מיטב דש >> ניכרת היחלשות ביצוא הסחורות מישראל

סקירת מאקרו ושווקים שבועית – אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש

 

 
 

אלכס זבז`ינסקי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
18/09/2019

 

עיקרי הדברים  

 
ניכרת היחלשות ביצוא הסחורות מישראל, נתון שמעיד על השפעת הקיפאון בסחר העולמי. גם היבוא מכל סוגיו נמצא בהאטה.
 
מסקר אמון הצרכנים בישראל עולה שהמצב הפיננסי של הצרכנים ממשיך להשתפר.
 
למרות שמדד מחירי הליבה CPI בארה"ב עלה לשיא העשור, סימנים רבים מעידים שהאינפלציה בארה"ב דווקא מאיטה, כך שהנתון לא צפוי להפריע להורדת ריבית ה-FED.
 
המכירות הקמעונאיות בארה"ב מצביעות על מגמה חיובית בצריכה. אנו צופים שההשפעה השלילית של ההאטה במגזרים האחרים תמתן גם את הצריכה הפרטית.
 
נתונים כלכליים חלשים נרשמו בסין ובאירופה.
 
העלייה החדה בתשואות בשוק האג"ח העולמי נובעת מהבנה שה-ECB כבר לא "הכל יכול", מהמעבר הצפוי להרחבה במדיניות הפיסקאלית, מפרסום מדד המחירים בארה"ב, משיפור בחלק מהנתונים הכלכליים ומהתקרבות בין ארה"ב לסין.
 
להערכתנו, במאזן בין האיומים להזדמנויות, האטרקטיביות של שוק האג"ח השתפרה. 
 
הנתונים על פעילות הזרים בשוק האג"ח והמט"ח המקומיים, כמו גם האינדיקאטורים האחרים, אינם מצביעים על כניסה משמעותית של כספי זרים לשוק האג"ח המקומי בעקבות הצטרפותה של ישראל למדד האג"ח הבינלאומי. לכן, יתכן והפוטנציאל החיובי של האירוע על שוק האג"ח המקומי עדיין לא מוצה.
 
 
 
המלצות מרכזיות
 
 
דגשים:
 
אנו ממליצים על חשיפה בינונית- נמוכה לאפיק המנייתי.
 
אנו ממליצים להאריך מח"מ לבינוני-ארוך באפיק האג"ח הממשלתי.
 
אנו ממליצים על הקטנת חשיפה באג"ח הקונצרניות, במיוחד בדירוג נמוך.
 
 
מאקרו ישראל.
נתוני סחר החוץ נחלשים
נתוני סחר החוץ מצביעים שישראל "נדבקה" בחולשה המאפיינת את התחום בעולם. קצב הצמיחה ביצוא הסחורות (12M/12M) ירד והפך לשלילי. לחיוב בולט יצוא הכימיקליים אשר צמח ב-12 החודשים האחרונים ב-36%. לעומת זאת, ניכרת חולשה מהותית ביצוא התרופות, הרכיבים האלקטרוניים ובענף מחשבים, מכשור אלקטרוני  ואופטי וציוד רפואי. 
 
גם ביבוא ניכרת התמתנות בכל הרכיבים, כולל מוצרי צריכה, השקעה וחומרי גלם. בחינת היבוא של מוצרי צריכה מראה שהתמתנות מקיפה גם מוצרי צריכה שוטפת  וגם מוצרי בני קיימא, כולל ולא כולל רכבים . החולשה ביבוא מוצרי צריכה עדיין לא באה לידי ביטוי באינדיקאטורים של הצריכה הפרטית. 
 
לפי סקר אמון הצרכנים, המצב הפיננסי של הצרכנים ממשיך להשתפר
מדד הסנטימנט הצרכני בישראל עלה מעט בחודש אוגוסט ובסה"כ נותר ברמות הגבוהות של החודשים האחרונים. מהסקר עולה שהמצב הפיננסי של משקי בית ממשיך להיות איתן ואף משתפר. ממשיך לרדת אחוז משקי בית שענו בסקר שהם מסיימים את החודש בחובות. במצב זה, צריך להיות זעזוע באמת גדול כדי שהצריכה הפרטית תפגע בצורה משמעותית כתוצאה מאירוע כלשהו.
 
