קרנות במוקד - אנרגיות ירוקות || שלוש קרנות מחקות צעירות || סקטור שהתחמם פלאים מהבחירות בארה"ב

כמות האנרגיה הירוקה עדיין מינימאלית ביחס לצרכים הגלובליים אבל כניסת ארה"ב למעגל "דוחפי הקונספט" בהחלט הפיחה רוח חדשה בחברות, ובהשלכה, בחלק הפיננסי של הנושא

 

 
קרנות אנרגיות ירוקותקרנות אנרגיות ירוקות
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
13/12/2020

באתר פאנדר תמצאו כתבות מקוריות מעניינות על הנושא של האנרגיות הירוקות-מתחדשות.
הנה כמה מהן:
רעיונות השקעה: חברות אנרגיה ירוקה נהנות מאפקט בידן, האם זה ימשיך?
סקטורים בבורסה || אנרגיות מתחדשות || מהלך מתמשך של גורמים תומכים בסקטור אנרגטי המוכיח עצמו פיננסית
זאת, בנוסף לכתבות של אנליסטים וחברות חיצוניות בנושא. אין ספק שהנושא הזה בכותרות, עקב בחירתו של נשיא דמוקרטי, אחרי שזמן רב ראינו בסקטור מהות מנומנמת של צמיחה כנגד משבר האקלים הגלובלי.

ההיסטוריה בנושא ארוכה ופתלתלה: הרעיון נהדר אבל היישום בעייתי בגלל עלויות ייצור גבוהות, חוסר באמצעי חיסון גדולים ואיכותיים מספיק של האנרגיה המיוצרת לזמנים שבהם אין שמש או רוח, מלחמת המחירים בין יצרנים זולים (סין בעיקר) והמתחרים שלהם במדינות המפותחות, מלחמת החורמה של האזרחים שלידם רוצים להקים טורבינות רוח או חוות שמש, וכו...

בסופו של דבר, כמות האנרגיה הירוקה עדיין מינימאלית ביחס לצרכים הגלובליים אבל כניסת ארה"ב למעגל "דוחפי הקונספט" בהחלט הפיחה רוח חדשה בחברות, ובהשלכה, בחלק הפיננסי של הנושא. לפניכם סקירה קצרה על שלוש קרנות בנושא, חלקן צעירות מאוד, כסמן של התלהבות מחודשת מצד מנהלי הכספים כלפי התחום האנרגטי הזה.

פרטי הקרנות



שלושת הקרנות הינן קרנות מחקות ולא מנוהלות. בחרנו בהן על מנת לייצג את הגידול בתשומת הלב של החברות (במקרה הזה מגדל ותכלית), והרצון שלהן להציע כלים למשקיעים הפאסיביים. כל הקרנות מאוד צעירות (כולן נולדו ב-2020) ולכן אינן בעלות עומק נתונים רחב אבל בגלל שהן מחקות זה קצת פחות משנה. מה שמעניין הוא שלכולן אותם דמי ניהול (0.8%), כולן מנוטרלות דולר (תודה לאל...) ולכולן חשיפה מקסימאלית (דרך נכס הבסיס) לצד המנייתי (95%,99%,100%).

כמו כן, יש לציין שלמרות הגיל הצעיר שלהן, הן הספיקו לגייס לא מעט כפסים: 236 מיליון, 27, ו-198 מיליונים. כל זה תוך כמה חודשים... זה די מרשים, כאשר חושבים שקרנות מתחילות לעיתים עם כמה עשרות בודדות של מיליונים. בגלל הגיל הצעיר שלהן אין לנו הרבה נתונים על התנודתיות שלהן חוץ ממקרה אחד (MTF מחקה Indxx Renewable Energy מנוטרלת דולר) המציגה 3.57% כסטיית תקן.

אינני חושב שיש לצפות למשהו שונה מאוד אצל האחרות. זו סטייה (תנודתיות) גבוהה יחסית אבל לא חסרת פרופורציה, כאשר חושבים על התקופה (קורונה) ועל התחום המנייתי הסקטוריאלי. כמו שתראו בהמשך, אתייחס גם לקרן נוספת, (קסם Indxx Climate Change Solutions KTF – 5130869) לצורך השוואת התשואות, בגלל קרבתה המידי לנושא, אבל מקוצר היריעה לא יכולתי להרחיב על כל הקרנות שהייתה להם נגיעה קרובה או רחוקה לנושא מעבר לאלו אשר הזכירו במפורש אנרגיות ירוקות-מתחדשות בשמן.

ביצועי הקרנות

נתחיל מיד בהצגת תשואות מספריות:



מן הטבלה הזו, הממוינת על פי גילן של הקרנות (11-03-2020 ועד 18-08-2020), אנו רואים את ההישגים המדהימים של הקרנות האלו. למעשה, הקרן של מגדל (MTF מחקה Indxx Renewable Energy מנוטרלת דולר) הניבה יותר מאשר כל קרן נאמנות מכל סוג (111.27%) מאז תחילת שנת 2020, למרות שהיא נולדה באמצע מרץ בלבד (!).

