טירוף על בטריות

לפעמים טבלה אחת או שתיים טובות מ-1,000 מילים. אז אולי כדאי להקדיש להן קצת זמן || השבועיים האחרונים נראים כמו חגיגה אחת מתמשכת עבור חברות הרכב החשמלי. מניותיהן של החברות טסות אל על בלי שדבר יעצור אותן

 

 
עמי גינזבורג, צילום פאנדר, עמי ארליךעמי גינזבורג, צילום פאנדר, עמי ארליך
 

עמי גינזבורג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
20/11/2020

לפעמים טבלה אחת או שתיים טובות מ-1,000 מילים. אז אולי כדאי להקדיש להן קצת זמן. 
השבועיים האחרונים נראים כמו חגיגה אחת מתמשכת עבור חברות הרכב החשמלי. מניותיהן של החברות טסות אל על בלי שדבר יעצור אותן. 

הערב (ה') חצתה טסלה שוב מחיר שיא של 500 דולר. למי שזוכר – זה מחיר שגבוה מ-2,500 דולר למניה לפני הספליט שביצעה החברה לפני כמה חודשים. בכך השלימה טסלה זינוק של כ-25% ב-3 ימי מסחר. הסיבות לעלייה די בנאליות: הודעה רשמית על כניסה למדד המניות המוביל S&P500 (מידע שקיים בשוק כבר מזמן), והעלאת המלצה מצד אנליסט של מורגן סטנלי. שני אירועים שאין בהם להצדיק תוספת של 100 מיליארד דולר למניה שמנופחת מאוד ממילא. האם זה הגיוני? 

אבל זו לא רק טסלה. מניית NIO הסינית השלימה מאז תחילת החודש זינוק של 70%. שווי החברה נסק ל-65 מיליארד דולר – גבוה מהשווי של GM, חברת המכוניות הגדולה ביותר בארה"ב במונחי מכירות. ההכנסות השנתיות של NIO  מגיעות כיום ל-7.5 מיליארד דולר, בקושי 5% מההכנסות השנתיות של GM. במילים אחרות: בשביל להגיע להכנסה השנתית של NIO נדרשים ל-GM כ-20 ימי עבודה. הגיוני? 

עוד כוכבת סינית היא XPENG, חברה צעירה עם הכנסות של 2 מיליארד דולר בלבד ושווי שוק של 46 מיליארד דולר. מניית החברה קפצה בתוך שבועיים ביותר מ-100%. למה? ככה. כלומר, בגלל שהיא הכתה את תחזית ההכנסות בכמה מיליונים ואת תחזית הרווח (כלומר ההפסד) בכמה סנטים. זה מספיק כנראה כדי שהספקולנטים של וול סטריט ימקמו אותה במקום ה-16 בעולם מבין יצרניות הרכב הגדולות. החברה שמעסיקה פחות מ-4,000 עובדים שווה כיום יותר מוולוו, יותר מפורד הוותיקה, ויותר מפיאט קרייזלר. מסתדר לכם? לי זה ממש לא מסתדר.

אני לא מצליח להבין את הטירוף אחר מניות יצרניות הרכב החשמליות. זה דבר אחד להתלהב מהמכוניות שלהן ואולי אפילו לקנות אותן. זה דבר אחר לגמרי לתמחר אותן כאילו אין יותר תעשיית רכב מסורתי בעולם. כאילו שכל חברות הרכב הגדולות יניחו לשוק הרכב החשמלי לצמוח בלעדיהן. 

עכשיו נחזור רגע לשתי הטבלאות שמצורפות כאן. בטבלה אחת ריכזתי 5 חברות של רכב חשמלי שנחשבות כיום למובילות – לפחות לפי היחס האוהד שהן מקבלות בוול סטריט ובבורסה של סין. בטבלה שניה ריכזתי את 16 חברות הרכב המסורתי שמובילות בשווי השוק שלהן. עשיתי זאת כדי לבדוק את פער השווי ביניהן ואת הפער בהכנסות ממכירות רכב. 

