שער הדולר || העלייה בשער הדולר מול השקל עדין בתחום השורט סקוויז בלבד

בחו"ל המשך התחזקות הדולר למרות שנכסי הסיכון ממשיכים להיות אופטימיים. בארץ וגם בחו"ל אנו רואים סטייה בהתנהגות הרגילה של הקורלציה בין הדולר ושוקי המניות

 

 
שוק מטבע החוץ - Dreamstime Imagesשוק מטבע החוץ - Dreamstime Images
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
08/02/2021

הדולר האמריקאי ממשיך את תיקונו העולה. אנו רואים זאת גם אצלנו וגם בחו"ל כאשר בחו"ל, כרגיל, הדבר נעשה על ידי תצורה טכנית הרבה יותר מסודרת. מה קורה כאן? האם הפסיקו ללחוץ על הדוושה של יצירת מטבע אמריקאי ללא שום סייג? במסגרת תוכניות הסיוע, ההרחבות הכמותיות, ועוד כהנה ממתקים מוניטאריים שהכרנו מאז משבר 2007-9 ועד עכשיו? ממש לא.

למעשה, הבנק המרכזי האמריקאי ממשיך להכריז על כוונתו לתת לריבית לשהות באזורי ה-0 עוד הרבה מאוד זמן. ואם זה המצב, אולי המטבעות האחרות נחלשות מול הדולר כי יש בהן פגם מסוים? נתוני מקרו כלכלה גרועים יותר מאשר בארה"ב וכו...? והאמת היא שלא כל כך. דווקא הנתונים האחרונים, שהתפרסמו אחרי עזיבתו של טראמפ את הבית הלבן, מראים חולשה יתרה ביחס למה שהיינו רגילים מן הכלכלה האמריקאית. זאת כאשר באירופה ישנם דווקא סימנים של התייצבות ושאנו מתבשרים על עלייתו לשלטון של מריו דרגי, הזכור לטוב כמנהל הבנק המרכזי האירופי, לנהל את איטליה.

רק בבריטניה המצב קשה מנשוא בגלל האופי הקשה של הסגר שם. לעומתה, כמעט בכל היבשת עצמה בתי הספר פתוחים, יש מסחר ויש מסעדות עד שעות "עוצר" שונות, ולכן אמצעי הסגירה אינם פוגעים אנושות בלכלכה המתחילה להסתגל אט אט למגבלות הקורונה. נו... אז מה בעצם קורה כאן?

אם התשובה לא מגיעה אלינו מן המחוזות הפונדמנטליים והמונטארים נטו היא תגיע אלינו מן התפקיד הנוסף השמור לדולר: היותו מטבע מפלט לעת צרה. אבל איפה הצרה? שוקי המניות עדיין עולים, למרות הירידות המזעריות של התקופה האחרונה... לדעתי, הלא מחייבת, אנו נמצאים בתקופת המעבר שבה יש התחלה של זה מבלי שנראה את הסוף של זה. למה הכוונה? הכסף הגדול מתחיל לקחת עמדה דולרית על בסיס מה שיכול להיות בסוף פברואר ותחילת מרץ בשווקים של הנכסים הבורסאיים. במיוחד בחזית האג"ח. מבלי שראינו באותו שוק אג"חי, וגם לא בשוק המניות, משהו שהתחיל לרעה. מעין "גידור" מקדים.

היו הרבה תקופות כאלו ולא תמיד הדברים נגמרו כמתוכנן, דהיינו בסדר שהיה הגיוני שיקרה. במקרה שלנו, אנו מצפים לירידות במניות, אחרי תקופה ארוכה של טוב, ולכן בנית עמדת הגידור הגיונית. ייתכן מאוד שדווקא שוק המט"ח הוא זה שיתחרט. ואז נראה המשך המגמה החיובית וחזרת הדולר לרדת. כרגע, אנו לפני ההכרעה.

ועכשיו, הבה נראה איך כל זה נראה בגרפים של המטבעות...



