רותמים את ההיגיון שלנו לפעולות השקעה – כתבה שלישית בסדרה

והפעם - הרכב הקרן - מה מסתתר מתחת למנוע

 

 

 
משה מימון, עורך FUNDERמשה מימון, עורך FUNDER
 

משה מימון, עורך FUNDER
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
20/12/2020

אנחנו כל הזמן קוראים, שומעים חדשות, מקבלים מידע מכל מיני כיוונים. מדי פעם נדלקת לנו נורה בראש שאומרת, זה רעיון לא רע להשקיע בו. אבל איכשהו אנחנו אף פעם לא עושים את זה. לא מממשים את הרעיון לפעולת השקעה.
סדרת כתבות זו נועדה כדי לתת לכם כלים לעבודה עם קרנות הנאמנות. הרעיון המרכזי בקרנות הנאמנות הוא שאין צורך להיות מה שנקרא stock picker. כלומר, אין צורך לבחור את המניה הספציפית. ההשקעה נעשית על תחומי השקעה, על כיוון השקעה. את המניות הספציפיות בוחרים לנו מנהלי הקרנות עצמם, או במקרה של מוצרי השקעה פאסיביים – קרנות מחקות וקרנות סל, המדד קובע באיזה חברות להשקיע.

בכתבה הראשונה – הצגנו פרמטרים כלליים על עולם הקרנות, ונתונים ראשונים לבדיקה _תשואה, הרכב, דמי ניהול) – קישור לכתבה.

בכתבה השנייה – נכנסנו לעומק הנתונים, והבחנו בין סוגי הקרנות השונות – מנוהלת או פאסיבית, וכן בחנו את מדיניות ההשקעה - קישור לכתבה.

הכתבה הפעם תמשיך במסע בעולם הקרנות, והפעם – הרכב הקרן. למותר לציין כי כל מה שמופיע כאן, לא מהווה המלצה לפעולה, וכל אחד יפעיל את שיקול הדעת כיצד לקבל החלטת השקעה שרלבנטית אליו, ומתחשבת בצרכיו האישיים.
בסופו של יום, אנחנו רוצים לרתום את השכל הבריא שלנו, את ההיגיון שלנו, את מה שעינינו רואות, את מה שאנחנו חושבים, לפעולות השקעה. התפקיד של סדרת הכתבות הזו הוא להראות איך לבנות מהדעה שלנו, את תיק ההשקעות שלנו. אני מנסה לעבור נדבך נדבך על עולם הקרנות, שאמנם מייתרות את הצורך לבחור מניות ספציפיות, אבל בסוף, הכל אמור לשרת את התשואה של תיק ההשקעות שלנו. זה שם המשחק, זו הסיבה שלשמה אנחנו כאן.

מה קורה בתחום התשתיות?
כפי שנהגנו בכתבות הקודמות, את הכתבה נבצע על תחום השקעה ספציפי. ננסה לרתום הגיון רלבנטי לתחום השקעה, ועליו ניישם את ההיבטים שעליהם אנחנו מדברים בכתבה.
מאז 2008, וביתר שאת בשנה האחרונה, החברות המועדפות היו חברות הטכנולוגיה. מה שהתחיל כבועה בשנות האלפיים, היום הוא עובדה גמורה. מי ששרד מאז, עד היום, ובעיקר ענקיות הטכנולוגיה, נראות בלתי מנוצחות.
אבל, כשמסתכלים ימינה ושמאלה רואים שיש גם תחומי השקעה אחרים. ביידן למשל הבטיח לפני שהוא נבחר "Rebuild America" עם תוכנית לשיפור ובינוי נרחבות, שיגיעו להיקף של 1.3 טריליון דולר על פני 10 שנים, כדי לבנות מחדש את התשתיות בארצות הברית, ובעיקר באזורי הפריפריה, לדבריו – 'כדי שגם האזורים הפריפריאליים, ירגישו בצמיחה של המדינה'.