מאקרו עולם.
למרות העלייה באינפלציית הליבה בארה"ב, ספק אם היא תתמיד
מדד מחירי הליבה CPI בארה"ב עלה לקצב שנתי של 2.4%, הגבוה ביותר מאז המשבר. המדד המועדף על ה-FED הוא אומנם PCE Core אשר עמד לאחרונה על 1.6%, אך בכל זאת לא ניתן להתעלם גם מה-CPI. 
העלייה במדד ה-CPI נובעת במידה מועטה מהתגברות קצב עלייתם של מחירי השירותים, במיוחד השירותים הרפואיים שהתייקרו בשנה האחרונה ב-4.3%, בעיקר בהשפעת התייקרות של 18.6% במחירי הביטוח הרפואי. 
אולם, בעיקר לעלייה בקצב אינפלציית הליבה תרמו המוצרים ללא המזון והאנרגיה. קצב השינוי השנתי שלהם עבר מירידה של 0.2% לעלייה של  0.8% תוך מספר חודשים. התייקרו במיוחד הסעיפים של ריהוט וציוד לבית, סוגי בגדים מסוימים, והמוצרים לפנאי. 
אם הייתה נרשמת עליית מחירי השירותים, ניתן היה לייחסה ללחצי השכר שהוא מרכיב מהותי במחירי השירותים. אולם, התייקרות המוצרים ועוד כאלה שבחלקם הגדול מיובאים, די מפתיעה, במיוחד נוכח התחזקות הדולר. 
יתכן ויש כאן השפעת המכסים על היבוא, למרות שרוב המוצרים הצרכניים המיובאים מסין היו עד תחילת ספטמבר פטורים ממכס. אולם, יתכן שהמכסים התגלגלו אל המוצרים הסופיים מהמכסים על המוצרים בתהליכי הייצור.
 
בכל מקרה, השאלה החשובה היא האם לא מדובר בהתגברות האינפלציה שה-FED לא יוכל להתעלם ממנה?
ספק שזה המצב. מרבית האינדיקאטורים מצביעים דווקא על כיוון היחלשות האינפלציה: 
מדדי המחירים ליצרן בארה"ב ובעולם נמצאים בירידה. 
גם מדדי מחירי היבוא יורדים. כפי שהתפרסם ביום שישי, מדד מחירי היבוא ללא הדלק ירד בשנה האחרונה ב-1%.
הרכיבים שמתייחסים לרמת המחירים בסקרי מדדי מנהלי הרכש ISM ירדו מתחילת השנה גם בתחום התעשייה וגם השירותים.
סקרי ה-FED המתייחסים למחירים שמקבלים העסקים גם מצביעים על ירידת מחירים.
 
 
יתכן ומחירי מוצרי צריכה רבים יימשיכו להתייקר בחודשים הבאים בהשפעת המכסים שחלו בתחילת ספטמבר. אולם, כל עוד מדובר שהתייקרויות שלא משתרשות לסביבת האינפלציה, מבחינת ה-FED מדובר בעליית מחירים חד פעמית שלא מחייבת תגובה של המדיניות המוניטארית.
שורה תחתונה: בנסיבות הנוכחיות קיים סיכוי נמוך שסביבת האינפלציה בארה"ב תעלה.
 
 
נתונים נוספים בארה"ב
לאחר שנתוני המשרות החדשות הצביעו על האטה, גם נתוני משרות פתוחות בשוק העבודה האמריקאי מראים שהשיא מאחורינו. 
קצב הגידול במכירות הקמעונאיות ללא הדלק והמכוניות עלה לאחרונה. בסה"כ, המכירות הקמעונאיות משקפות שהצריכה הפרטית עדיין לא נפגעה בצורה משמעותית וחזרה לצמוח בקצב שאפיין אותה בשנים האחרונות. 
בשנה האחרונה התגבר קצב נטילת האשראי הצרכני בארה"ב. בפרט, מחברות כרטיסי אשראי שעד לפני שנה היה במגמת ירידה. גידול בנטילת אשראי עשוי להיות אחד הגורמים שתומך בצריכה הפרטית. 
שורה תחתונה: בינתיים, קשה לזהות סימני היחלשות בצריכה הפרטית בארה"ב. יתכן ובחודשים הקרובים היא אף תתגבר עקב רצון הצרכנים להצטייד לפני העלאת התעריפים על היבוא הסיני בחודש דצמבר. אולם, אנו צופים שההשפעה השלילית של ההאטה במגזרים האחרים תפגע גם בצריכה הפרטית.
 
 
אירופה – היחלשות בתעשייה ובסחר החוץ
הנתונים הכלכליים באירופה מצביעים על המשך היחלשות בפעילות סחר החוץ והייצור. קצב הגידול השנתי ביבוא ויצוא בגרמניה ירד לרמה אפסית. התכווצות במדד הייצור התעשייתי באירופה העמיקה, בעיקר בהשפעת גרמניה.
 