EURUSD

המטבע האירופי מתנהל בסדר מופתי בשלושה גלי ירידה אשר תיקנו כבר כ-50% מן הקטע המגמתי הקודם. סביב 1.20, רמה עגולה ויפה במיוחד, אנו פוגשים את כל הגורמים האלו יחד: סיום הגיוני של תיקון אנטי-מגמתי קלאסי, רמת תמיכה ועגולה, והימצאות של המטבע באזור מכירות יתר באינדיקאציה. לכאורה, בנייה של צפייה לחידוש העליות דהיינו ירידת הדולר.
אגב, זה מה שקרה ביומיים האחרונים של השבוע.

ולכן זה מה שאומר לשני צידי המתרס:
לחיוביים: זה די קריטי שתעמדו איתן מעל 1.20. שבירה של זו תייצר בהלה לא קטנה אצל הלונגים ותממש כמות נכבדה מאוד של פקודות קטיעת הפסד העומדות ממש מתחת לאותה רמת תמיכה קריטית. סביב 1.20 אתם חייבים לעצור, ולהתחיל להוכיח שהתיקון היורד נגמר, כאשר 1.24 היא היעד הברור לחזרה ולכיבוש.
לשליליים אומר כך: עוד קצת! מאותן סיבות שתיארתי לחיוביים את החשיבות של 1.20 אני פונה אליכם ומציין שהיא תוביל עבורכם לסוג של "בוננזה" די מהירה. מעבר לעמדות שלכם, שבירה כזו תביא גם שחקנים חדשים אשר יאיצו את המהלך היורד עד 1.16. זו הדינאמיקה הסבירה ביותר שנראית לי הגיונית כאן. לכן, אתם חייבים ללחוץ ולשבור את 1.20, וזאת, ממש בתחילת השבוע הבא. והסיבות? כבר נמציא משהו אחר כך...




USDILS

למעשה, שלושת הימים הראשונים שהיו במהפך בשער הדולר אצלנו, כאשר המחיר הגיע לסביבת 3.18 וכאשר בנק ישראלי בא ועשה מעשה כדי לעזור לדולר לשמור על "שפיות" מינימאלית. ובכן, שלושת הימים הראשונים של אמצע ינואר, קבעו בינתיים את האזור הגבוה של התנועה עד כה. נכון שראינו קצת יותר לפני כמה ימים אבל זה היה ממש בקטנה.

בינתיים, המהלך העולה הוא בגדר "עווית" מחירים. לא מגמה ולא משהו רציונאלי אשר יכול להיות מוסבר במהלך הנובע מעמדה דעתנית על הדולר הישראלי. כמו שכתבתי רבות בטור זה בעבר, ההיסטוריה הכואבת של מאמיני הדולר במקומותינו מחייבת אותם לקבוע מינימום די מרוחק על מנת להאמין שוב. ציינתי בעבר את 3.5 אבל אני מוכן להיות קצת יותר גמיש ולציין את 3.35 כשלב ביניים.

אבל, גם זה עדיין לא הושג. לכן, כל מה שראינו כאן, בניגוד למה שראינו בחו"ל, אינו אלא Spike חסר חוט שדרה מגמתי. העובדה שהמטבע האמריקאי הגיע כבר לדרגה חמורה של קניות יתר גם היא אינה עוזרת כל כך להאמין ביכולת שלו לפרוץ ולבנות מגמה יציבה של שיאים ושפלים עולים בזווית של 45 מעלות ועם נזילות ומחזור אשר יגבו את המהלך. לא כל כך מעניין אותנו מלחמות האגו של הבנק המרכזי מול כמה סוחרי מט"ח בסיטי של תל-אביב ולונדון. מה שאנו רוצים לראות היא רציפות טכנית שבונה אמון.

ולכן זה מה שאומר לשני צידי המתרס:
לחיוביים: לפני 3.35 אין לי הרבה מה לומר לכם. כל זה עדיין מריח Short Squeeze שאין לו בינתיים המשך. ולשליליים אומר כך: אם יצאתם מעמדתכם בתיקון העולה, זה אולי הזמן לחשוב על בנייה מחדש של העמדה, במידה ונראה את שבירתה של 3.25 מחדש. אין כאן המלצה כמובן אבל 3.25 היא באמת סמן דרך בעניין זה. בינתיים, כאמור, אנו באמצע מלחמת אגו מוסדית שיכולה להכאיב מאוד בגלל היותה חסרת כיוון והגיון של הטווח הבינוני-ארוך.


x