כלכלני בנק לאומי >> "נראה שהסיכויים להעלאת מיסים באמצע השנה על ידי ממשלה, אם תוקם, הולכים ופוחתים"

מי יוציא אותנו מזה?

 

 
 

מיכאל לוי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
09/03/2020

ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, מעריכים בסקירת המאקרו השבועית שפרסמו היום, בהמשך לסקירה ביום חמישי האחרון בה דובר על כך ש"הפחתת ה"חירום" של ריבית ה-FED ב-50 נ"ב "פותחת את הדלת" להפחתת ריבית מצד בנק ישראל בזמן הקרוב", כי "נראה שהסיכויים להעלאת מיסים באמצע השנה על ידי ממשלה, אם תוקם, הולכים ופוחתים, זאת לנוכח החשש ההולך וגדל לגבי השפעות הווירוס על ישראל, תוך הגעה להכרזה רשמית על "מצב חירום לאומי"".
 
מי יוציא אותנו מזה? לדברי השניים, "על רקע הריביות הנמוכות ממילא בעולם נראה כי עיקר המעמסה במשבר הנוכחי תיפול על כתפי הממשלות שיצטרכו לפעול להרחבות פיסקליות ניכרות על מנת לתמוך בכלכלות. פעולות הבנקים המרכזיים שנויות במחלוקת לנוכח ספקות לגבי מידת האפקטיביות הישירה במקרה הנוכחי של ווירוס ולא של משבר פיננסי. סביר להניח שהקלה מוניטרית לא תעודד את הוצאות הצרכנים בטווח הקרוב, אם הצרכנים חוששים לעזוב את בתיהם ולצאת לקניות. הפחתות בריבית גם אינן יכולות לגרום למפעלים לייצר יותר אם הם אינם מסוגלים להשיג תשומות חיוניות ממדינות נפגעות וירוסים. עם זאת, הפחתת הריבית עשויה לסייע בשיפור הסנטימנט בשווקים ולמניעת צמצום נוסף של התנאים הפיננסיים. על ידי הפחתת מיסים והלוואות זולות לחברות, ממשלות ובנקים מרכזיים יכולים לעזור להגביל פיטורים."
 
באשר למגמת רכישות המט"ח ע"י בנק ישראל בפמן ורזניק מציינים כי "בנק ישראל המשיך לרכוש מט"ח בחודש פברואר בקצב גבוה מאוד. המשך מגמת היחלשות השקל בשבועיים האחרונים על רקע ירידות השערים בשוקי המניות בארה"ב יאפשרו לבנק ישראל להוריד קצב רכישות המט"ח."
 
במבט שבועי אומרים בפמן ורזניק כי "החשש ממיתון עולמי עקב התפשטות נגיף הקורונה בעולם הביא להמשך מגמת ירידת התשואות הממשלתיות. הורדת הריבית המפתיעה של הפד, שהייתה קטנה מהצפי בשוק, לא עצרה את המפולת בשוקי המניות והביאה לירידה חדה במיוחד בתשואות הממשלתיות בארה"ב שהקרינה במידה חלקית גם על התשואות המקומיות והגדילה את הסיכוי להורדת ריבית בנק ישראל בתקופה הקרובה. צמודי המדד ממשיכים בביצועי חסר על רקע הערכה כי סביבת האינפלציה יכולה עוד לרדת לאור הירידה המסתמנת בפעילות במשק."
 
בנוגע לירידת התשואות באג"ח הממשלתי מציינים השניים כי "על רקע ירידת התשואות הארוכות בישראל מומלץ לקצר מעט מח"מ האחזקות למח"מ של 4 – 5 שנים." ובנוסף " נמשכת המלצתנו לאחזקה עודפת באפיק השקלי הלא צמוד"
x