הדולר לאן? || דולר-שקל ויורו-דולר || מבט פונדמנטלי וטכני על קומפלקס המטבע האמריקאי

מאז הסקירה הקודמת, האירוע המרכזי שקרה היה פשוט המשך טבעי למה שציינתי אז: המשך חולשת הדולר. אבל, המגמה הזו לבשה צורה של מהירות, קיצוניות, והתמדה, שלא ראינו כבר זמן רב.

 

 
המטחהמטח
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
11/01/2021

מאז הסקירה הקודמת, האירוע המרכזי שקרה היה פשוט המשך טבעי למה שציינתי אז: המשך חולשת הדולר. אבל, המגמה הזו לבשה צורה של מהירות, קיצוניות, והתמדה, שלא ראינו כבר זמן רב. המטבע האמריקאי פשוט התרסק לנגד עינינו המשתאות. לא שלא חשבנו שיש בכך הרבה היגיון אבל עוצמת המומנטום היה הרבה יותר ממה שחשבתי, וזאת עקב העובדה הפשוטה שמדובר בנכס חשוב, ו"כבד", מבחינת הנזילות העומדת מאחוריו.

בדרך כלל, נכסים הנסחרים בכמויות עצומות, ביום יום, נוטים להיות פחות תנודתיים עקב ריבוי ה"דעות" הקיימות המתבטאות בתנועת המחיר. אבל, לעיתים רחוקות, כל אותן ה"דעות" מסנכרנות לכיוון אחד, ואנו מקבלים תנועות חריגות בכוח השכנוע העצמי שלהן. וזה בדיוק מה שהיה בדולר, מאז הסקירה האחרונה. לא ארחיב יותר מדי על הסיבות לכך אבל הנה העיקריות: כמות אדירה של הזרמות, העתיד ה"קיינסייני" המסתמן מממשל דמוקרטי בארה"ב, לחצים אדירים מצד לוקחי חוב דולרי, ובכלל, האינטרס הברור של ארה"ב לנווט בעולם של דולר חלש כדי לאפשר ייצוא בעל תחרות גבוהה יותר.

כל זאת, כאשר הסכנה האינפלציונית עדיין בשליטה על ידי הכוונת עודפי הנזילות לאפיקים הפיננסיים במקום לצריכה הפרטית האמיתית. וכך, אנו ממשיכים לקבל אבסורדים פונדמנטליים כמו יורו עולה דרמטית, כאשר היבשת טובעת במספרי מקרו גרועים פי 2 מאלו של ארה"ב, ואצלנו, שקל המהווה את אחד המטבעות החזקות בעולם עבור מדינה שעדיין גבולותיה לא ברורים, יש בה מיליון מובטלים, ואי היציבות הפוליטית מונעת העברת תקציב ומביאה לבחירות רביעיות.

בכל אופן, אמרנו כאן בעבר דברים נחרצים לגבי יכולתו המוגבלת של הבנק המרכזי הישראלי להלחם במגמות עולמיות, ומה שקרה בדולר-שקל רק אישר זאת בצורה הגראפית ביותר שהיה ניתן. הייתי אומר שמצבי הקיצון של השלילה בדולר חייבים להביא לסוג של תיקון מעלה, טכני וזמני לפחות, אבל, לצערי, אין עדיין "ריח של סממנים לרמז על אפשרות לסיכוי" לקיום דבר כזה בקרוב. בפורום אחר ציינתי את 3.10 כיעד הגיוני להתייצבות ארוכת טווח קצת יותר אבל, אם התיקון הטכני יקרה קודם לכן, בהחלט נשמח מאוד עבור הסובלים תחת עול יוקר ההוצאות השקליות וההכנסות הדולריות.

ועכשיו, הבה נראה איך כל זה נראה בגרפים של המטבעות...



EURUSD

פריצת רמת המחיר סביב 1.20 הייתה משמעותית מאוד, וציינתי זאת בפורום זה, כאשר זה קרה. היא נעשתה בצורה של שכנוע עצמי רב, ומומנטום חזק, כיאה לפריצת אמת. ומאז, היורו פשוט לא הסתכל אחורה. זווית העלייה הייתה קיצונית למדי, ותוך זמן קצר מאוד המטבע נכנס למצב של קיצוניות של קניות יתר ב-סטוק. האם זה יצר האטה? כן, קטנה, בזווית העלייה ויצירת תעלה עולה מינורית חדשה עם ירידה ממצב קניות היתר באותו סטוק.