אם בודקים מה קורה בישראל, אפשר להתרשם שבישראל אנחנו חווים מעין "New Deal" משל עצמנו. התשתיות המקומיות כאן נפרסות כל הזמן, פרויקטים כמו – הרכבת הקלה, הרכבת לירושלים, שדה תעופה בדרום, כבישים חדשים, כל אלה כל הזמן מתרחשים סביבנו, ואנחנו נוסעים בארץ (כשאין סגר), ומתרשמים מהפרויקטים שמתקיימים כאן (ומקווים שיסתיימו במהרה).

ואז אנחנו חושבים לעצמנו, 'אם היינו יכולים להשקיע בתחום הזה. תראו איזה כמויות של פרויקטים מבוצעים כאן. או אם אנחנו מסתכלים על ארצות הברית וחושבים שתחום התשתיות רלבנטי להשקעה'.
תחום התשתיות, נחשב לתחום מעט אפור. רכבות, כבישים, גשרים, בניה, וכיוצא באלה. בטח על רקע סקטור הטכנולוגיה הזוהר, עם החדשנות, ההתפתחויות הטכנולוגיות, המוצרים החדשים, ותנאי התעסוקה המדהימים לעובדים. מאידך, תשתיות, היו כאן לפני 150 שנים, ויישארו ב-150 השנים הבאות. אנחנו צורכים תשתיות כל הזמן, והצורך הזה לא ייעלם. האוכלוסיה גדלה, הצרכים משתנים, יש בלאי לתשתיות, וכן, גם בתשתיות יש פיתוחים טכנולוגיים וחדשנות. תשתיות תמיד יצטרכו.

קרנות המשקיעות בתחום התשתיות
כהרגלנו, נכניס למילות החיפוש באתר FUNDER, את המילים 'תשתית' או 'תשתיות' וכן את המילים 'industrial'.
מילה של הסתייגות בכל הקשור לתשתיות בארה"ב המילה המתאימה היא מן הסתם Infrastructure, אבל אין קרונת בארץ שעוסקות בתחום הזה. Industrial מדבר על חברות תעשייתיות, ונמצא בו גם את מדד מניות התעשייה – Dow Jones Industrial. ולכן אין מה להיעזר במילת חיפוש זו. חיפוש של המילה Infrastructure, לא מביא לנו תוצאות חיפוש.
יתכן שבכל הקשור לתשתיות בארה"ב ניאלץ לפנות, ובכן לארה"ב. על כך נרחיב בכתבה נפרדת.

קרנות מקומיות המשקיעות בתחום התשתיות
החיפוש שלנו הניב 3 קרנות מחקות. אחת על תחום התשתיות בארץ, אחת על תחום התשתיות בארצות הברית, ועוד קרן מחקה על מדד תחום התעשייתי והלוגיסטי –TTF INDXX US Industrial Real Estate&Logistics. נתוני קרנות הנאמנות מופיעים בטבלה 1.
בנוסף, מצאנו עוד שתי קרנות סל, שמשקיעות בתחום שקרוב לתחום התשתיות. והם מופיעות ברשימה לפניכם. נתוני קרנות הסל מופיעים בטבלה 2.
בנוסף, חיפוש המילה Infrastructure באתר ETF.com הניב 12 תעודות סל אמריקאיות שמשקיעות בתחום התשתיות, והרשימה לפניכם. אנחנו נדון בעולם ה-ETF, בכתבה נפרדת, אבל בינתיים צירפנו לכאן את הטבלה. נתוני ה-ETF מופיעים בטבלה 3.

הרכב הקרנות – מה מסתתר מתחת למכסה המנוע
יש אמירה שחוקה שאומרת, מה ההבדל בין המכוניות. ארבע גלגלים, טנק דלק מנוע והגה. כל אחת תביא אותך בסוף ליעד. אז בדיוק כמו שאין מכונית אחת דומה לשנייה, ככה גם אין קרן אחת דומה לשנייה. על חלק מההבדלים דנו בעבר בכתבות הקודמות להזכיר – סוג הקרן (פאסיבית או מנוהלת), דמי הניהול, זהות הגוף המנהל, מדיניות ההשקעה, ונתוני התשואה.

