פנסיה >> מה זה בעצם פנסיה תקציבית ל"בעלי שליטה" או מה אמרתי כששמעתי על זה בפעם הראשונה

אין סיכוי לא יכול להיות זאת הייתה התגובה הראשונה שלי לפני שנים ספורות כאשר נודע לי שיש תקנת מס שמאפשרת לבעלי שליטה או בכלל למי שאינו עובד ציבור או עובד מדינה לקבל פנסיה חודשית לכל החיים מבלי שהוא חסך ולו גם ₪ 1 וללא הפקדה ברוכים הבאים להטבת המס הכי גדולה בתחום הפיננסי פנסיוני לפנסיה

 

 
רון קשתרון קשת
 

רון קשת CFP, מומחה לתכנון פרישה ופנסיה
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
26/05/2020

מה זה בעצם פנסיה תקציבית ל"בעלי שליטה" או מה אמרתי כששמעתי על זה בפעם הראשונה

אין סיכוי לא יכול להיות זאת הייתה התגובה הראשונה שלי לפני שנים ספורות כאשר נודע לי שיש תקנת מס שמאפשרת לבעלי שליטה או בכלל למי שאינו עובד ציבור או עובד מדינה לקבל פנסיה חודשית לכל החיים מבלי שהוא חסך ולו גם ₪ 1 וללא הפקדה
ברוכים הבאים להטבת המס הכי גדולה בתחום הפיננסי פנסיוני

נעים מאוד - פנסיה תקציבית לבעלי שליטה
אם את/ה בעל שליטה יתכן שאתם יכולים להשתמש בחבל ההצלה הזה כשתפרשו מעבודתכם, פרטים בהמשך.

עברו כמה שנים אבל אני לא מצליח לשכוח את ר. בעל מקצוע בתחום החופשי. עסק לא גדול עם 2 עובדים האיש הגיע לגיל 70. בגלל שינוי במצבו הבריאותי נמנעה ממנו האפשרות להמשיך לעסוק בעבודתו. יש לו דור המשך (הבן)  אבל לזה נגיע בהמשך.
יש לו עסק רווחי וטוב כ-25 שנה, עם מחזור חודשי של כ-200,000 ₪ לחודש, שאיפשר לו לאחר הוצאות השכר והוצאות אחרות למשוך שכר ברוטו של כ-30,000 ₪ לחודש ובמרבית השנים משך גם דיווידנד יפה.

האיש המרשים הזה אהב את היום יום שלו. הוא פינק את עצמו בנסיעות רבות לחו"ל וברכב יוקרה כל 3 שנים ואת הישן אפילו לא מכר. הוא הועבר לאחד מבני המשפחה. מה נגיד, חיים טובים.

במחלקה הפנסיונית המצב היה פחות טוב. היועצים שלו המליצו לו להפריש לביטוח המנהלים שלו את המקסימום שמוכר לחברה עד שנת 2012 זה היה או לפיצויים עד תקרה של פחות מ-1000 ₪ לחודש או לתגמולים ללא תקרה. כאשר בשנת 2012 התקנות השתנו ואפשרו לחברה שבבעלותו להפריש לפיצויים וגם לתגמולים רק שאף אחד לא סיפר לו. הוא המשיך בהפקדות הזעומות של לפני השינוי.

התמונה העגומה, שהתגלתה לו כאשר הגיע אלינו הדהימה אותו.  הקצבה החודשית שהצטברה לו הייתה בערך 4000 ₪ לחודש.
מה? מזה אני אמור לחיות?
לא, אמרתי לו יש לך עוד כ-2300 ₪ לחודש מביטוח לאומי ו... יש לי עבורך עוד קרש הצלה.
 
לקרש ההצלה הזה קוראים פנסיה תקציבית לבעלי שליטה. אצל ידידנו מר ר. השווי של זה היה קצבה חודשית נוספת לכל החיים של 11,250 ₪ לחודש.

הנושא טופל. בנו ממשיך לנהל את החברה, הוא פרש וחי היום בנוסף לקצבאות האחרות שיש לו מעוד 11,250 ₪ שלא היה מודע לאפשרות לקבל אותם.

