חוששים מקריסת Evergrande ? תחגרו חגורות, זאת רק ההתחלה

להתקפה על תחום הנדל"ן של סין יהיו השלכות דרמטיות עוד יותר

 

 
DreamstimeDreamstime
 

עמית, י
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
06/10/2021

מגזר הנדל"ן בסין הניע את הצמיחה הכלכלית של סין במשך שנים. היות ולאחרונה הוא נקלע ללחץ רציני יהיו לכך השלכות רחבות יותר על שוק הנדל"ן בסין, הצמיחה הכלכלית והשווקים הגלובליים בכלל, שכדאי לכל משקיע חכם להיות מוכן אליהן.

צפויה האטה דרסטית בענף הנדל"ן בסין

ממשלת סין  משתמשת ב Evergrande כדוגמה כדי להראות למפתחי נדל"ן אחרים שהיא רצינית מאוד לגבי מטרתה להפחית את רמות החוב בענף הנדל"ן בסין ולצמצם את ההיצע הגדול מידי של נדל"ן למגורים.  על פי מחקר שנעשה, יש מספיק נכסים ריקים בסין כדי להכיל יותר מ-90 מיליון אנשים! מה שאומר שתהיה ירידה משמעותית בהשקעות בנייה מה שיגרור האטה דרמטית במגזר.

נוסיף לכך את העובדה במקביל לעודף ההיצע הקיים, שוק הנכסים בסין מתמודד גם עם ירידה בביקוש. במשך ה-30 שנים האחרונות מאות מיליוני אנשים עזבו כפרים כדי להתיישב בערים ולאחרונה, ההגירה הזו הולכת ופוחתת. כמה מומחים אפילו מנבאים שירידה בשיעורי הילודה תדחוף את אוכלוסיית סין לירידה מוחלטת, ותוריד עוד יותר את הביקוש לרכוש.

ירידה בקצב הצמיחה הכלכלית בסין

ענף הנדל"ן העצום של סין מהווה כ-30% מכלכלת המדינה-גבוה בהרבה מהמקובל במדינות אחרות. כך שהאטה משמעותית בהמשך עלולה לפגוע בכמה מהתחומים החיוניים של הכלכלה הסינית, דבר שעלול לדכא את הצמיחה הכלכלית לשנים הבאות.

לדברי הכלכלן הראשי בסין, קצב הצמיחה השנתי של סין יירד ל-4% או יוריד בין 2025 ל -2030. זה רחוק מאוד מקצב הצמיחה השנתי הממוצע של 10.4% ו-7.7% שהמשק הסיני הפגין במהלך שנת 2000-2009 וב 2010-2019 בהתאמה, מה שמרמז שהצמיחה הסינית בהחלט נמצאת בסכנה.

הממשלה תנסה לכוון למנועי צמיחה מועדפים יותר מהנדל"ן, כמו ייצור הייטק ותשתיות ירוקות (כגון: פרויקטים של אנרגיה מתחדשת ותחנות טעינה לרכב). אך עדיין, קצב הצמיחה הכלכלית של סין צפוי לרדת משמעותית. 

קצב הצמיחה השנתי בסין. מקור: Trading Economics
 
גלים בשווקים הגלובליים

ירידה בקצב הצמיחה הכלכלית של סין תייצר גלים בשווקים הגלובליים, שכדאי לעקוב אחריהם כדי למנוע הפסדי השקעה פוטנציאליים או אפילו כדי לנצל ליצירת הזדמנויות להרוויח רווחים.

סין היא מזמן המנוע הגדול ביותר לצמיחה העולמית. על פי מחקר של קרן המטבע הבינלאומית, סין תרמה 28% מהצמיחה ברחבי העולם בשנים 2013-2018 שזה אגב, יותר מפי 2 מארה"ב, כך שהאטה בכלכלת סין תוביל כמעט בוודאות להאטה גם בכלכלה העולמית.

בתרחיש זה, איגרות החוב הממשלתיות העולמיות עשויות להניב תשואות חיוביות גם אם נמוכות משום שמשקיעים נוטים להחליף מניות לנכסים עם תשואות מהימנות יותר בתקופות של צניחה כלכלית. הבנקים המרכזיים עשויים גם להוריד את הריבית כדי לסייע לעורר את הכלכלה, להפוך את האג"ח הקיימות לאטרקטיביות יותר ולדחוף את המחיר שלהן מעלה.

מצד שני, ירידה בצמיחה הכלכלית פירושה פחות ביקוש למשאבים וירידה במחירי סחורות, מה שלא מבשר טובות עבור תחום הנדל"ן. ולרוב גם לא מיטיב עם המניות. חלקן נמצאות בסיכון גבוה הרבה יותר מאחרות כגון מניות שרגישות יותר מבחינה כלכלית וגלובליות כמו תעשיות, חומרים בסיסיים, אנרגיה וכן הלאה.

x