כעת נצלול מעט לעומק, וניכנס לקרביים של הקרן, ננסה אפילו להבין מה חושב מנהל ההשקעות של הקרן, ובעיקר, והכי חשוב, ננסה להבין האם הקרן הזו מתאימה לנו.
לאור העובדה שקרן סל עוקבת אחרי מדד מסוים, הרכב הקרן, לא יספר לנו כלום, וכדי להבין מה הרכב הקרן, יש לבחון ממה מורכב מדד הקרן. את זה נעשה בפרק הבא כשנדבר על ETF, כלומר קרנות סל בחו"ל.
לאור זאת נבחן את מבנה האחזקות של קרנות הנאמנות המחקות שהצגנו בטבלה 1. 

הרכב הקרנות מפורסם בתחילת כל חודש. מנהל הקרן מפרסם בתחילת כל חודש את הרכב הקרן, כפי שהיה לפני חודשיים. כלומר בזמן עדכון הרכב הקרן, הוא מציג תמונה שהיתה לפני חודשיים, ועד שמגיע העדכון הבא, הרכב הקרן מציג תמונה שהיתה נכונה לפני שלושה חודשים.

כפי שניתן לראות בטבלה 1, קרנות התשתיות הן יחסית צעירות בגיל. הקרן ה'מבוגרת' ביותר בת בערך שנה וחצי. המשמעות היא שלקרן של מור אין נתוני הרכב (קיימת מתחת לחודשיים), לשתי הקרנות האחרות יש נתוני הרכב.
נתוני הרכב קרן MTF מחקה אינדקס תשתיות לאומיות ישראל מופיעים בטבלה 4, נתוני הרכב קרן תכלית TTF INDXX US Industrial Real Estate&Logistics מופיעים בטבלה 5.

הרכב הקרנות – בדיקה ראשונה – פיזור והיקף אחזקות גדולות מהקרן
כמה דברים כדאי לבדוק כשמתסכלים על הרכב הקרנות. דבר ראשון, כמה ניירות הקרן מחזיקה, כלומר מה רמת הפיזור שלה, היבט נוסף שנגזר מזה, הוא איזה חלק מהקרן מהוות 10 הניירות באחזקה הגדולה ביותר, גם כאן, משיקולי פיזור. 
כדאי להגיד משהו על פיזור. יש שיגידו שהם מחפשים דווקא משהו ממוקד, לא מפוזר מדי, ויש שיחפשו פיזור רחב. מחקרים הראו שפיזור פועל כגורם מקטין סיכון. כאמור זה עניין של העדפת המשקיע האם הוא מעוניין בקרן מפוזרת או ממוקדת. חשוב בכל מקרה לדעת זאת.

לדעתי האישית, אם מחפשי חשיפה לתחום מסוים, לסקטור מסוים, ללא העדפה למניה כזו או אחרת, ראוי לשקול רמת פיזור גבוהה.

הרכב הקרנות – בדיקה שנייה – איזה ניירות מחזיקה הקרן
אנחנו לא חייבים להכיר את כל הניירות שמחזיקה בהן הקרן, אבל כדאי כן לבדוק במה היא מחזיקה, כדי שאולי חלק מהחברות יצלצלו לנו מוכר. אל תזלזלו בידע המקיף שיש לכם. ומיד תראו שזה לא ממש בשמים, יש שמות שכולם מכירים, ויכולים בדרך זו להבין שהקרן מתאימה לטעמכם ולציפייה שלכם ממנה.