בחלק העליון של הטבלה, אנו רואים את התשואות מאז ההקמה, ובחלק התחתון ניתן לראות גם את מה שהן עשו בשלושת החודשים האחרונים, וביחס ל-18-08-2020 שהוא תאריך ההקמה של הקרן הצעירה ביותר. כל התשואות דו-ספרתיות וממש מדהימות. ועכשיו, נמשיך לגבי הקרנות המחקות עם האזכור המפורש של נושא האנרגיות בהן...



הגרף הזה מראה את כל מה שניתן לומר, מבחינת תשואה, על שלושת הקרנות. הוא מתחיל ביום הולדתה הראשון של הקרן של מגדל (MTF מחקה Indxx Renewable Energy מנוטרלת דולר) ב-16-03-2020 ומסתיים בימים אלו. בסה"כ, בכל הקרנות, עקומה יפה של רווחיות (משהו סביב ה-45 מעלות...). כאשר סדר הדברים קצת פחות חשוב. אבל, כאשר מודדים מאז תחילת קיומן של השלושה, אנו רואים הצלחה לא מעטה לקרן "MTF מחקה Indxx Renewable Energy מנוטרלת דולר". לעומת זאת, הנה גרף יותר מעניין:



הוא מראה לנו את ביצועי הקרנות בשלושת החודשים האחרונים, כאשר כולן קיימות ובועטות. במקרה הזה, ההובלה הלכה לקרן "MTF מחקה Bluestar Solar Energy Industry מנוטרלת דולר" (בירוק) ואחריה הקרן של תכלית "NASDAQ Clean Edge Green Energy EW TTF מנוטרלת מט"ח" (בכחול) ודווקא הקרן "MTF מחקה Indxx Renewable Energy מנוטרלת דולר" (בכתום) נמצאת אחרונה בטווח הזה. שתי הראשונות ממש קרובות אבל המרחק מן האחרונה די רב.

לא ברורה עד הסוף הסיבה לכך חוץ מהשערה אחת: שימו להטיה (על פי שמה) של אחת מן הקרנות המובילות לתחום השמש (Solar). כנראה שחברות אלו היו עדיפות על חלקים אחרים מן האנרגיות הירוקות ולכן ההובלה הזמנית הזו. כאמור, השערה. גם כאשר מסתכלים בטווח אפסי, של חודש, המצב הזה לא משתנה הרבה אבל מתמעט בחשיבותו:



בגדול, אני לא חושב שלמשקיעים כאן יד סיבה לתסיסה ועוגמת נפש. הנה שלושת הגרפים ה"אישיים" של הקרנות:



כולם נראים טוב, ולמרות ההבדלים שהראיתי לעיל, הסקטור הזה נראה "חם" במיוחד.

גיוסים ופדיונות וסיכום קצר



האם המשקיעים עבדו על פי התשואה או על פי שיקול אחר? זה נושא מעניין תמיד, כאשר באים ומנתחים קרנות. במקרה שלפנינו, ומן המספרים של גודל ההון המנוהל בטבלת הפרטים של הקרנות, ברור הוא שהמשקיעים התעלמו מן הביצועים לטובת ה"הכללה" הסקטוריאלית. שתי הקרנות, שאינן מציינות הטיה כלפי תת-סקטור (שמש), נהנו מיותר גיוסים (כחול וכתום). השלישית נשארה קצת מאחור (בירוק) מן הבחינה הזו. זה קצת מובן מאליו אבל זו עוד דוגמה שביצועים אינם מבטיחים גיוסים. הנה הטבלאות ה"אישיות" של הגיוסים בקרנות להתרשמות:



לבסוף, משהו קטן אבל מרשים למדי: הלכתי ובדקתי את מידת ההשקעה, אצל כל מנהלי הכספים, במנייה המובילה בתיק של הקרן הותיקה מן השלושה שלפנינו: "MTF מחקה Indxx Renewable Energy מנוטרלת דולר" וזו מניית Vestas Wind Systems . והנה מה שכלי ה-MFV נתן לנו:



מן המוצג אנו למדים ש: הייתה השקעה במנייה הזו מאז תחילת 2018 ועד עכשיו אבל הקפיצה הגדולה באמת קרתה בתחילת שנה זו, כאשר התחום נכנס מחדש לראדאר של המשקיעים, עקב הבחירות בארה"ב. וקנה המידה באמת משהו משהו....

את הקרנות ניתן למצוא ב:
MTF מחקה Indxx Renewable Energy מנוטרלת דולר,
MTF מחקה Bluestar Solar Energy Industry מנוטרלת דולר,
תכלית NASDAQ Clean Edge Green Energy EW TTF מנוטרלת מט"ח
קסם Indxx Climate Change Solutions KTF



 
x