המחירים הגבוהים חונקים את הכלכלה

המחירים העולים פוגעים בתמיכה הציברית בביידן

 

 
Image by Gerd Altmann from Pixabay Image by Gerd Altmann from Pixabay
 

אמיר כהנוביץ, אקסלנס
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
28/07/2021

עדויות נוספות לחנק של המחירים הגבוהים את הכלכלה - כשכלכלנים הזהירו שעליות המחירים אינן רק עדות לביקושים ולשיבושים, אלא עשויות בעצמן לקרר את הצמיחה, זה נשמע קצת פילוסופי מדי. כששני סקרי מנהלי הרכש האחרונים בענפי השירותים בארה"ב הפתיעו בהתמתנות מפתיעה, בעיקר בשל חשש החברות שלא יצליחו לגלגל את עליית מחירי התשומות לצרכנים, חשבו שהם פחדנים מדי. כשמנכ"ל ווירפול טען בסוף השבוע שהעלאת מחירים תאכזב את הצרכנים, שגם ככה מאוכזבים מזמני האספקה הארוכים, חשבו שהוא רגשן מדי. כשסקר הצרכנים של אונ' מישיגן משבוע שעבר תיאר נפילה בכוונות העתידיות שלהם לרכוש בתים, מכוניות וריהוט זה היה נראה קצת כמו חמיצות. אבל כשדו"ח רכישת הדירות החדשות בארה"ב אתמול תיאר נפילה מפתיעה של 6.6%, לאחר כזכור ירידה חדה גם בחודש מאי, של 7.8%, כבר קשה להתעלם מההשפעות המרסנות של עליות המחירים על הכלכלה.

כלכלני גולדמן הפחיתו אתמול את תחזית הצמיחה שלהם לארה"ב לשני הרבעונים הבאים, ל-8.5% ו-5.0% בהתאמה, ועד להאטה לקצב של 1.5%-2.0% במחצית השניה של 2022. סקר גאלופ מסוף השבוע אף הראה שהמחירים העולים פוגעים בתמיכה הציבורית בביידן, שירדה ל-50%, שפל מאז תחילת הקדנציה שלו. למרות המאקרו הנחלש שוק המניות ממשיך להראות חוזקה, כשהוא נתמך ע"י המשך ירידת הריביות הריאליות (הרחבה בהמשך) וע"י הסטת תשומת לב המשקיעים אל "נתוני האמת" החזקים, כלומר אל דו"חות החברות:
 
עונת הדו"חות בארה"ב, אין מספיק מתח בשביל סכין - עד כה פרסמו את דו"חותיהן לרבעון השני 129 מתוך 498 חברות ה-S&P500 כשלפנינו עדיין אלה של ענקיות הטכנולוגיה, בניהן היום של אלפאבית, אפל ומיקרוסופט, והמשקיעים נראים די רגועים. מדד התנודתיות הגלומה (ה-VIX) נמוך מ-18 נק', הפוזיציות על מדד מדד הנאסד"ק 100 קרובים נטו לאפס וגם העניין של אמריקאים בשוק האג"ח הממשלתי די סימטרי. ובכל זאת, כלכלני בלומברג מצאו משהו חריג: לטענתם הפוזיציות על הנאסד"ק 100 אומנם קרובות לאפס, אבל מהצד השלילי (שורט) וזה נמשך ככה כבר 22 שבועות רצופים, המשך הארוך ביותר מאז 2008, אז רצף ההימור נגד המדד נמשך 41 שבועות. בעוד האמריקאים די סימטריים לגבי דעתם בנוגע לאג"ח הממשלתי, הכוחות משאר העולם חזקים והפוכים:
 
שוקי אסיה ואירופה התנתקו - התשואה ל-10 שנים בארה"ב ירדה אתמול ל-1.22% (ע"ר הנפקה חזקה מאד באג"ח לשנתיים), אך בהמשך קפצה גם ל-1.29%, למרות נתונים חלשים כאמור של מכירות בתים. לפי בלומברג פקודות המכירה הגדולות נטו הגיעו מאירופה, שם גם שוקי המניות עלו, אך פקודות קניה נטו הגיעו מאסיה, שם שוקי המניות התפרקו. להמחשה, מדד המניות MSCI באירופה עלה מתחילת החודש ב-1.3% והמקביל האסיאתי שלו (ללא יפן) ירד ב7.4%. לא בטוח שזה קשור, אבל אסיה מסובכת יותר עם ווריאנט הדלתא ההודי של הקורונה:
 
התפשטות ווריאנט הדלתא מוריד מהסיכון העיקרי לשוק האג"ח, הסיכון שהפד יפתיע עם התקפלות מוקדמת מתכנית רכישות האג"ח שלו - מחר הפד יקבל את החלטתו המוניטרית, שצפוי לא להראות סימנים להתקפלות וגם הציפיות מג'קסון הול מתפוגגות. הדבר היחיד שמחזיק את התשואות הנומינאליות מעל לאפס אלה ציפיות האינפלציה הגבוהות, כשהתשואות הריאליות ממשיכות במקומות רבים לרדת. בגרמניה אלה ל-10 שנים ירדו ל-1.9%- ובארה"ב לשפל היסטורי של-1.11%.
x