טכנית, זה בהחלט סימן של חולשה התחלתית וראשונית. הנר האחרון של השבוע הראה לנו קצת יותר רצון למכור מאשר לקנות וזה עוד סימן התחלתי שלילי קטןטן. אבל, כל אלו אינם משנים כלל את מצב המגמה של המטבע מול הדולר. לדעתי, רק ירידה מתחת ל-1.20 תהיה משמעותית מספיק כדי שנחשוב משהו רע באמת על הזוג הזה. התרחיש ההגיוני ביותר הוא שהעליות האחרונות יעוכלו על ידי דשדוש אופקי, כמו זה שהיה בין 1.20 ו-1.16, ואני מעריך, אפילו בצורה צרה יותר בין 1.24 ו-1.22.

בכל אופן אומר כך למחנות: לחיוביים אין יעד אחר מאשר המשך העלייה מעלה, מעל 1.24 אבל אל דאגה אם הדברים יביאו את היורו עד 1.22. דשדוש אופקי כזה רק יאמר שהמוכרים פשוט רוצים מימוש מהיר למדי של הרווחים שלהם אבל זאת בלי להכניס את היורו למצב של היצע שולט שוק. ולשליליים אומר כך: המגמה חיובית. רק כאשר התיקון היורד יחל, תפעלו. תנסו לגייס הכול כדי לשבור את 1.22 כי זו הרמה שכל החברים האחרים ינסו לשמור עליה.



USDILS

אדום, יורד, מומנטום שלילי, קיצוניות בסנטימנט ובמכירות היתר, וסיבות פונדמנטליות תומכות המשך. כל אלו עומדים כנגד הצד החיובי על הדולר במקומותינו. באמת שאין סימן קטן המעורר תקווה של שינוי כאן חוץ מאותה "תשישות" שלילית. זו המביאה את המשקיעים בלונג לומר "רק תוציאו אותי מזה!".

הבעיה היא שהשליטה על יחס המטבע הזה אינו נמצא בתל-אביב. כל עוד המגמה הגלובלית היא של חולשה בדולר אין שום סיכוי שנראה משהו אחר אצלנו. הבנק המרכזי ניסה, ונכווה, ואני חושב שהבין כבר את הרמז בעניין זה. גאוניותו של סטנלי פישר הייתה לנצל את הזמנים שבהם המגמה התחלפה לטובת הדולר, ואפילו בצורה רגעית, כדי "לכבוש שטח" רב ככל האפשר עד שיגיעו שוב הלחצים כלפי מטה מן העולם.

מבנה היתד המתכנסת מהווה נחמה פרוטה של חיוב עתידי למי שבקיא בתבניות מחיר אבל זו יכולה להמשך עוד הרבה....זמן עד פתירתה כלפי מעלה. אם בכלל. אגב, שימו לב שאת זה כבר ראינו מיולי ועד ספטמבר כאשר העליות הגיעו רק אחרי שבירה מטה, ניקוי אורוות כל פקודות קטיעת ההפסד, ורק אז תגובה מעלה עד 3.5.

וכך, אומר למחנות הביקוש וההיצע: חברים יקרים, זו אף פעם לא עצה טובה לפעות כנגד המגמה. אם אתם נהנים או סובלים, לשוק פשוט לא אכפת. עשו מה שצריך כדי למתן סיכונים ולהיות מוכנים לתיקון. האם הוא יהיה תחילתה של מגמה חיובית חדשה? אינני יודע אבל ככל שזה נראה כרגע, כל הסיבות הפוליטיות והכלכליות בארה"ב אומרות שלא, ושבמקסימום, הוא יהיה סוג של שחרור מצב קיצוני לבנייה מחדש של הסנטימנט עבר ה"רגל" היורדת הבאה. לדעתי, כך יהיה, עד האירוע החמור הבלתי צפוי הבא או שבאמת נראה אינפלציה שתחייב מעשים.

x