"אף אחד לא יעלה על הדעת להתיר ל נהוג ברכב ללא רישיון אבל לתת לצעירים כרטיסי אשראי ללא הדרכה - מותר ואפשר!!

עמותת חיים בפלוס מחנכת צעירים איך לנהל נכון את חשבון האשראי שלהם

 

 
אבנר סטפק ומינדי אייזנר אבנר סטפק ומינדי אייזנר
 

עידו אסייג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
05/06/2016


כאשר למעלה מחצי מהאוכלוסיה באוברדראפט מתמיד, 600,000 אזרחים חייבים בהוצאה לפועל, ואחוז הגירושין על רקע כספי עולה כל הזמן, אי אפשר להתעלם מבעיה עמוקה מאד בחברה שלנו – העדר חינוך לחיים כלכליים מאוזנים. כולנו מודעים לבעיה הזו, וכולנו מתמודדים איתה ברמה כזו או אחרת. לאחר שנתיים של ליווי משפחות בחובות שבין 100,000 למיליון ש”ח, מינדי אייזנר מרעננה החליטה בשנת 2006 להקים עמותה שתעסוק אך ורק בחינוך מניעתי לצעירים – “חיים בפלוס” | מינדי אייזנר, מייסדת ומנכ”לית עמותת" חיים בפלוס" בראיון לFUNDER- על התנהלות פיננסית נכונה, ואיך ניתן לשפר אותה.


מה לדעתך הבעיה הכלכלית הכי גדולה של נוער היום?

“צעירים היום חשופים להמון גירויים – ההיצע בקניונים,החשיפה לפרסומות והלחץ החברתי להתלבש ולבלות בסטייל – מייצרים סביבה שקשה להתמודד איתה כלכלית. היעדר היכולת והכלים להתמודד מייצר בעיה פיננסית. ברובד העמוק, אני מזהה חסך רגשי במשפחות רבות, שגורם לנערים לחפש את האושר בגיהוץ כרטיסי אשראי ובקניית מותגים.”

איפה ההורים בסיפור הזה?

“הורים רבים מנסים לפצות דרך קניות על חוסר בזמן ובתשומת לב, או על גירושים. ההורים רבים לא מתכננים את הפנסיה, חיים בשביל היום. כשאני מבקרת בערים בפריפריה אני שומעת על נשים חד הוריות שעובדות עבודת פרך בניקיון בתים ומוציאות אלף שקל על ג’ינס לבן שלהם. תסמונת השופינג מגיעה לכל שכבות האוכלוסיה. גם בשכבות מבוססות, תמצא בני נוער משועממים שלא מוצאים סיפוק או אתגר בעיסוקים שלהם וכך נוצר סיכון להתדרדרות ולהתנהגויות מסוכנות.”

מערכת החינוך לא דואגת להעניק כלים פיננסים בסיסיים לתלמידים?

“כשביקרתי במפגש של חיים בפלוס אצל בנות שירות לאומי, אחת הבנות אמרה ‘לא חבל שהכסף ישכב בבנק, כשהייתי יכולה לבזבז אותו על עוד מניקור?’ זו בעיני אמירה מייצגת של צעיר ישראלי עם תעודת בגרות מלאה שמערכת החינוך לא דאגה לספק לו כלים בסיסיים להישרדות בחיים האמיתיים.”

אז איזה שינוי אפשר לעשות?

“המפתח לשינוי הוא ההתחברות של בני הנוער עם מנטורים שהם מודל לחיקוי ובעצמם “חיים בפלוס”. 

מה זאת אומרת? להזדהות עם בן אדם צעיר, ולרצות להיות כמוהו – עובד, מרוויח, לא נמצא במינוס כרוני, לא לוקח הלוואות וחוסך כסף ליעד עתידי. כך בונים דימוי עצמי של א דם עם שליטה עצמית שצועד לקראת הגשמת חלומות.”

מה זה בעצם חיים בפלוס?

“חיים בפלוס הוא ארגון חברתי שמכשיר סטודנטים להיות מנטורים פיננסיים, שמעבירים קורסים בכיתות י”א י”ב בתיכונים, במכללות טכנולוגיות ובשירות הלאומי.”

ממה מורכב הקורס?

“המנטור מעביר 5 מפגשים קבוצתיים ומלווה את החניכים בין המפגשים בביצוע מערך של משימות כלכליות. כמו למשל בדיקת פירוט חשבון הבנק, מו”מ להורדת עלות הסלולרי.”

