מדד אוגוסט || נמוך מהצפי ההרעה במצב המשק תבסס את האינפלציה בטריטוריה שלילית

 

 
 

רפי גוזלן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
17/09/2020

 מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט נותר ללא שינוי (קונצנזוס- עלייה של 0.2%) והקצב השנתי ירד ל-0.8%- מ-0.6%- ביולי. המדד ללא אנרגיה פירות וירקות המהוה אינדיקציה לאינפלציה הבסיסית, נותר אף הוא ללא שינוי וממשיך לשהות בטריטוריה שלילית עם ירידה של 0.5% בשנה האחרונה. 

 מדד אוגוסט הושפע בעיקר מהשפעה גבוהה מהצפוי של הפחתת מס הרכישה על דירות להשקעה, שגרעה כ-0.1% מהדד הכללי. זאת, במקביל להשפעות עונתיות- עלייה בהבראה ונופש ובדיור לעומת ירידה בהלבשה והנעלה. מעבר לכך, המדד שיקף ביקושים מתונים יחסית. כך, מרבית הסעיפים נותרו ללא שינוי או ירדו בשיעור קל, וזאת בחודש שהתאפיין בפתיחה בהיקפים גבוהים של המשק כולל תיירות פנים רחבה. מגמת היחלשות הביקושים צפויה להתגבר להערכתנו, על רקע ההידרדרות במצב המשק בעקבות העלייה החדה בתחלואה, הסגר המגבלות החדשות והוולונטאריות. 

 מבחינת הדיור, הסעיף הכללי ירד אמנם בשיעור קל של 0.1%, אך זאת בעיקר בהשפעת הפחתת מס הרכישה. מחירי הדירות בבעלות עלו בשיעור של 0.4%, כך שקצב העלייה השנתי נותר ללא שינוי, 1.4%. חודשי הקיץ מאופיינים בביקוש גבוה יחסית לדיור, ולמרות זאת קצב העלייה השנתי נותר מתון יחסית. במבט קדימה, על רקע מצב המשק וההידרדרות בשוק העבודה, צפויה להערכתנו התמתנות בביקוש לדיור, ולתרומה שלילית מצד סעיף זה למדד הכללי בשנה הקרובה. 

 במבט קדימה, אנו ממשיכים לצפות לסביבת אינפלציה נמוכה בשנה הקרובה, והיא צפויה להסתכם ב-0.4%-, כאשר הסיכון לתחזית נוטה כלפי מטה. הערכה זו נשענת בעיקר על ההידרדרות הצפויה במצב המשק ובפרט בשוק העבודה, שיקרינו על הסנטימנט הצרכני ועל הצריכה הפרטית לשלילה, ומהעדר לחצים מצד העלויות או האינפלציה המיובאת. 



x