 
סקר ה-Manpower בסין מצביע על היחלשות בשוק העבודה
גם האינדיקאטורים בסין מצביעים על חולשה בפעילות:
היצוא מסין ממשיך להיות בקיפאון, כאשר קצב הירידה ביבוא התגבר. הירידה ביבוא עשויה להעיד על היחלשות בצריכה הפרטית, מנוע הצמיחה העיקרי של סין המודרנית.
מדד המחירים ליצרן בסין ירד בשנה האחרונה בקצב 0.8% בהמשך למגמת ירידה שנמשכת כבר שנתיים. הירידה במחירי המפעלים מעידה על חולשה בביקושים על רקע עודף היצע והיא אחת הסיבות לאינפלציה נמוכה בעולם.
מהסקר הרבעוני של חברת Manpower הבינלאומית המתמחה בהשמת עובדים עולה שברבעון השלישי חלה הרעה משמעותית. חשיבות הסקר נובעת מכך שהוא מבוצע לא ע"י השלטונות בסין, אלא ע"י גורם פרטי. 
 
 
שווקים.
חמש סיבות לטלטלה בשוק האג"ח
שוקי האג"ח בעולם ובפרט האמריקאי עברו טלטלה שרק לעיתים רחוקות מתרחשת אפילו במניות. מדד האג"ח הארוכות בארה"ב (10+ שנים) עלה בחודש אוגוסט בכ-12% ומתחילת ספטמבר הספיק לרדת כבר בכ-7%. מדד התנודתיות בשוק האג"ח האמריקאי (מדד MOVE) עלה לרמה הגבוהה מאז דצמבר 2015.
מלבד התיקון אחרי העליות באוגוסט, חמישה גורמים עיקריים השפיעו על המהלך האחרון:
הצעדים בהם נקט ה-ECB, שהתקבלו תחילה בצורה חיובית ע"י השווקים, חידדו הבנה שהבנק מגיע למיצוי היכולת שלו. קודם כל זה בא לידי ביטוי בכך שהצעדים שננקטו לא הובילו להיחלשות האירו ולירידת תשואות האג"ח, כפי שהיינו מצפים מהמדיניות המוניטארית המרחיבה. 
הסימן השני, אף חשוב יותר לכך שהבנק מגיע למיצוי היכולת להשפיע באה לידי ביטוי בגילוי התנגדות פנימית חזקה בתוך הוועדה המוניטארית להמשך הפעלת הכלים המוניטאריים. 
זה שהכלים המוניטאריים שברשות ה-ECB כבר לא ממש מועילים לכלכלה היה די ברור גם קודם. אולם, העובדה שהבנק מגיע לסיום דרכו גם במתן תמיכה בשווקים עלולה לערער בסיס עליו נשענים שוק המניות ושוק האג"ח האירופאי. 
היעדר אינפלציה שמאפשר לבנקים המרכזיים לעשות כל מה שבא להם הוא התנאי ההכרחי שתומך בשווקים הפיננסיים בשנים האחרונות. לכן, עליית מדד מחירי הליבה בארה"ב CPI לשיא העשור עלולה לשקף סיכון מאוד משמעותי לשווקים. אולם, כפי שהצגנו לעיל, מרבית האינדיקאטורים משקפים שהסיכוי לעליית האינפלציה נמוך.
שני האיומים לעיל עלולים להיות ממש חיוניים לשווקים, במידה ויתממשו. האיומים הבאים פחות קריטיים, אך גם להם הייתה כנראה תרומה לעלייה חדה בתשואות האג"ח:
עם מיצוי היכולת של הבנקים המרכזיים, בפרט האירופאי, שרביט המדיניות הכלכלית עובר למדיניות הפיסקאלית. נגיד ה-ECB יותר מרמז על כך במסיבת העיתונאים בשבוע שעבר. המדיניות המוניטארית  תומכת בשוק האג"ח, לעומת זאת, המדיניות הפיסקאלית מטילה עליו עומס, במיוחד על האג"ח הארוכות.
שיפור ביחסים בין ארה"ב וסין ובנתונים הכלכליים לאחרונה, כפי שנתפס ע"י המשקיעים. זה יכול לאיים על שוק האג"ח. מדד Citi של הפתעות בנתונים הכלכליים בארה"ב עלה לרמה הגבוהה מאז חודש פברואר. אולם, זה שחלק מהנתונים מכים את התחזיות לא אומר בהכרח שהמצב הכלכלי משתפר, אלא שהתחזיות הונמכו. מרבית הנתונים מצביעים שהכלכלה העולמית, כולל האמריקאית ממשיכה להאט.
לבסוף, שר האוצר האמריקאי דיבר בסוף השבוע על הנפקת אג"ח ל-50 שנה, מה שנתפס בשוק כאיום על החלק הארוך של עקום התשואות.
 
