Schroders >> זה כבר לא האם אלא מתי – האם אנחנו בדרך למיתון כלכלי עולמי ממושך ?

הכלכלן והאסטרטג הראשי של שרודרס, קית׳ וייד, טוען שהשאלה כעת היא לא אם תהיה האטה בצמיחה העולמית אלא, האם אנחנו נמצאים בפתחו של מיתון כלכלי עולמי.

 

 
קית` וייד אסטרטג הראשי שרודרס בישראלקית` וייד אסטרטג הראשי שרודרס בישראל
 

קית׳ וייד Schroders
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
30/03/2020

זה כבר לא האם אלא מתי – האם אנחנו בדרך למיתון כלכלי עולמי ממושך?

הכלכלן והאסטרטג הראשי של שרודרס, קית׳ וייד, טוען שהשאלה כעת היא לא אם תהיה האטה בצמיחה העולמית אלא, האם אנחנו נמצאים בפתחו של מיתון כלכלי עולמי.


הורדה בתחזית הצמיחה, לא מן הנמנע, תביא  את הכלכלה העולמית, אותה תיארנו בעבר כאופניים מתנדנדים בגלל קצב ההתקדמות האיטי, אל עבר מיתון כלכלי, והדבר תלוי גם בהתפתחויות באירופה והיקף השפעתם על ארה"ב.

המצב באירופה עשוי להחמיר, אך ארה"ב היא הדאגה הגדולה יותר, בשל גודלה ותפקידה כמנוע העיקרי לביקוש העולמי. הצפי שלנו לצמיחה בארה"ב כבר ירד ל-1.6% עבור 2020, אך מיתון בארה"ב משמעותו מיתון עולמי.

בהרבה מובנים הכלכלה העולמית נמצאת במצב טוב בהרבה על מנת להתמודד עם משבר מאשר הייתה ב-2008. הבנקים המרכזיים פיתחו אמצעים חדשים והמערכת הבנקאית נמצאת במצב טוב מבחינה הונית. כעת המשקיעים מחכים לראות תגובה במישור הפיסקלי. הבנקים המרכזיים נעו מהר, הפעם והם אמורים לספק את הבסיס להתאוששות בהמשך. 

בריטניה הייתה הראשונה להגיב, ואנו מאמינים כי סין תהייה הבאה, עם זאת אנו מחכים לראות את המהלך של ארה"ב ושל גוש האירו. 

למרת האמור, גם מדיניות פיסקלית וגם מדיניות מוניטרית, הינן חסרות אונים אל מול השפעות הווירוס, ועד שלא נצליח לשלוט בהתפרצות - הסיכון למיתון עולמי ממושך נותר גבוה.

ארה״ב

נכון לעכשיו, המספרים קטנים מאשר באירופה, אך כמות הבדיקות קטנה גם היא. לאור דבריו של ה- CDC השאלה היא "לא האם, אלא מתי" הווירוס הגיע לארה"ב, המצב צפוי להשתנות ואנו נצפה עלייה נכרת במספר המקרים ככל שכמות הבדיקות תעלה. אז, המשבר יעבור שלב. ארה"ב עודנה הכלכלה הגדולה בעולם, ואיסור נסיעות, יחד עם השבתה, תפגע אנושות בצמיחה העולמית. 

החדשות הטובות הן שהווירוס מגיע לארה"ב בשלב שהכלכלה המקומית הינה חזקה ויציבה. לראייה דו"ח התעסוקה האחרון הראה כי נוספו 273,000 משרות חדשות בפברואר, הרבה מעל לצפי. על בסיס שני החודשים הראשונים של הכלכלה, ההערכות הן כי התוצר בארה"ב יצמח ב-3% בחישוב שנתי, ברבעון הראשון. בפועל, הנתון יהיה נמוך יותר שכן בחודש מרץ נראה האטה, שכן ההשבתה בחברת בואינג יגבה את המחיר והביקושים מעבר לים ירדו כתוצאה מהתפרצות הנגיף. הנתון שנוסף היא התמוטטות מחירי הנפט, אשר תרמה גם היא למהומה בשווקים בשבוע שעבר.

האיחוד האירופאי ובריטניה

בשל הצעדים שנלקחו והאיסורים שהוטלו על התקהלויות ונסיעות, סביר כי ההשפעה השלילית על הכלכלה האירופאית תהייה חזקה ממה שציפו בתחילה. אנו צופים כי התחזית שלנו עבור גוש האירו תרד בלפחות 1 נקודת האחוז ולטריטוריה שלילית ב-2020, עם פעילות חלשה יותר באיטליה, אשר תשפיע על יתר היבשת.

בריטניה לא תהיה חסינה והחולשה של שותפת הסחר הגדולה ביותר של הכלכלה הבריטית תהייה רוח פנים לצמיחה ב-2020. השינויים האלו לבד יביאו אותנו להורית את תחזית הצמיחה לבריטניה מ-2.3% ל-2%.

סין

בסין הדברים נראים יותר טוב והאינדיקטורים מצביעים על כך שהכלכלה מתחילה לחזור לשגרה. הרבעון הראשון עדיין יהיה אחד החלשים שתועד אך אני די בטוח כי הכלכלה תאושש עוד ברבעון השני ואז תהיה קפיצה במחצית השנייה. המדיניות הפיסקלית תשחק פה תפקיד חשוב, ואני מצפה לתימרוץ משמעותי לאור רצון המשטר להגיע אל היעד שהציבו לעצמם, והוא, הכפלת ההכנסה הלאומית עד 2020.

הנפט

בימים כסדרם מחירי נפט נמוכים היו מתקבלים בברכה, בשל התרומה להאצה בפעילות על ידי כך שהאינפלציה מושפעת כלפי מטה, והשכר הריאלי עולה יחד עם ההכנסה הפנויה והוצאות הצרכנים. עם זאת, סביר להניח שכעת הצרכנים יעדיפו לחסוך כל עודף בהכנסה, חלקית בשל החשש מפני הבאות לבוא וחלקית בשל האיסור על תנועה במרחב. 

בסופו של דבר, כאשר נצליח להכיל את המגיפה, הוצאות הצרכנים צפויות לעלות, אך ההשפעה בטווח הקצר תהיה נטל על הצמיחה בארה"ב. התמונה יותר ברורה מחוץ לארה"ב, שכן מדינות יבואניות של נפט נהנות מהמצב מול מדינות יצואניות של נפט אשר מושפעות לרעה. 
המדינות האסייתיות כגון יפן, סין, הודו ודרום קוריאה וכן, מדינות רבות באירופה, ייהנו מהמצב, בעוד מדינות כמו רוסיה, מקסיקו ונורבגיה, יהיו המפסידות העיקריות. לאור הסימנים החיוביים לכך שאסיה מצליחה להשתלט על הנגיף, הדבר מחזק את הסברה כי אסיה תתאושש בהמשך השנה, אך גם, מעיד על כך שנצפה בביצועים מעורבים בשווקים מתעוררים אחרים. 

x