הנתונים הכלכליים משתנים כל הזמן ומשגעים את המשקיעים

תוך פחות משעתיים קיבלנו נתון של התכווצות ושל התרחבות, הנתונים לא מצביעים על המגמה אבל מייצרים תנודתיות

 

 
Image by Csaba Nagy from Pixabay Image by Csaba Nagy from Pixabay
 

אמיר כהנוביץ, אקסלנס
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
05/08/2021

"מאד ברור" אל תוך מה אנחנו נכנסים - בתוך פחות משעתיים אתמול קיבלנו אינדיקציה על היחלשות חדה בשוק העבודה האמריקאי, עם נתון משרות חדשות של 330 אלף לעומת צפי ל-690 אלף (ADP), ולאחריה אינדיקציה הפוכה לגמרי על התרחבות חדה ומפתיעה בסקטור השירותים, לשיא היסטורי- 64.1 (ISM).* השילוב הזה הפך את עקום האג"ח לנדנדה, כשהתשואה ל-10 שנים בארה"ב ירדה מ-1.18% לפחות מ-1.13% ובתוך שעתיים זינקה ל-1.21%. החוזקה בסקטור השירותים נשענה בעיקר על אפקט הפתיחת מחדש של ענפי התיירות והמסעדות, מה שדווקא התאים לתמהיל המשרות החדשות (הרוב היו של מלצרים ומורים). שניהם משובשים כיום ולא מבטיחים יותר מדי על המגמות הארוכות, בטח לא כשהקורונה שוב מרימה ראש. ואכן, השוק ממשיך להבדיל בין הטווח הקצר (שהוא פחות מודאג לגביו), לבין הארוך, שכבר נמצא כמה חודשים במגמת נסיגה.
 
הדלתא לא מטרידה יותר מדי את השוק או את הבנק המרכזי, כשהתשואות הקצרות בארה"ב עדיין מגלמות העלאות ריבית ב-2023. גם סגן נשיא הפד, קלרידה, המשיך אתמול כאילו אין נגיף כשהעריך כי להרגשתו התנאים להעלאת ריבית יבשילו עד סוף 2022. לעומת זאת את התשואות הארוכות משהו כידוע מטריד. האם זה אכן רק החשש מפוטנציאל הצמיחה ארוכת הטווח (כפי שהרחבנו השבוע) או אולי כן החשש מהקורונה, אבל לא מזן הדלתא, אלא מהוריאנטים שיגיעו אחריו - ד"ר אנתוני פאוצ'י, חבר בכוח המשימה של הבית הלבן למיגור הקורונה, הביע אתמול חשש שהמוטציות הבאות יהיו "מפחידות יותר מהדלתא". תמיכה לכך התקבלה כעת גם במחקר חדש מיפן שנעשה על מוטציה מדרום אמריקה, המכונה "למבדה", ולטענתם הוריאנט הזה בנוי בצורה שמניפולציה שלו תוכל לפתח עמידות לחיסון. די ברור שמוטציה עמידת חיסון יהיה סוג של Game Changer לכלכלה העולמית (ולא בקטע טוב). פתאום אג"ח בתשואה שנתית של 0% נשמע לא רע....
 
בעוד ההתקפלות של הפד מרכישות האג"ח לא מובטחת, בינתיים מה שיש לנו ביד זה הפחתת הנפקות האג"ח ע"י הממשל - תשואות האג"ח בארה"ב יורדות מתחילת הרבעון וזאת אגב למרות שיא של הנפקות אג"ח, מתוכן 126 מיליארד דולר במח"מ ארוך. אך בעוד אנחנו ממתינים שהפד יודיע על הפחתת קצב הרכישות שלו, היה זה דווקא הממשל שירה ראשון כשהודיע אתמול שהחל מנובמבר יקטין את ההנפקות שלו, זאת כשצרכי ההוצאה יורדים. רגע, מה עם תכנית התשתיות של ביידן, לא צריך לה כסף? תקרת החוב בארה"ב מתקרבת והנפקות האג"ח בין כה וכה יתנגשו בה.
 
בנקים מרכזיים בעולם מתעלמים כאמור מהקורונה וממשיכים להכין את השוק להתקפלות מוניטרית, אך בנק ישראל בבעיה. השקל מתחזק בחדות ומאיים על התעשייה המקומית, שגם ככה סובלת כיום משיבושים באספקת ח"ג ומבעיות בהובלה. נשיא התאחדות התעשיינים קרא אתמול לב"י לשקול הפחתת הריבית לשלילית. מה שמעניין שהוא לא קרא לו לשקול עוד תכנית גרנדיוזית לרכישות מט"ח. כלומר, נראה שגם התעשיינים כבר מבינים שמדובר בתכנית שבמקרה הטוב אפקטיבית לכמה חודשים ובמקרה הרע לא אפקטיבית כלל. איבוד האמון בתכנית רכישות המט"ח יקשה על ב"י להיתלות בה שוב ושוב. היום יפורסמו בישראל נתונים מעודכנים על רזרבות המט"ח (שאינן באמת רזרבות כי יש מולן התחיייבויות). בפועל ב"י ממשיך לאפשר לתשואות המק"מים שלו לפלרטט עם תשואות שליליות ולא מנסה להילחם בכך (באמצעות הגדלה מספקת בהיצע המק"מים בשוק). כלומר, נראה שלב"י נוח עם ריבית שלילית דה-פאקטו.
 
מחר יפורסמו בארה"ב נתוני התעסוקה הרשמיים, כשהציפיות אליהן גבוהות.
x