פסגות >> למרות הפגיעה המהותית הצפויה בכלכלה לאור וירוס הקורונה - בשווקים כבר רואים את היום שאחרי

לפי רוב התחזיות שפורסמו שההשפעה הכוללת על הצמיחה השנתית צפויה להיות שולית

 

 
 

אורי גרנפלד הכלכלן הראשי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
10/02/2020

 
וירוס הקורונה-
 
עם כל כך הרבה תיאוריות קונפירציה היינו מצפים שהפחד מהקורונה יימשך קצת יותר משבועיים אבל השווקים העדיפו כנראה להתייחס לזה כשיעול חולף. בסופו של דבר, אם מסתכלים על הנתונים שמגיעים בימים האחרונים, נדמה שהתייחסות זו עשויה להיות מוצדקת. מספר המקרים החדשים שמתגלים הולך ופוחת מאז יום רביעי, ההתפשטות מחוץ לסין מוגבלת מאוד ומספר הדיווחים על החלמה מהוירוס הולך וגדל. אם זה לא מספיק אז הסינים הזרימו בארבעת השבועות האחרונים לשווקים 2 טריליון יואן, ההזרמה החודשית הכי גדולה אי פעם כך שגם אם הנגיף יתברר כעקשן יותר אפשר יהיה פשוט לקשור לכל שטר שני שרוכים ולהשתמש בכסף כמסכת פנים. כמובן, גם במידה ויתברר שאכן התפשטות הוירוס נעצרת, ההשפעה הכלכלית של המאמצים לעצור את ההתפשטות תבוא לידי ביטוי בנתונים של הרבעון הראשון. לפי ההערכות שפורסמו בשבוע האחרון על ידי גופים שונים, הצמיחה בסין ברבעון הראשון תעמוד על 0%-1% בלבד, מה שיגרום באופן ישיר להאטה במדינות רבות ובעיקר במשקים המתעוררים באסיה ובאירופה שלהם החשיפה הגבוהה ביותר לסין הן מבחינת הייצוא והן מבחינת שרשראות האספקה. עם זאת, אותן הערכות גם לוקחות בחשבון שהסגר בסין יבוטל עוד לפני סוף החודש, כך שכבר במהלך מרץ המפעלים ברחבי העולם יחזרו לייצר ולהשלים פערים ולכן הצמיחה צפויה להאיץ באופן משמעותי ברבעון השני והשלישי (עם גידול דו ספרתי הן בייצור התעשייתי והן במכירות הקמעונאיות). לכן, לפי רוב התחזיות שפורסמו שההשפעה הכוללת על הצמיחה השנתית צפויה להיות שולית.  באופן טבעי, במידה שיתברר שהתפשטות הוירוס לא נעצרה ושסין תמשיך להיות סגורה גם במהלך מרץ הערכות אלו עלולות להתברר כאופטימיות מדי וההשפעה הגלובאלית תהיה כמובן חזקה יותר.
 
 
 
שוק העבודה האמריקאי נראה מצוין
 
נתחיל מהשורה התחתונה: שוק העבודה בארה"ב שומר על עוצמות יוצאות דופן ומוביל אותנו להעלות את תחזית הצמיחה של המשק האמריקאי ב-2020 ל-1.5%-2.0%. בהתאם לכך, הפד ימשיך להחזיק במדיניות של ישיבה על הגדר ויפחית את הריבית רק מטעמי ביטחון במידה וירשם שיהוק רגעי בנתונים. בתרחיש כזה של הפחתת ריבית אחת בלבד במהלך השנה הקרובה, הערך הכלכלי של התשואה ל-10 שנים בארה"ב עומד בטווח של 1.8%-2.0% כך שהסיכון לעליית תשואות בתיק אג"ח דולרי הוא משמעותי ואנו ממליצים לשבת בתיק כזה במח"מ קצר.
 
נק' עיקריות מהדו"ח:
 
  • תוספת המשרות בינואר עמדה על 225 אלף, גבוה באופן משמעותי מהצפי שעמד על 165 אלף בלבד. בנוסף, תוספת המשרות של נובמבר-דצמבר עודכנה כלפי מעלה ב-7000 משרות נוספות.
  • מי שבנה על כך שהעדכון השנתי יגרום לתוספת המשרות בשנה האחרונה להיות נמוכה באופן משמעותי מכפי שהיה נדמה קודם לכן התבדה ונשלח לשבת בפינה חשוכה. אמנם מספר המשרות במשק עד מרץ 2019 עודכן באופן משמעותי כלפי מטה (514 אלף משרות) אבל הנתונים מאפריל ועד דצמבר 2019 עודכנו דוקא כלפי מעלה ב-92 אלף משרות כך שמלבד למספר היסטוריונים של שוק העבודה, לא נרשמה שום התרגשות בעקבות העדכון.
  • תוספת המשרות הממוצעת בששת החודשים האחרונים עומדת על 206 אלף, הקצב הגבוה ביותר מאז יולי 2018.           
  • הגידול השנתי במספר המשרות עלה ל-1.4%, רמה דומה לזו הממוצעת ב-2019. אם תוספת המשרות הממוצעת בהמשך השנה תעמוד על למעלה מ-170 אלף, הגידול השנתי במספר המשרות ב-2020 יהיה מהיר יותר מאשר ב-2019, מה שתומך בהאצה בצריכה הפרטית.
  • שיעור האבטלה עלה אמנם ל-3.6% אך במקביל שיעור ההשתתפות עלה גם הוא ל-63.4% כך שמדובר על חדשות טובות בסך הכל.
  • שיעור השינוי השנתי בשכר האיץ בעשירית נ"א ל-3.1% אבל עדיין נמוך משמעותית ביחס לסוף 2018 וביחס לשיעור האבטלה הנמוך. במילים אחרות, הקשר בין השכר לשאר האינדיקאטורים של שוק העבודה נותר בגדר תעלומה.
 
 
 
 
בנק ישראל מגביר קצב
 
בנק ישראל רכש בינואר מט"ח בהיקף של 2.95 מיליארד דולר, גבוהה באופן משמעותי מהיקף הרכישות של דצמבר שעמד על 2.27 מיליארד דולר. על אף הגידול בהיקף הרכישות השקל ממשיך להתחזק מול הדולר ושער החליפין עומד על 3.428. אנו ממשיכים להעריך שבמידה והשקל נותר חזק בבנק ישראל יפעלו בהמשך השנה להקלה מוניטארית נוספת ושהאופציה הסבירה ביותר בתרחיש כזה היא רכישות מט"ח לא מעוקרות. לכן, על אף שהסיכון מכיוון התשואות בארה"ב גדל אנו ממשיכים להעדיף לשמור על מח"מ בינוני-ארוך של 5 שנים בתיק האג"ח השקלי. בנוסף, מכיוון שהסיכון העיקרי כיום לתיק האג"ח המקומי הוא פיחות בלתי צפוי של השקל, אנו ממליצים על החזקה גדולה של אג"ח אמריקאיות (כאמור, במח"מ קצר יותר) בתיק האג"ח הכולל.
 
x