איביאי >> מאקרו בעולם >> השווקים מתחילים לתת ביטוי לחשש מ"גל שני"

ה-FED מאותת על סביבת ריבית אפסית לפרק זמן ממושך, אך יש גם סיבות לכך...

 

 
רפי גוזלןרפי גוזלן
 

רפי גוזלן, כלכלן ראשי, IBI בית השקעות.
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
17/06/2020

השווקים מתחילים לתת ביטוי לחשש מ"גל שני"
פרמיית הסיכון הגלומה בשווקים משקפת תלות גבוהה במעורבות ה-FED בשווקים, אך אינה מספקת מרווח ביטחון מספק מפני זעזועים שליליים כדוגמת "גל שני".
ה-FED מאותת על ריבית נמוכה לפרק זמן ממושך, אך הסיבות לכך הן חשש מפני התאוששות הדרגתית בלבד עם דגש על שוק העבודה.
השבוע האחרון התאפיין ב-risk-off בשווקים שבא לידי ביטוי בירידה במדדי המניות המובילים, בעליית מרווחים בשוק הקונצרני ובירידה במחירי הסחורות. זאת, במקביל לירידת תשואות בשוק איגרות החוב הממשלתיות והתחזקות של הדולר בעולם. הירידות החדות בשווקים שיקפו חשש לגבי מידת ההתאוששות, והדבר בא לידי ביטוי בביצועי חסר של הענפים המחזוריים ובראשם אנרגיה ופיננסיים. חששות אלו שיקפו מחד ביטוי מסוים לעלייה בקצב התפשטות המגיפה לצד מסרים מעורבים מצד הבנק המרכזי האמריקאי. כמו כן, תחזיות הצמיחה העולמית שפורסמו ע"י הבנק העולמי וארגון ה-OECD שיקפו הערכה  לירידה של 5%-6% בתוצר העולמי ב-2020 וזאת בהנחה ולא תהיה התפרצות מחודשת ("גל שני"), אחרת הירידה תהיה חריפה יותר. גם קרן המטבע, שתחזית הצמיחה שפרסמה באפריל עמדה על כ-3%-, אותתה על הנמכת תחזיות צפויה בשבוע הבא, וזאת על רקע התאוששות מתונה מהצפוי עד כה, וצפי להשפעות שליליות ממושכות כתוצאה מאופי  המשבר הנוכחי.
 
מבחינת התפשטות המגיפה בעולם, נרשמה עליית מדרגה ברורה מתחילת יוני לרמות של כ-130 אלף ליום, וזאת לעומת קצבים של 80-90 אלף שאיפיינו את החודשים אפריל-מאי.
 
עיקר ההדבקה כיום ממוקדת בשווקים מתעוררים בפרט באמריקה הלטינית, כאשר בארה"ב דעיכת ההתפשטות מתונה במידה ניכרת מזו שנרשמה במערב אירופה. קצב ההידבקות היומי טיפס לכ-25 אלף בסוף השבוע האחרון, כאשר ההובלה עברה מניו יורק לעבר מדינות אחרות ובראשן קליפורניה, פלורידה וטקסס.
 
בסוף השבוע פורסמו ידיעות על הידבקות מחודשת בסין, אם כי מדובר במספרים נמוכים. בכל אופן, בחינת ההתפשטות בעולם אינה מלמדת עד כה על "גל שני", אלא על עלייה במספר מקרי ההידבקות כחלק מפתיחת מגבלות התנועה והפעילות. ניראה כי הדגש בתקופה הקרובה הדגש יהיה על ההתפתחויות בסין, שכן אם יווצר הרושם כי מדובר בהידבקות רחבה, כלומר "גל שני", יהיו לכך השלכות שליליות משמעותיות על הפעילות הכלכלית והשווקים. אמנם עוצמת הסגרים החריפה לא צפויה לחזור על עצמה, אך ההשפעה על הציפיות של משקי הבית והפירמות בכיוון של התנהגות שמרנית יותר תגבר. תרחיש זה צפוי להוביל למציאות של צמיחה שלילית יותר תוך ירידה בצריכה הפרטית ובהשקעות, והתבססות של שוק העבודה בשיעורי אבטלה גבוהים יותר מאשר אם מדובר ב-"גל אחד" בלבד.
 