 
כדאי להאריך מח"מ התיק
בנסיבות הנוכחיות אנו ממליצים לעבור למח"מ בינוני-ארוך. זאת לאור התחזית שלנו להמשך האטה בעולם, סיכוי נמוך להתקדמות השיחות בין סין לארה"ב, ההורדות הצפויות של ריבית ה-FED והגנה שמעניקות האג"ח הארוכות במקרה של הירידות במניות, שנמצא בסיכון יחסית גבוה. בישראל הכניסה למדד WBGI עדיין לא באה לידי ביטוי בזרימת כספי המשקיעים הזרים לשוק המקומי (ראו פירוט בהמשך).
 
 
נראה שהזרים עדיין לא הגיבו לכניסה אפשרית של ישראל למדד האג"ח הבינלאומי
שוק האג"ח המקומי די התנתק לאחרונה מעליית התשואות בארה"ב.  כתוצאה מזה, הפער השלילי בין האג"ח ל-10 שנים התרחב (עוד לפני התגובה לעליית התשואות ביום שישי) לאחת הרמות הגבוהות בשנה האחרונה. יתכן וההתנתקות של האג"ח בישראל קשורה להצטרפות הצפויה למדד האג"ח הבינלאומי WGBI שאישורה עבר שלב נוסף לאחרונה. 
נציין שלפי הנתונים שפרסם בנק ישראל, ברבעון השני יצא משוק האג"ח הממשלתי המקומי סך של כ-1.7 מיליארד דולר של כספי המשקיעים הזרים, הסכום הרבעוני הגבוה ביותר מאז 2013. נזכיר, שההודעה הראשונית על הצטרפות של ישראל למדד האג"ח הבינלאומי התפרסמה בחודש אפריל. נראה, שלפחות בחודשים מאי ויוני, לא נרשמה נהירת כספי הזרים לשוק האג"ח המקומי בעקבות ההודעה.
אין עדיין נתונים על פעילות הזרים בשוק האג"ח המקומי בחודשים יולי-ספטמבר, אך ניתן לציין שמחזורי המסחר של הזרים בשוק המט"ח המקומי קטנו בחודשים אלו ב-6% לעומת הממוצע היומי במחצית הראשונה של השנה, מה שעשוי אולי להצביע שגם בחודשים אלו לא התגברה פעילות הזרים בשוק האג"ח המקומי. גם מחזורי המסחר בשוק האג"ח המקומי גדלו בממוצע בחודשים יולי-אוגוסט בכ-6% בלבד לעומת המחצית הראשונה של השנה. לאור התנודתיות שנרשמה באג"ח, לא מדובר בשינוי מיוחד.
שורה תחתונה: הנתונים על פעילות הזרים בשוק האג"ח והמט"ח המקומיים, כמו גם האינדיקאטורים האחרים, אינם מצביעים על כניסה משמעותית של כספי הזרים לשוק האג"ח המקומי בעקבות הצטרפותה של ישראל למדד האג"ח הבינלאומי. לכן, יתכן והפוטנציאל החיובי של האירוע על שוק האג"ח המקומי עדיין לא מוצה. 
 
 
 
עליות בשוק המניות בסיכון גבוה
אנו מעריכים שרמת הסיכון בשוק המניות גבוהה:
ארה"ב וסין החליפו מחוות של רצון טוב לקראת הפגישה באוקטובר. לפי הדיווחים, אפילו נשקל הסדר חלקי וזמני בין הצדדים. השפעת ההסדר הזמני תלויה בפרטיו, אך כל עוד אין וודאות, ספק אם המגזר העסקי יהיה מוכן להוציא לפועל מהלכים ארוכי טווח, בפרט להפשיר השקעות שהקפאתן הייתה הגורם העיקרי להאטה בפעילות.
בינתיים, מרבית הנתונים הכלכליים בארה"ב ובשאר העולם ממשיכים להצביע על היחלשות בפעילות הכלכלית, בעיקר בסחר החוץ, ייצור והשקעות. 
למרות זאת, המכפיל החזוי במדד S&P500 עלה ל-18.2, הגבוה ביותר מתחילת שנת 2018.
רק לפני שבועיים השוק ציפה שריבית ה-FED תגיע בסוף שנת 2020 לכ-0.9% (כמעט חמש הורדות ריבית בנות 0.25%) כעת החוזים מגלמים ריבית של 1.3%. המשך הפחתת הציפיות להורדת הריבית תוך עליית תשואות האג"ח (אנו סבורים שהסיכוי לכך נמוך) יקשה על שוק המניות. 
לעומת זאת, חזרה לירידת תשואות יכולה כנראה לקרות בהשפעת הנתונים הכלכליים השליליים (תסריט שאנו מאמינים בו יותר), שגם זו התפתחות שלילית למניות.
האירועים בסוף השבוע בסעודיה מגבירים סיכונים הגיאופוליטיים.
שורה תחתונה: אנו ממליצים על חשיפה בינונית-נמוכה לאפיק המנייתי.
 
 
 
 
x