הסדרת תנאים >> רשות ניירות ערך פועלת בימים אלו להשוות את התנאים של עובדי מנהל הקרן עם אלו של מנהלי ההשקעות

על פי הרשות, קיים הבדל במגבלות האישיות החלות על עובדי מנהל קרן לפי חוק הקרנות לעומת ההגבלות של בעלי רישיון השקעות לפי תקנות מגבלות אישיות. לתפיסתה, אין מקום לקבוע הסדרים שונים בין השניים. אז מה מתכננת הרשות?

 

 
ענת גואטה-יור רשות נירות ערך  צילום ענבל מרמריענת גואטה-יור רשות נירות ערך צילום ענבל מרמרי
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
15/09/2019

בימים אלה מקודם תיקון חקיקה שיגביל באופן אישי את ההחזקה בניירות ערך של עובדים בקרנות נאמנות . זו בשורתה של הרשות ניירות ערך לעובדי אלטשולר שחם, לאחר שאלו ביקשו להחזיק באופציות של חברת הגמל בבית ההשקעות. מטרתה של החקיקה היא קביעה של כללים אחידים בין הוראות הדין הקיימות כיום ביחס לבעלי רישיון השקעות לבין עובדי מנהל הקרן. על פי הרשות, קיימים הבדל במגבלות האישיות החלות על עובדי מנהל קרן כפי שנקבעו בחוק הקרנות לעומת בעלי רישיון השקעות כפי שנגזר מחוק תקנות מגבלות אישיות, אך לתפיסתה אין מקום לקבוע הסדרים שונים ביחס לשניים.

רשות ניירות ערך מנסה לתקן את ההבדלים על ידי תזכיר חוק תיקוני אכיפה בדיני ניירות ערך שהוגש ב-2017. במסגרת התיקון, הרשות מבקשת לעדכן שלל תחומים בשוק ההון כמו את הגדרת "ניירות ערך מסחריים", הבהרת איסור עשיית עסקה בניירות ערך על ידי חבר רשות ועובד משרד האוצר הממלא תפקיד בענייני ניירות ערך כך שיחול גם על בני משפחתו, איסור שימוש בחוות דעת על נייר ערך שהתקבלה מאיש פנים בחברה, להגדיר מידע שאינו מידע פנים, הארכת תקופת ההתיישנות של הפרות מינהליות ועוד. העקרון השמיני מכוון ככל הנראה במיוחד לעובדי קרן "מגבלות על החזקת ניירות ערך וביצוע עסקאות בהם".

נסביר שסעיף 4 לחוק הייעוץ מטיל מגבלות על מסחר והחזקת ניירות ערך על ידי בעל רישיון. סעיף קטן לסעיף האמור, קובע איסור על יחיד בעל רישיון להחזיק או לרכוש מניות עבור עצמו. כפי שהובהר בבג"ץ לשכת מנהלי ההשקעות בישראל נגד שר האוצר, מטרתו העיקרית של סעיף זה היא למנוע הימצאות במצב של ניגוד עניינים בין יועץ ובין לקוחו. עם זאת, הסעיף מונה מספר חריגים, אשר בהתקיימם ניתן לבצע עסקאות או להחזיק בניירות ערך, למרות האיסור. אחד החריגים הוא החזקה בדרך של נאמנות עיוורת. גם סעיף 21 לחוק השקעות משותפות מטיל על דירקטור או עובד של מנהל קרן וכן על חבר ועדת השקעות מגבלות בקשר למסחר בניירות ערך. גם במקרה זה, תכליתו של הסעיף היא מניעת ניגוד עניינים. בשונה מסעיף 4 לחוק הייעוץ, סעיף 21 לחוק השקעות משותפות מבחין בין דירקטור של מנהל קרן או חבר ועדת השקעות ובין עובד של מנהל קרן. ביחס לראשונים, קובע הסעיף הסדר דומה להסדר הקיים בסעיף 52ט לחוק ניירות הערך, ואילו ביחס לאחרונים נקבע כי הם רשאים לבצע עסקאות בניירות ערך שהתיר שר האוצר, לרבות באמצעות נאמנות עיוורת.
 
בתיקון לחוק מסבירה הרשות כי על אף המטרות הדומות העומדות בבסיס ההסדרים בחוק הייעוץ ובחוק השקעות משותפות, ניכרים ההבדלים ביניהם: ראשית, נאמנות עיוורת מוגדרת באופן שונה בחוק הייעוץ ובתקנות
השקעות משותפות בנאמנות; שנית, חוק הייעוץ לא קובע כל מגבלות החזקה ביחס לעובד שאינו בעל רישיון; שלישית, בחוק הייעוץ נקבעה רשימה רחבה יותר של ניירות ערך המותרים בהחזקה שלא בנאמנות עיוורת, לעומת זו הקבועה לפי חוק השקעות משותפות.
 
השונות בין ההסדרים אינה מוצדקת ואף יוצרת, במובן מסוים, אפליה בלתי הוגנת בין הגופים המפוקחים על ידי הרשות. לפיכך מוצע לתקן את שני ההסדרים ולהמירם בהסדר שיהיה דומה בעיקרו. קביעת הסדר כאמור תסייע ביצירת בהירות ועקביות רבה יותר בין שני החיקוקים. הסדר זה ייקבע ברוח ההסדר הקיים כיום והמעוגן בהיתר שר האוצר לפי סעיפים בחוק ניירות ערך ביחס לחברי הרשות, עובדיה, עובדי הבורסה ודירקטוריון הבורסה, וכן עובדי משרד האוצר שעיסוקם נוגע לניירות ערך, בשינויים המתאימים.
 
במסגרת ההיתר כאמור ייתכן שייקבעו הבחנות על בסיס סוג ההשקעה או האדם נשוא האיסור. מוצע לקבוע שהאיסור יחול על הגורמים העיקריים המעורבים בקבלת החלטות השקעה: האיסור לפי חוק הייעוץ יחול על בעלי רישיון וכן על נושאי משרה בתאגיד בעל רישיון ניהול תיקים, לאור מעורבותם והשפעתם הפוטנציאלית על השקעת כספי אחרים. האיסור לפי חוק השקעות משותפות יחול על נושאי משרה למעט דירקטור וחבר ועדת השקעות במנהל קרן ועל כל מי ששותף לקבלת החלטות ההשקעה במנהל קרן. עוד מוצע, כי ביצוע פעולה בניגוד לסעיף האמור תחשב להפרה בגינה ניתן יהיה לנקוט בהליך אכיפה מנהלי.
 
התיקונים לחוק ממתינים לדיון בפני ועדת השרים.
 
x