רכבים חשמליים עשויים להיות זולים יותר ממכוניות מסורתיות מוקדם משאתם חושבים

עלותו של רכב חשמלי (EV) צפוי לרדת מתחת למחיר של רכב מסורתי המונע בגז תוך שלוש שנים, מה שמעודד אימוץ רכבים חשמליים במידה רחבה יותר

 

 
mage by (Joenomias) Menno de Jong from Pixabaymage by (Joenomias) Menno de Jong from Pixabay
 

עמית י.
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
22/09/2021

כשהרכבים חשמליים חדשים יצאו לשוק (ואין הכוונה לסיבוב הראשון של שנת 1900), הצרכנים עדיין התמודדו עם מחירים גבוהים כדי להשיג אפס פליטות ועלויות תפעול נמוכות. חלק ניכר מהעלויות הללו מיוחסות לסוללות היקרות המשמשות להפעלת המכוניות.

על פי דו"ח האחרון מבלומברג NEF העלויות של סוללות הרכבים החשמליים יורדות כל כך מהר שמחירו של רכב חשמלי בגודל בינוני אמור לרדת עד 2024 מתחת למחיר הממוצע של 30,000$ לרכב בעירה פנימית שווה ערך (מוצג כקו אדום אופקי בתרשים). ולמרבה הפלא, הנתונים האלה אפילו אינם כוללים סובסידיות ממשלתיות לעידוד אימוץ רכבים חשמליים  וכלי רכב גדולים ויוקרתיים יותר שגם הם צפויים להשתוות מבחינת המחיר אפילו מוקדם יותר.


על פי המחקר  של בלומברג, הסוללה תהיה רק 13% ממחיר הרכישה של EV בינוני בשנת 2030, לעומת 29% בתחילת העשור. גם נאמני ברכבים החשמליים טענו במשך שנים כי רכבי EV כבר זולים  יותר מאשר מכוניות מסורתיות בכל הקשור לתחזוקה שלהם ולדלק. אך צרכנים רבים עדיין מבססים את החלטות הרכישה על העלות המקדימה, דבר שמפריע למכירות.

אם כן, על פי הנתונים, ברור שהרכב החשמלי עושה קאמבק ויוכל להשתלט בקרוב. מחירי הרכישה ועלויות הבעלות מניעים את רוב רוכשי הרכב. ואם רכבי EV יעלו בקרוב פחות מאחיהם המונעים בגז, אפשר לומר שיותר אמריקאים ינהגו במכוניות חשמליות בארבע השנים הקרובות.

גורמים שמניעים את השוק הזה

סוללות - הסוללות ממשיכות להשתפר. צפיפות האנרגיה הממוצעת של הסוללה עולה ב -7% בשנה והכימיה החדשה מגיעה לשוק מהר מתמיד. גם מהירויות הטעינה המרביות של EV עולות.

לחץ מדיניות שעולה - מדינות רבות כבר נמצאות בעיצומו של המסע כדי לסיים את התלות שלהן בדלקים מאובנים כמקורות אנרגיה, דבר שיתרום בהתמודדות עם משבר האקלים ויצירה של כלכלה מבוססת על מקורות אנרגיה מתחדשים.  אגב, בהקשר זה,  אירופה היא המובילה במהלך. 

שרי איכות הסביבה של האיחוד האירופי כבר חתמו על הסכם כדי להפוך את יעד פליטת אפס נטו של הגוש לשנת 2050 לחוקית מבחינה משפטית. בריטניה הפכה לא מזמן למדינת ה- G7 הראשונה שהציבה בחוק יעד פליטת אפס נטו עד שנת 2050.

מדינות ואזורים נוספים הודיעו על תוכניות להפסקת מכירת כלי רכב בעירה פנימית. בניהם ארצות הברית: קליפורניה תאסור על מכירת מכוניות נוסעים ומשאיות חדשות המופעלות על ידי בנזין החל משנת 2035.

קנדה: עפ"י תוכניותיה, אמורה לאסור מכירת מכוניות נוסעים חדשות המונעות בנזין משנת 2035.

נורבגיה, שמסתמכת במידה רבה על הכנסות הנפט והגז, שואפת להפוך למדינה הראשונה בעולם שתסיים את מכירת המכוניות המונעות על דלק מאובנים, וקובעת תאריך יעד לשנת 2025. יש לציין שכלי רכב חשמליים מהווים כיום כ -60% מהמכירות החודשיות בנורבגיה.

סין: בשנת 2017 סין החלה ללמוד מתי לאסור ייצור ומכירה של מכוניות באמצעות דלקים מסורתיים, אם כי לא ציינה מתי ניתן להשיג זאת. 

בהודו ביקשו מיצרני הקטנועים והאופנועים להכין תוכנית לעבור לרכבים חשמליים. 

לסיכום, מכירות ה- EV עולות בשל שילוב של תמיכה במדיניות, שיפורים בטכנולוגיית הסוללה ובעלות, בניית תשתית טעינה נוספת ודגמים משכנעים חדשים של יצרניות רכב. נתונים אלה מצביעים על כך שגל גדול של בעלות על רכבים חשמליים בעתיד הלא רחוק בכלל קרוב מתמיד ובהחלט מאד יועיל ליצרני הרכב כמו גם לספקים של שירותים כמו עמדות טעינה ומיחזור מצברים, וכמובן למשבר האקלים העולמי.  ה'חשמול' מתפשט גם למגזרים חדשים של תחבורה בכבישים, ומכין את הקרקע לשינויים עצומים קדימה.

x