כלכלני לאומי >> שוק העבודה בארה"ב התאושש מהר מהצפוי; ותגובת הבנק המרכזי האירופי אגרסיבית ובאה באיחור ניכר

העלייה של 2.5 מיליון בתעסוקה מצביעה על כך שתהליך ההחזרה של עובדים החל מוקדם יותר וחזק יותר מאשר נתוני התביעות של חסרי העבודה. ככל שמדינות יעברו לשחרור של הסגרים בשבועות הקרובים, במיוחד בצפון-מזרח ארה"ב המאוכלס בצפיפות, נראה כי התעסוקה תמשיך לעלות ביוני

 

 
 

ד"ר גיל בפמן ויניב בר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
08/06/2020

 
בהמשך לסקירת המקרו האחרונה של ד"ר גיל בפמן ויניב בר מיום חמישי, הבוקר פרסמו ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי יחד עם דודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון את סקירתם השבועית של התפתחויות מקרו כלכליות ושוקי הריביות והאג"ח, כולל המלצות לפעילות.
 
בסקירה מתייחסים השניים לנתוני התעסוקה המפתיעים לטובה בארה"ב שפורסמו ביום שישי אחה"צ וקובעים כי "העלייה של 2.5 מיליון בתעסוקה מצביעה על כך שתהליך ההחזרה של עובדים החל מוקדם יותר וחזק יותר מאשר נתוני התביעות של חסרי העבודה. ככל שמדינות יעברו לשחרור של הסגרים בשבועות הקרובים, במיוחד בצפון-מזרח ארה"ב המאוכלס בצפיפות, נראה כי התעסוקה תמשיך לעלות ביוני."
 
כמו כן, הם סוקרים את הרחבת תכנית רכישות החירום של הבנק המרכזי האירופי ומציינים כי "החלטות ה-ECB התקבלה בברכה בשווקים הפיננסיים והן באות בנוסף למהלכים להקמת קרן התאוששות אירופית, יוזמה להנפקת חוב אירופאי משותף, והחבילה הפיסקלית בהיקף של 4% מהתוצר של גרמניה. זה מראה שקובעי המדיניות האירופיים הגיבו למשבר בעוצמה, אך באיחור ניכר."
 
עוד הם מוסיפים, "חשוב לציין כי ה-ECB עדיין עומד בפני אתגרים רבים: סכום 1.35 טריליון אירו עשוי להתגלות כקטן מדי שיתכן וימוצה עד לחודש מרץ 2021 או אף לפני כן ואז תהיה אי-וודאות לגבי הגדלה נוספת של ה–PEPP (תכנית רכישות החירום); מהלך ה-PEPP מוגדר באופן רשמי כאמצעי זמני בלבד, למרות שה- ECB יזדקק לו ללא הגבלת זמן; התכנית הזו עדיין עלולה לעמוד בפני התנגדויות משפטיות כפי שקרה לאחרונה בנושא ה-QE (הרחבה כמותית); התמיכה של מדינות האיחוד, בפרט החזקות יותר, בצעדי החירום של ה-ECB עלולה לדעוך ברגע שמשבר הקורונה יתחיל לדעוך ואז יהיה לחץ פוליטי על ה–ECB להפחית את גודל מאזנו. במקביל, ממשלה איטלקית עתידית יכולה לשוב ולהתנגש עם הנציבות האירופית - במיוחד מכיוון שנטל החובות של איטליה ימשיך לעלות, ולהפעיל לחץ על ה-ECB ברכישות גדולות ובגלגול של חוב המגיע לפדיון."
 
x