יישום – בדיקת הרכב הקרנות
נתחיל דווקא מקרן TTF INDXX US Industrial Real Estate&Logistics. נתוני האחזקות העיקריות מופיעים בטבלה 5. כמובן שהרכב הקרן המלא מופיע באתר FUNDER. אפשר בקלות לראות שהקרן הזו, לא ממש מתאימה למי שמחפש קרן שתשקיע בחברות שעוסקות בתחום התשתיות בארה"ב. החברות שמופיעות באחזקה הגדולה ביותר הן בעיקר חברות קמעונאות, אחסון, ונדלן. לא ממש תשתיות. זו בדיוק הבדיקה שתסייע לנו להבין אם הקרן הזו מתאימה לנו או לא. במקרה הזה, הקרן לא מתאימה לצורך שלנו בקרן תשתיות.
עוד דבר קטן, אמנם שללנו את הקרן, אבל נבחן את הנתון הנוסף, של הפיזור. הקרן באופן יחסי מפוזרת עם 46 מניות שבהם היא משקיעה. אבל, עשר האחזקות הגדולות, מהוות 66% מאחזקות הקרן.

הקרן השנייה, MTF מחקה אינדקס תשתיות לאומיות ישראל
כאן התמונה ברורה הרבה יותר. שיכון ובינוי, שפיר הנדסה, אלקטרה, מבנה, אשטרום, כל אלה חברות שאני מניח שלפחות את חלקן אתם מכירים מהשלטים שאתם רואים, על גשרים, על מחלפים, על בניינים. זה מסייע לנו להבין שהקרן בכיוון שאנחנו מחפשים.
בסך הכל הקרן לא לגמרי מפוזרת, 34 מניות בסך הכל, כשעשר האחזקות הגדולות מהוות כ-58% מסך נכסי הקרן.

בניית תיק השקעות – להבין מה קונים, האם זה משרת את הדעה שלנו, ובסופו של יום את התשואה
לסיכום, הרכב הקרנות, מסייע לנו להבין מה קורה בקרן. הפיסקה שמפרטת במה הקרן משקיעה נותנת כיוון כללי, אבל מעבר לפיסקה שרשומה הזו של מדיניות ההשקעות, אפשר למצוא באמת איך מנהל הקרן מיישם את מדיניות ההשקעות הזו. איזה חברות הוא בוחר לקנות, על מה הוא שם דגש, ואיך החברות האלה משרתות את מדיניות ההשקעות.

כפי שאמרתי בתחילת הכתבה, כל התפקיד של סדרת הכתבות הזו, הוא לעזור לכם לקבל כלי החלטה. כלים שיסייעו לכם להתאים את הדעות שלכם לתיק השקעות שתואם את הדעות האלה. כל היתרון בקרן נאמנות, הוא שלא צריך לבחור את המניה הספציפית, ולדעת מה קורה איתה, מתי למכור אותה. את זה יעשה מנהל הקרן, והם עושים את זה לא רע בכלל. התפקיד שלכם זה לדעת לבחון אם הקרן הזו אכן מתאימה לדעות שלכם, ויכולה לשרת את התיק ההשקעות שלכם, ולהעניק לכם בסופו של יום תשואה על ההשקעה.

טבלה 1 – קרנות נאמנות מחקות על תחום התשתיות

 

שם קרן הנאמנות

חשיפת מטח

חשיפת מניות

מנהל הקרן

מתחילת החודש

מתחילת השנה

12 חודשים

דמי ניהול

גודל קרן

תאריך שער

ותק

1

מור מחקה אינדקס תשתיות ובינוי ארה"ב

120%

120%

מור

-3.28%

 

 

0.75

40.5

03-דצמ

0.13

2

MTF מחקה אינדקס תשתיות לאומיות ישראל

10%

120%

מגדל

-0.10%

 

 

0.5

33.8

06-דצמ

0.62

 