 
 
ה-FED מאותת על סביבת ריבית אפסית לפרק זמן ממושך, אך יש גם סיבות לכך...
 
המסרים של הבנק המרכזי האמריקאי במסגרת החלטת הריבית האחרונה נתפסו בשלב ראשון כמעורבים. מחד, הצפי להותרת הריבית ללא שינוי לפרק זמן ממושך, שלפי הערכת חברי ה-FED (ה-DOTS) מגיע עד סוף 2022. בנוסף, הצבת מינימום רכישות אג"ח לתקופה הקרובה בהיקף של כ-100 מיליארד דולר לחודש והותרת פתח לנקיטת צעדים מרחיבים נוספים. מבחינת צעדי המדיניות, פאוול ציין כי הכוונה עתידית והרחבה כמותית מהוות חלק בלתי נפרד מארגז הכלים של הבנק המרכזי, בעוד הצבת יעד תשואה לאג"ח הממשלתי (Yield control), באופן שבו נוהגת יפן, נמצא בבחינה. באופן כללי, ה-FED מכוון לשמירה על תנאים פיננסיים נוחים כל עוד סביבת התעסוקה
 
מאידך, במסגרת התחזיות שנילוו להחלטת הריבית, ההערכה היא להתכווצות ניכרת של כ-6.5% השנה ולהתאוששות של כ-5% ב-2021. בדומה למרבית התחזיות שמפורסמות בעולם, גם תחזית זו אינה מניחה התרפצות מחודשת (גל שני).  תחזית זו מלווה בהערכה לשיעור אבטלה של 9.3% השנה ולהתמתנות ב-2021 ל-6.5%. מעבר לאי הודאות הגבוהה סביב הערכות אלו, פאוול אותת כי לאחר השיפור בתנאים הפיננסים, הפוקוס של ה-FED  עובר לשיפור התעסוקה, אך נשמע מדבריו כי התהליך צפוי להיות ארוך מאוד, כך שההתאוששות אינה מהירה אלא הדרגתית במקרה הטוב.
 
מרבית האינדיקטורים שפורסמו במהלך מאי הצביעו על בלימת ההידרדרות, סביב רמת פעילות נמוכה מאוד. סקרי הציפיות ובראשם מדדי מנהלי הרכש במדינות המובילות בעולם התאוששות מרמות השפל שנרשמו באפריל שהושפעו מהשיתוק בפעילות הכלכלית. סין כיום בולטת לטובה עם חזרה להתרחבות בפעילות, אך המדד הגלובלי עומד על 36, ומשקף רמת פעילות של ממותנת מאוד.
 
נתוני האבטלה בארה"ב לחודש מאי היו אמנם טובים מהצפוי, אך רמת האבטלה עדיין גבוהה מאוד. נתוני דורשי העבודה השבועיים, הציעו על ירידה בקצב הגידול, אך גם כאם עדיין מדובר במספרים חריגים כאשר בשבועה אחרו נוספו כ-1.5 מיליון דורשי עבודה חדשים. סך דורשי העבודה עמד בסוף מאי על כ-21 מיליון ויישר קו עם היקף הבלתי מועסקים שעלה מדו"ח התעסוקה. אפשר להבין את אנחת הרווחה מכך שההידרדרות נבלמה, אך ניראה כי רמת האבטלה החריגה וההשלכות שהיא נושאת איתה בכל הנוגע לצמיחה, רווחיות החברות וחוסר השקט החברתי, מקבלים משקל נמוך מדיי בהערכות השווקים, בפרט בתרחיש שבו יתפתח "גל שני".  
 
