שער הדולר לאן? || סימנים של חידוש מגמה שלילית במטבע האמריקאי

מעבר לברור מאליו, יש בסקירה הנוכחית חיזוק נוסף לתובנה ישנה נושנה: הדולר שלנו חלש הרבה יותר מאשר הדולר העולמי. אבל, נתחיל מאותו מצב ברור מאליו: הדולר היה חייב לסיים את מהלכו המהיר כלפי מעלה (בעולם)

 

 
Image: Dreamstime.comImage: Dreamstime.com
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
19/04/2021

מעבר לברור מאליו, יש בסקירה הנוכחית חיזוק נוסף לתובנה ישנה נושנה: הדולר שלנו חלש הרבה יותר מאשר הדולר העולמי. על כך בהמשך. אבל, נתחיל מאותו מצב ברור מאליו: הדולר האמריקאי היה חייב לסיים את מהלכו המהיר כלפי מעלה (בעולם), סביב הרמות שהוא אכן עשה זאת. מדוע? כי אם ההתחזקות שלו הייתה נמשכת עוד ועוד הייתה סכנה ממשית לאירוע סיסטמי בינלאומי.

יש לזכור שהדולר מהווה הרבה דברים עבור הרבה מאוד אנשים וגופים. מטבע רזרבות, מטבע סחורות, מטבע השוק האפור והשחור משחור, ומטבע מפלט לעת מצוא. אבל, כל אלו, לא היו העיקר עכשיו. הדולר הינו גם המטבע שבו נלקחו הכי הרבה מאוד מימונים ממונפים לצורך השקעות פיננסיות. במיוחד בעולם המתפתח. וכך, התחזקות בלתי נשלטת של המטבע האמריקאי היה מכניס את כל לוקחי ההלוואות האלו ללחץ אדיר לסגור את אותם מינופים אדירים, למכור את הנכסים שבהם הם מושקעים, ולקנות חזרה את המטבע במחיר הרבה יותר יקר.

במילים אחרות: קטסטרופה רב-כיוונית שבאמת מהווה איום על המערכת הפיננסית הגלובלית.

זאת, כאשר אותה מערכת פיננסית גלובלית עדיין נלחמת בתופעות הלוואי הבלתי נגמרות של מגיפת הקורונה. כפי שנראה בהמשך, בעזרת היורו-דולר, כנראה ש"נתנו" לדולר להתחזק עד כדי ערכו של נובמבר 2020 אבל לא עוד. החוסר בדולרים, והעלייה בתשואות של האג"ח הממשלתי, נעלמו פתאום בענן של אספקה טרייה של נזילות אמריקאית, מול דרישה בלתי פוסקת מצד בוני המלאיים, והמקווים להתעשר מן הצמיחה המיידית שלאחר היעלמותו הזמנית של הווירוס.

אגב, ציינתי כאן בעבר את הכלל הברור לכול מי שמכיר קצת את תורת הגלים: במסגרת תנועה אנטי-מגמתית ניתן לחזור עד 100% מן התנועה המגמתית הקודמת. זה קיצוני אבל זה  מותר. וכך היה. אצלנו? כרגיל, חולשה יתרה וה-100% היה לשני שליש בלבד... האם זה אומר משהו לגבי המשק הישראלי מול המשק העולמי? ממש לא. זה אומר הרבה רק על דבר אחד: על כוחם היחסי של קובעי השוק בזירה הזו (גופים גדולים בסיטי של תל-אביב ושל לונדון) להגן על העמדה השורטיסטית-נטו שהם כנראה מחזיקים ביחס לדולר-שקל.

ועכשיו, הבה נראה איך כל זה נראה בגרפים של המטבעות...



EURUSD

כמו שציינתי לעיל, התמונה הזו מדברת בפני עצמה: הדולר הצליח לחזור כ-100% מן העלייה של היורו כלפיו (נובמבר 2020 – 1.16 עד ינואר 2021 – מעל 1.23) ולגעת שוב ב-1.17. משם, ראינו כבר עלייה של כ-50% מן התחתית, אחרי השבירה של קוו המגמה אשר תחם את הירידה מ-1.22. כל המהלך היורד מאז סביב 1.24 ועד 1.17 נראה כמהלך תיקון קלאסי של שלישיות ABC. לכן, אני משער שמה שאנו רואים עכשיו הינו שלב ראשון של מגמה חיובית חדשה ביורו, דהיינו חולשה חדשה בדולר האמריקאי.