שהרי על רווחים בחברות החשמליות אין כל כך מה לדבר. היחידה שרווחית בקבוצת החשמליות היא טסלה – וגם אצלה הרווח לא מגיע ממכירת מכוניות אלא מהכנסות רגולטריות בגין מכירת מכוניות לא מזהמות. הכנסות שילכו ויפחתו ככל שחברות הרכב המסורתיות יגדילו את מכירת הרכבים החשמליים שלהן.

הנה המספרים: 5 חברות הרכב החשמלי (טסלה, NIO, XPENG, LI, וניקולה) – שלהן הכנסות מצרפיות של 39  מיליארד דולר נסחרות כיום בשווי שוק מצרפי של 632 מיליארד דולר. מכפיל ההכנסות המצרפי שלהן הוא 16. 

לעומתן, 16 חברות  הרכב הגדולות בעולם – שלהן הכנסה מצרפית של 1.85 טריליון דולר (פי 46 מחברות הרכב החשמלי) נסחרות יחד בשווי מצרפי של 973 מיליארד דולר. רק כ-53% יותר מ-5 החשמליות. 15 אלו נסחרות לפי מכפיל הכנסות מצרפי של 0.52. 

בעיני אלו מספרים שאינם נתפסים. זהו פער שאין שום דרך הגיונית להסביר אותו. צריך להפעיל הרבה דמיון כדי להאמין ש-5 חברות צעירות יכו את חברות הרכב הוותיקות בצורה שתצדיק שווי כזה. 

אני מתנצל על חוסר היכולת שלי לדמיין זאת. כנראה האשם הוא בי בלבד. זה נובע כנראה מהעובדה שאני עוקב אחרי שוקי ההון בישראל ובעולם קרוב ל-30 שנה. כבר ראיתי בועות שונות ומשונות בעבר. קשה להפתיע אותי עם זה. הניסיון שלי לימד אותי שלא בכל מקום צריך לחפש היגיון. לפעמים מה שהולך כמו בועה, נראה כמו בועה ומגעגע כמו בועה – הוא פשוט בועה. 

חברות רכב לפי שווי שוק

טבלה מסכמת – 20 יצרניות הרכב הגדולות בעולם לפי שווי שוק
 

 

מספר החברות

הכנסות מצרפיות

שווי שוק מצרפי

מכפיל הכנסות מצרפי

יצרניות רכב חשמליות

5

39 מיליארד דולר

632

16

יצרניות רכב מסורתיות

16

1,842 מיליארד דולר

973

0.53


חשמליות

חברה

שווי שוק *

מיקום בעולם לפי שוי שוק 

הכנסות שנתיות

(2020)

מדינה

טסלה

480

1

28

ארה"ב

NIO

65

6

8

סין

XPENG

46

16

2

סין

LI

31

18

1

סין

ניקולה

10

31

0

סין

סה"כ

632

 

39

 

הנתונים במיליארדי דולרים

מסורתיות

חברה

שווי שוק *

מיקום בעולם לפי שוי שוק 

הכנסות שנתיות

(2019) *

מדינה

טויוטה

196

2

272

יפן

פולקסוואגן

93

3

290

גרמניה

אאודי

83

4

165

גרמניה

דיימלר

70

5

104

גרמניה

BYD

63

7

18

סין

GM

61

8

137

ארה"ב

BMW

56

9

117

גרמניה

פרארי

53

10

4

איטליה

הונדה

49

11

143

יפן

וולוו

47

12

46

שוודיה

SAIC

45

13

122

סין

יונדאי

37

14

91

דרום קוריאה

פורד

35

15

156

ארה"ב

פיאט קרייזלר

31

17

121

איטליה/ארה"ב

Geely

29

19

46

הונג קונג

Maruti-Suzuki

25

20

10

הודו

סה"כ

973

 

1,842

 

הנתונים במיליארדי דולרים   





דיסקליימר: 
הכותב שימש בעבר כעורך שוק ההון של TheMarker. כיום הוא בשלבי סיום של כתיבת ספרו הראשון: "הצפת ערך – הלקסיקון של שוק ההון". אין לראות בכתוב המלצה לקנות או למכור ניירות ערך כלשהם. הכותב עשוי להחזיק פוזיציות בניירות הערך המוזכרים במאמר. 

x