מבחינת שוקי המניות המובילים, לא חל שינוי של ממש בתחזיות הרווח לשנה הקרובה והן ממשיכות לשקף צניחה של כ-22% השנה וחזרה ב-2021 לרמת הרווחיות שאפיינה את 2019. הערכות אלו מציבות את פרמיית הסיכון הנגזרת, גם לאחר הירידות החדות של השבוע החולף, במרכז הטווח שאפיין את השנים האחרונות. מכיוון שרמה זו מלווה ברמות מכפילים גבוהות מאוד במונחים היסטוריים, הרי שהדבר מציב את השווקים כפגיעים יותר להידרדרות המצב כלומר התמחור הנוכחי משקף מרווח ביטחון נמוך מפני זעזעים שליליים.
 
 
גילוי
 
לכותבי המאמר ולחברת שרותי בורסה והשקעות בישראל- אי.בי.אי בע"מ ("שירותי בורסה") אין רישיון שיווק השקעות והם אינם מבוטחים בביטוח הנדרש מבעלי רישיון בהתאם לחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. בעת פרסום המאמר שירותי בורסה וכותבי המאמר הינם בעלי עניין אישי בנושאיו הנובע מאחזקותיהם בניירות הערך הנזכרים בסקירה או מקיומם של קשרים עסקיים עם החברות המוזכרות. יובהר, כי אין באמור בסקירה כדי להוות תחליף לשיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.
 
מסמך זה הינו עבודת מחקר שהוכנה על ידי מחלקת המחקר של שרותי בורסה והשקעות בישראל – אי.בי.אי. – בע"מ ("החברה") והוא מובא כשרות מקצועי ללקוחות המסווגים ככשירים בלבד כהגדרתם בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה -1995. המסמך מבוסס על מידע שדווח לציבור על ידי החברות הנסקרות בו וכן על הערכות ואומדנים, שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים, או בלתי מדויקים או בלתי מעודכנים. מסמך זה הינו חומר תומך החלטה בלבד ואין לראות במידע במסמך זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בניירות הערך ו/או בנכסים הפיננסים הנזכרים בו ולכן אין לקבל על סמך מסמך זה בלבד החלטות השקעה כלשהן.
 
מסמך זה הינו למטרות אינפורמטיביות בלבד, ואין במסמך זה ובכל הכלול בו משום ייעוץ או הצעה או שידול או הזמנה לרכוש (או למכור) את ניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים הנזכרים בו, ואין בו משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם או לקוח.
 
קבוצת אי.בי.אי. , עובדיה וחברי הדירקטוריון בתאגידי הקבוצה לא יהיו אחראים לכל נזק, ישיר או עקיף, שיגרם, אם יגרם, לצד כלשהו, כתוצאה מהסתמכות על מסמך זה. תאגידים הנמנים על קבוצת אי.בי.אי. ו/או בעלי השליטה בה עשויים להחזיק ולסחור עבור עצמם ו/או עבור לקוחות הקבוצה בניירות הערך ו/או בנכסים הפיננסים המסוקרים במסמך זה, כולם או חלקם, והם עשויים לפעול הן במגמת קנייה והן במגמת מכירה בכל אחד מניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים האמורים.
 
קבוצת אי.בי.אי. מעניקה מגוון שירותים בתחום ההשקעות, לרבות ייעוץ ו/או הפצה ו/או חיתום הנפקות וכן עשיית שוק, ועל כן עשויה להעניק שירותים אלה או אחרים לחברות הנסקרות או לקבוצת החברות הנסקרות, וכן עשויה לקבל תגמול מהותי בגין שירותים כאמור.
 
מסמך זה הינו רכושה של החברה ואין להעתיק, לשכפל, לצטט, להפיץ או לפרסם בכל אופן מסמך זה או חלקים ממנו ללא רשות מפורשת, מראש ובכתב, של החברה. ככל שהתכנים במסמך זה מיועדים להפצה בכלי התקשורת, באופן מלא או חלקי, יודגש כי על כלי התקשורת המפרסם לציין בפני קוראיו כי "בעת פרסום המסמך, כותב המסמך אינו בעל עניין אישי בנושאיו, כמו כן, אין במסמך זה כדי להוות תחליף לשיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם".
 

 

x