קצת היסטוריה על הפרשות לפנסיה של בעלי שליטה
עד 2012 קופחו בעלי השליטה בכל הנוגע להכרה בהפרשות הפנסיוניות ביחס לשכיר רגיל באופן משמעותי.

בשנת 2012 נכנס לתוקפו תיקון משמעותי שנקרא תיקון 190. התיקון יאפשר לבעלי השליטה לקבל הפרשה מהחברה שבבעלותם על פי התקרה המוכרת לפיצויים כיום 12,420 ₪ בנוסף להפרשה לתגמולים בסך שתוכר רק עד פי 2.5 מהשכר הממוצע במשק כ-25,000 ₪. אכן שיפור משמעותי אולם עדיין יש כאן קיפוח ביחס לשכירים מה עוד שחלק משמעותי מבעלי השליטה מושכים שכר גבוה יותר ומניסיוני יש רבים כאלו.

כאשר מדברים על מי שקרוב לגיל הפרישה מסתבר שמשך מרבית שנות עבודתו הוא כאמור הופלה לרעה. על מנת לחפות על העוול רב השנים במיוחד למי שכבר קרוב לגיל הפרישה הכניסו את ה-"פנסיה התקציבית לבעלי השליטה". זאת האפשרות לקבלת קצבה חודשית שאינה קשורה לחסכונות הפנסיוניים שבעל השליטה צבר.

למעשה זה סוג של המשך קבלת שכר אולם הוא מוגדר כקצבה וזה גורר הטבות רבות במס. מה גובה הפנסיה שתוכלו למשוך מחברתכם אתם שואלים:
והתשובה היא מכפלת השכר הממוצע שלכם לאורך כל שנות העבודה ב-1.5% לכל שנת וותק.

דוגמא:
החבר שלנו ר. בעל השליטה שעבד בחברה 25 שנים, ושכרו הממוצע עומד על  30,000 ₪ לחודש, יוכל ליהנות מפנסיה תקציבית מחברתו לאחר הפרישה בגובה 11,250 ₪. סכומים אלו הם הוצאה מוכרת בעסק, ובעל השליטה ייהנה מהטבות מס של פנסיונר, וכך בעל השליטה לא ישלם מס כמו על שכר רגיל, אלה מס מופחת משמעותית.

למי זה מתאים
בעיקר לבעלי שליטה שעברו או הגיעו לגיל הפרישה וברצונם לפרוש בזמן הקרוב אבל לא רק. זה מתאים גם לבעלי שליטה שעברו או הגיעו לגיל הפרישה, ועדיין עובדים, וברצונם לפרוש, יכולים לקבל קיצבה חודשית מהחברה שלהם בהתאם לפקודת מס הכנסה.
הקיצבה, היא קיצבה מזכה, ומקבלי קיצבה מזכה נהנים מפטור מלא או חלקי על הקיצבה. הפטור תלוי בגובה הקיצבה, ומשיכת מענקים בפרישה. קיצבה זאת תשולם להם לכל ימי חיים, ולאחר מותם לבן בת הזוג הנותרים בחיים.

חשיבות התכנון המוקדם
הכדאיות של קבלת הפנסיה התקציבית מותנית בבדיקת מצבו של כל בעל שליטה וביצוע תכנון פרישה אישי. בלי תכנון כזה עלולות להיות סטיות משמעותיות ולהפוך את קבלת הקצבה ללא כדאית.

חשוב לדעת, יש צורך בהגשת בקשה למס הכנסה שכוללת תכנון אקטוארי בהתאם למצבו האישי וגובה הקיצבה, ייחתם הסכם מול החברה, פרוטוקול, ואישור פקיד שומה לתהליך.

מן הסתם, בכתבה מהסוג הזה אין אפשרות לסקור את כל האפשרויות ובהחלט יש לא מעט, אבל על כל מקרה יש כאן הטבת מס יוצאת דופן שחייבים להביא לידיעת כל בעל שליטה.
x