איך אתם מגייסים את החניכים ואת המנטורים?

“החניכים נרשמים על ידי מנהלי בתי ספר של רשתות חינוך ועיריות, וארגוני השירות הלאומי.

המנטורים מגיעים אלינו דרך פרסומות באוניברסיטאות ובמכללות, חלקם בהתנדבות וחלקם בשכר.”

איך נראה הצעיר שחי בפלוס?

“במהלך השנים ליוויתי משפחות בחובות, ראיתי עד כמה היעדר ההתנהלות פוגע בתפקוד המשפחה בכל המישורים, לא רק פיננסית אבל גם נפשית ובריאותית. חלק מהמנטורים והחניכים שלנו סיפרו שחוו על בשרם את הלחץ של החובות הרובצים על ההורים שלהם, והם שמחים שבאמצעות הכלים שלמדו בחיים בפלוס הם לא יחזרו על אותן טעויות. מנטור שלנו בצפון סיפר לי שלפני שהתחיל בחיים בפלוס היה בחוב של 30,000 ש”ח ודרך הקורס הפיננסי שלנו והמחוייבות שלו כמנטור, החזיר בהדרגה את החוב והתחיל לחסוך. זה סוד הארגון שלנו, שנותן לא רק את הידע והכלים אלא גם את המוטיבציה והתמיכה. הצעיר שחי בפלוס מתחיל להאמין בעצמו וביכולתו להיות בוגר ועצמאי כלכלית ולצאת לדרך חדשה.”

מה סוד ההצלחה של חיים בפלוס?

“ההצלחה טמונה בקשר שנרקם בין המנטורים לחניכים. המנטורים קרובים לגיל החניכים ויודעים לדבר איתם בגובה העיניים ולספר להם את הנרטיב האישי שלהם. זה משפיע על החניכים לעשות את הסוויץ’ מבזבזנות לאחריות. והמנטורים מדווחים שגם עצם היותם מדריכים לאחרים גורם להם לשפר את ההתנהלות והם יוצאים נשכרים מכך. אנחנו מקבלים פידבקים בזמן אמת מהחניכים על המשימות הכלכליות שהם מבצעים, ובצורה זו אנחנו יודעים שמשהו עמוק קורה שמוביל אותם לנהל את חייהם בדרך אחרת ממה שהיה קודם.”

מה החזון שלך ולאן פני העמותה?

“השנה היו לנו קרוב ל־ 2,000 חניכים בקורסים עם 60 מנטורים. השאיפה שלנו היא לצמוח משנה לשנה באמצעות שיתופי פעולה. המיזם שאנחנו עובדים עליו כרגע הוא גיוס חברות פיננסיות לתמוך בתכנית כדי להכפיל את מספר התלמידים ולהגיע ליותר בתי ספר במרכז ובפריפריה. בנוסף, אנחנו פועלים להכניס הרצאות וסדנאות של מתכננים פיננסים לציבור ההורים של התלמידים שאנחנו מלמדים. וזאת על מנת להגדיל את מעגל ההשפעה על המשפחה ועל הקהילה.”

יש לגופים פיננסיים מקום בחינוך הפיננסי לצעירים?

“הגופים הפיננסים הם עמוד השדרה של תורמי חיים בפלוס, כי הם כמובן מבינים את המשמעות של החינוך הפיננסי של דור העתיד. ההשתתפות היא גם במימון וגם בפעילות בפועל. לדוגמה, אבנר סטפק ממיטב דש מרצה למנטורים שלנו על קבלת החלטות פיננסיות בגילאי העשרים וזוכה לעניין רב.”

האם הממשק בין תכנית במוסדות חינוך והמגזר הפיננסי יכול להתממש?

“זו בדיוק השאיפה שלנו. לאחרונה חברות הייטק חברו יחד עם משרד החינוך להרמת מיזם 5פי 2 לתגבור הוראת המתמטיקה. אנו יוזמים מהלך דומה בתחום הפיננסי. עד עכשיו בנק הפועלים, בנק לאומי, מיטב דש, פסגות ואלטשולר שחם תרמו למיזם שלנו. אנחנו מגייסים לא רק את הבנקים ואת בתי ההשקעות, אלא גם את קהילת המתכננים הפיננסים,

סוכני הביטוח ויועצי ההשקעות – להירתם לפרויקט ולתמוך בו. למען העתיד הכלכלי של הילדים – ושל כולנו

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x