיעורי האינפלציה עלו גבוה מדי והם צפויים לרדת. זה מה שקרה בשנה החולפת, ולא מן הנמנע שזה יקרה גם בשנה הקרובה.

החיסרון הזה מצוי גם בקרנות הכספיות, שאף הן אמורות להעניק למשקיע שיעור תשואה שקרוב לריבית בנק ישראל.

3. הביטחון הוא גם חיסרון. קרנות נאמנות כספיות יכולות להשקיע גם בנכסים מסוכנים מעט יותר, כמו ניירות ערך מסחריים, או לנצל מצבי שוק נקודתיים כדי להניב תשואה גבוהה יותר מריבית בנק ישראל. מתחילת 2008 הניבו הקרנות הכספיות בממוצע תשואה של 2.4%-2.5% - גבוה בכ-0.4% מהתשואה של קסם ג`מבו. עם זאת, בקרנות נרשמה שונות, והתשואות שלהן נעות בין 2.1% ל-2.7%.

איך קונים? את תעודת הסל קסם ג`מבו ניתן לקנות בכל סניפי הבנקים, דרך חברות הברוקרים המקומיות או דרך האינטרנט.

מוצרים חלופיים: המוצרים החלופיים העיקריים לקסם ג`מבו הם קרנות הנאמנות הכספיות, שבהן אין עמלות קנייה ומכירה שמקזזות את התשואה, ונכון להיום גם אין דמי ניהול. לקסם ג`מבו יש יתרון בעיקר על הפק"מ הבנקאי. עבור לקוחות שמשלמים עמלות קנייה ומכירה נמוכות המוצר עשוי להוות אלטרנטיווה גם לקרנות הכספיות.

*מק"מ -מילווה קצר מועד (עד שנה) שמנפיק בנק ישראל. זהו נייר ערך שנותן ריבית גבוהה במעט מהריבית שניתן לקבל על פיקדון בנקאי קצר מועד (פק"מ)

הכתבה פורסמה לראשונה באתר TheMarker לאתר לחץ כאן.


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או  או שיווק השקעות – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש בראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

x