ההגעה ל-50% תלווה כנראה בירידה קלה של המטבע האירופי אבל אין ספק שכל הרמזים והסבירויות מדברים על כיבוש מחדש של טריטוריה חיובית. כרגע, היעד המיידי של היורו הוא קוו המגמה היורד העליון הנמצא כרגע סביב 1.215. כאשר היורו יגיע לשם נראה מלחמה קשה של אוהבי הדולר. בינתיים, 1.20 הוא אזור ההתנגדות הפשוט הנוח והעגול להפליא.

ולכן זה מה שאומר לשני צידי המתרס:

לחיוביים: בהינתן שאנו מסכימים שהגיע הזמן להקל על מצב קניות היתר של היורו מול הדולר, עליכם לשמור על התנועה האפשרית כלפי מטה, שלא תעבור את 1.185. אם תצליחו לבצע זאת, יצטרפו אליכם המון אנשים, אשר נמצאים עדיין בספקות גדולים לגבי החידוש של אותה מגמה חיובית ביורו.
לשליליים: אני מקווה שניצלתם את המהלך היורד עד תום. עכשיו, הגיע הזמן לצמצם רווחים ולקיים בדייקנות את כללי ניהול הסיכונים. עבור כל המהלכים הנוגדים את מה שאתם מעוניינים בו. סביבת 1.20 היא יעד מיידי לעמידה איתנה ולדחייה של המטבע האירופי, כאשר שבירה של 1.185 הוא הפרס לכיוון היעד האולטימטיבי והקובע: שבירה של 1.17 מטה.



USDILS

הדולר שלנו חלש, ולמרות כל מה שנאמר בשורות אלו, עבור "סוחרי חדר העסקאות של בנק ישראל" השיעור לא נלמד דיו. חברים יקרים בירושלים: דוחפים חזק כאשר מגמת השוק מגבה אתכם! וכאשר הדולר בעולם הצליח לתקן 100% מן הירידה שלו הקודמת, אתם הצלחתם לעלות אותו כאן רק כשני שליש, מול השקל הישראלי. מדוע? חסר לכם שקלים כדי לקנות דולרים? או שמא, רציתם לממש "רווחים" של הטווח הקצר?

בכל אופן, 3.35 הייתה ונשארה רמה קשה למעבר עבור כל סוחרי הזירה ובמיוחד מהווה עכשיו את הגבול העליון של מה שנחשב לניסיון הבולט האחרון לחדש קצת חיוב במטבע האמריקאי במקומותינו. התקווה של רבים מהמחזיקים את הדולרים שלנו היא שלפנינו דשדוש אופקי בלבד. בין 3.35 ו-3.25. אם זה המצב מילא. לדעתי, זה לא המצב. הדולר בעולם נמצא רק עכשיו בתחילת בניה של מגמה יורדת חדשה וזו תשפיע מעבר לכל דבר אחר על כוחו היחסי של הדולר מול השקל. עוד ימים יגידו אם ההשערה הזו שלי תאושר על ידי המציאות.

ולכן זה מה שאומר לשני צידי המתרס:

לחיוביים: אין לי אלא לומר: פישלתם. פסגה כפולה ב-3.35 הוא לא הישג גדול כל כך כאשר חושבים שההגעה ל-3.45 הייתה מחויבת המציאות מבחינה טכנית. בכל אופן, תכינו עצמכם להגנה סביב 3.25 ושם תנסו להראות שיש עדיין קצת כוח בידכם.
לשליליים: הוכחתם את היכולת להיות חזקים יותר מאשר חבריכם בחו"ל, ולגרום לדולר שלנו לתקן פחות מאשר שם. המשימה עדיין לא הושלמה. הפסגה הכפולה של 3.35 חייבת להיות הצעד הראשון לקראת שבירה של 3.25 בואכם 3.10. זה נשמע כרגע דמיוני? אל חשש, אין אף אחד שימנע זאת מכם. תזכרו, שעד כה, כל שפל משמעותי היה נמוך מקודמו ורק מהפך אמיתי במדיניות קובעי השערים האדמיניסטרטיביים אצלנו, או במגמה הגלובלית של הטווח הארוך בחו"ל, ישנו מצב זה.

x