ריבאונד בייצור התעשייתי העולמי || צמיחת הייצור התעשייתי העולמי תהיה משולשת מהמגמה השנתית הרגילה של 3%

דו"ח מאת ג'יימס סוויני, כלכלן ראשי בקרדיט סוויס

 

 
 

שנהב גולדברג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
15/02/2021

- הייצור התעשייתי העולמי קרוב לרמות הטרום – מגפה, אך צפויה צמיחה חזרה מאוד אחרי החורף.

- למרות אי הודאות לטווח הקרוב הקשורה במוטציות המשתנות של הקורונה, בקרדיט סוויס צופים כי הצמיחה השנה תהיה גבוהה פי שלוש מהמגמה לטווח הארוך של 3%.

היכן אנו נמצאים היום?

הייצור התעשייתי העולמי (IP) התחדש כמעט לרמות של לפני המגיפה. הוא אמנם נותר מתחת למגמה ארוכת הטווח, אבל עם סיכוי טוב להתייצב חזרה בהמשך השנה. 

הצמיחה נמצאת בהאטה מתמדת מאז חודש יוני 2020, וישנו מחסור בחלקים המקשה על הייצור. הזמינות של מוליכים למחצה שיבשה את יצרני הרכב. מחירי משלוחים ואספקת מכולות הם גם נושאים שעוסקים בהם בהיקפי סחר עולמיים משמעותיים. עסקים רבים מדווחים עם קושי ברכישת רכיבים, מה שמוביל להזמנות שאינן מתבצעות.

נתוני המחירים משקפים ביקוש חזק והיצע חלש למוצרים מיוצרים. השפעות הבסיס צפויות להניע מחדש את מדדי האינפלציה במדינות רבות באביב הקרוב. 

ג'יימס סוויני, כלכלן ראשי בבנק קרדיט סוויס, אמר: "מדד ביקוש הסחורות הגלובלי שלנו – שמהווה ממוצע משוקלל של הצריכה וההשקעה בסחורות שאינן שירותים – נתמך ע"י משקי בית בשווקים המפותחים (DM). מכירות קמעונאיות אמיתיות ב-DM חרגו מרמות טרום המגיפה מאז ספטמבר 2020 וכעת הם מעל למגמה ארוכת הטווח. הביקוש להשקעות בייצור התעשייתי העולמי עלה גם הוא, אך לא כמו ביקוש הקשור בצריכה. החובה מוטלת כעת על ההשקעות העסקיות בכדי להניע את תפוקת המפעלים עוד יותר."

המאפיין הדומיננטי של כלכלת המגיפה היה הניגוד בין ביקוש סחורות לביקוש שירותים; הירידה בביקוש לשירותים נוצרה בשל תהליך ההתרחקות החברתית שהביאה איתה המגפה. מדד ביקוש המוצרים של קרדיט סוויס אינו כולל שירותים, אך צריכת שירותים בכלכלות DM גדולה פי שניים מצריכת סחורות, ועסקים נותני שירות תורמים במידה רבה לביקוש לייצור באמצעות הוצאות ההשקעה שלהם (מחשבים, תנורים, מטוסים...). לפיכך, בקרדיט סוויס צופים כי ריבאונד בשירותים בשנת 2021 יהיה גם ריבאונד בייצור התעשייתי העולמי. 

לאן מועדות פנינו? 

התחזיות באשר לייצור התעשייתי העולמי הן חיוביות מאוד למרות חוסר הוודאות העיקרי באשר למוטציות ולחיסונים. זנים חדשים של הקורונה עשויים להוביל לסגרים מחודשים בארה"ב ובאירופה, וזהו הסיכון העיקרי לטווח הקרוב לפי תחזיות הכלכלנים בקרדיט סוויס. 

נראה כי חסינות עדר אינה בהישג ידן של הכלכלות הגדולות לפני הסתיו, אך חיסונים יפחיתו מקרי מוות ואשפוזים צפויים, מה שיוביל להגברת הניידות. החיסכון הביתי צפוי להגביר את ההתאוששות בתחום השירותים, שעשויה להתחיל עוד לפני הקיץ. 

תנופת הייצור התעשייתי העולמי (3 מיליון צמיחה שנתית) צפויה להסתיים במרץ 2021. הגורמים הרגילים (שאינם מגפה) שלפיהם נהגו זמן רב לחזות את צמיחת הייצור התעשייתי העולמי שוב צצים; הגורם הבסיסי ביותר שצפוי שיוביל למומנטום של הייצור התעשייתי העולמי הוא "היפוך" מזעזועים קודמים. בעוד שחודשים דצמבר- פברואר הושבתו ע"י סגרים, מחסור בחלקים והשקעות עסקיות שנעשו בעל כורחם של המשקיעים, השיפור מהחורף הקשה צפוי להוות דחיפה לייצור התעשייתי העולמי. 

לסיכום, הגורמים העיקריים שביכולתם להניע מחדש את הייצור התעשייתי העולמי הם השקעה זמנית והוצאות צרכנים על מוצרים פיזיים. קשה לכמת את המהפך הצפוי בשנת 2021 אל מול אי הוודאות הרבה, שלא לדבר על אפשרות להתפשטות מחודשת של המגפה העלולה לעכב את הצמיחה המחודשת. עם זאת, בקרדיט סוויס סבורים שצמיחת הייצור התעשייתי העולמי תהיה משולשת מהמגמה השנתית הרגילה של 3%. 

x