תכלית TTF INDXX US Industrial Real Estate&Logistics

120%

120%

מיטב תכלית

-1.56%

16.20%

17.43%

0.8

109

03-דצמ

1.47

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


טבלה 2 – קרנות סל תחומים קשורים לתשתיות

קרן סל

מדד ייחוס

חשיפת מטח

חשיפת מניות

מנהל הקרן

דמי ניהול

תכלית סל (4DIndxx US Industrial Real Estate & Logistics

INDXX US INDUSTRIAL REAL ESTATE & LOGISTICS

120%

120%

מיטב תכלית

0.80%

קסם S&P Homebuilders (4D) ETF

S&P Homebuilders Select Industry - NTR

120%

120%

קסם

0.60%


טבלה 3 – ETF (קרנות סל זרות) נסחרות בארה"ב על תחום התשתיות

Ticker

Fund Name

Issuer

AUM

Expense Ratio

3-Mo TR

Segment

IGF

iShares Global Infrastructure ETF

Blackrock

$3.18B

0.46%

9.92%

Equity:Global Infrastructure

NFRA

FlexShares STOXX Global Broad Infrastructure Index Fund

Northern Trust

$2.11B

0.47%

6.15%

Equity:Global Infrastructure

PAVE

Global X U.S. Infrastructure Development ETF

Mirae Asset

$661.47M

0.47%

20.27%

Equity:Global Infrastructure

GII

SPDR S&P Global Infrastructure ETF

State Street Global Advisors

$373.65M

0.40%

10.04%

Equity:Global Infrastructure

GRID

First Trust NASDAQ Clean Edge Smart Grid Infrastructure Inde…

First Trust

$106.01M

0.70%

19.55%

Equity:Global Infrastructure

IFRA

iShares U.S. Infrastructure ETF

Blackrock

$67.65M

0.40%

17.49%

Equity:Global Infrastructure

SIMS

SPDR S&P Kensho Intelligent Structures ETF

State Street Global Advisors

$16.87M

0.45%

17.76%

Equity:Global Infrastructure

EMIF

iShares Emerging Markets Infrastructure ETF

Blackrock

$15.46M

0.60%

8.74%

Equity: Emerging Markets Infrastructure

INFR

Legg Mason Global Infrastructure ETF

Franklin Templeton

$8.91M

0.40%

5.84%

Equity:Global Infrastructure

OBOR

KraneShares MSCI One Belt One Road Index ETF

CICC

$7.54M

0.79%

11.88%

Equity:Global Infrastructure

GLIF

AGFiQ Global Infrastructure ETF

AGF

$2.43M

0.45%

2.26%

Equity:Global Infrastructure

TOLZ

ProShares DJ Brookfield Global Infrastructure ETF

ProShares

--

0.47%

5.84%

Equity:Global Infrastructure


טבלה 4 – אחזקות עיקריות - MTF מחקה אינדקס תשתיות לאומיות ישראל

שם נכס

אחוז מהקרן

שווי באלפי בשקלים

שיכון ובינוי

8.16%

2376882.2

שפיר הנדסה

8.01%

2334680.48

אלקטרה

7.89%

2298960

מבנה

7.75%

2258617.13

אשטרום קבוצה

7.24%

2108504.99

אנלייט אנרגיה

4.05%

1180815.16

ערד

3.97%

1155642.7

כיל

3.9%

1137389.28

או פי סי אנרגיה

3.83%

1114701.54

בזק

3.83%

1116294.48

אנרג יאן

3.8%

1107181


טבלה 5 – אחזקות עיקריות – TTF INDXX US Industrial Real Estate&Logistics

שם נכס

אחוז מהקרן

שווי באלפי בשקלים

Alibaba Group Holding Limited

9.06%

9689787.76

Amazon.com, Inc.

8.62%

9223360.68

EXTRA SPACE STORAGE INC.

7.56%

8091979.38

PUBLIC STORAGE

7.47%

7985785.07

PROLOGIS, INC.

7.41%

7924906.87

DUKE REALTY CORPORATION

6.99%

7475669.38

ZTO EXPRESS (CAYMAN) INC.

6.68%

7147481.03

United Parcel Service, Inc.

4.48%

4794877.89

AMERICOLD REALTY TRUST

4.07%

4356035.76

Target Corporation

3.68%

3937294.27



x