רשות ניירות ערך >> חוזר לנאמנים לקרנות נאמנות בדבר ניהול סיכונים על ידי מנהל קרן

עניינה של ההוראה בחובותיהם של מנהלי הקרנות לפעול לשם איתור, הערכה וניהול של הסיכונים בסביבות הפעילות של הקרן, במינוי פונקציות לשם כך במנהל הקרן ובבדיקות תקופתיות לשם עדכון ותיקוף תוכניות ניהול הסיכונים של הקרן

 

 
 

חגי בן ארזה
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
20/05/2020

ביום 5 במאי 2020 אישרה מליאת רשות ניירות ערך הוראה למנהלי קרנות הנאמנות מכוח סעיף 97(ב) לחוק השקעות משותפות בנאמנות,  בדבר ניהול סיכונים על ידי מנהל קרן.

ההוראה פורסמה באתר הרשות ותיכנס לתוקף ביום 1 ביולי 2020. עניינה של ההוראה בחובותיהם של מנהלי הקרנות לפעול לשם איתור, הערכה וניהול של הסיכונים בסביבות הפעילות של הקרן, במינוי פונקציות לשם כך במנהל הקרן ובבדיקות תקופתיות לשם עדכון ותיקוף תוכניות ניהול הסיכונים של הקרן.

בדברי ההסבר להוראה הובהר כי על הנאמן לקרן לוודא כי התהליכים המפורטים בהוראה אכן מתקיימים. המשבר הנוכחי בשוק ההון הגלובלי עקב התפשטות נגיף הקורונה מדגיש את חשיבות תהליכי ניהול הסיכונים במנהלי הקרנות, ואת חיוניות ההליך לשם תפקוד תקין במצבי שגרה וחירום כאחד.

על רקע זה, מבקש סגל הרשות להבהיר כדלקמן: החוק קובע כי על הנאמנים לקרנות מוטלת חובת אמון וזהירות כלפי בעלי היחידות, וכן כי מחובתם לוודא כי מנהל הקרן ממלא את הדרישות מכוח החוק, הסכם הקרן והתשקיף. כחלק מחובה זו, על הנאמן לוודא כי מנהלי הקרנות תחת פיקוחו ממלאים גם אחר הוראה זו.

בכלל זה על הנאמנים לשקול האם יש צורך בביצוע בקרות עצמאיות לשם איתור וכימות סיכונים בסביבת הפעילות של הקרנות האמורות, או שניתן להסתפק בבקרות אחר תהליכי ניהול הסיכונים במנהל הקרן, אם שוכנעו כי תהליכים אלה שומרים די הצורך על נכסי הקרן. החלטת הנאמן באשר לאופן הפיקוח האפקטיבי יכול שתתחשב, בין היתר, במאפייני הקרן, באיכות תהליך ניהול הסיכונים במנהל הקרן, ובהיקף הסיכונים בסביבת הפעילות של הקרן.

x