הדבר היחיד שמעניין כיום את הפד

סקירה של הכלכלן הראשי, הפניקס-אקסלנס

 

 
Image by ds_30 from Pixabay Image by ds_30 from Pixabay
 

אמיר כהנוביץ הפניקס-אקסלנס
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
07/10/2021

לפני שבועיים כותרות העולם היו של התמוטטות ענקית הנדל"ן הסינית אוורגרנד ולהשלכותיה, בניהן האפשרות שבלימת שוק הנדל"ן הסיני תפחית מהלחץ על סחורות ועל ההובלה הימית. אלא שמאז המחירים רק זינקו יותר ודאגות המשקיעים עברו למחירי האנרגיה והחמרה בפקקי האספקה. אפילו בישראל, שפתחה לפני חודש נמל נוסף, הפקקים לא נרגעים ולוחצים לעליית מחירים נוספת. המחירים המזנקים של היבוא, ובמיוחד של סחורות האנרגיה (אף שנרגעו מעט אתמול), מאיימים לקרר את הכלכלה העולמית והמקומית. בפולין הבנק המרכזי העלה אתמול את הריבית, לראשונה מאז 2012, לאחר שהאינפלציה במדינה הגיעה ל5.8% ולאחר שהמטבע המקומי נחלש בחודשים האחרונים מול היורו. האם העלאת ריבית יכולה לעזור גם בישראל, או שאולי רק תחמיר את המצב?:

היום החלטת ריבית ב"י והמילה 'ריבית' מיותרת - המנגנונים העיקריים דרכם העלאת ריבית מקררת את האינפלציה היא בעיקר באמצעות חיזוק המטבע המקומי וייקור הוצאות המימון להשקעות ובראשן נדל"ן העתיר במימון. חיזוק השקל אכן יהיה אפקטיבי בהוזלת מחירי היבוא לישראל אבל כאמור לאור הפקקים בכניסה לישראל הוא עשוי באופן פרדוקסלי לסבך יותר את הפקקים ועד לגרום לקריסת שרשרת האספקה ודרכה דווקא לעליה נוספת במחירים. גם בהשפעה על קירור ההשקעות בכלל לא בטוח שזה מה שיעזור לישראל, כשכרגע די קיימת הסכמה שהבעיה הגדולה יותר היא בהיצע של נדל"ן. גם ביתר הענפים במשק שימוש בכלי הריבית לקירור נראה לא רלוונטי, חיזוק השקל וייקור הוצאות המימון יקררו פחות את תעשיית ההייטק המבעבעת אלא דווקא את התעשייה המסורתית, שבחלקה עדיין מתאוששת מנזקי הסגרים. כך שהעלאת ריבית נראית לא רלוונטית לחלוטין לאינפלציית השיבושים שאנו חווים כיום בישראל ואף עלולה להחמיר אותה.

דיווח כי הבנק המרכזי באירופה (ECB) בודק כלים מוניטריים חלופיים בהם יוכל לפעול כאשר תכנית רכישות הנכסים שלו למגיפת הקורונה תסתיים, כך מדווחת סוכנות בלומברג ממקורות אנונימיים בבנק. ה-ECB לא יוכל להרשות לעצמו מצב שבו התשואות עולות משמעותית, כאשר מדינות העמיסו על עצמן חובות עתק למימון ההיחלצות מהמשבר, בניהן מדינות שעד לא מזמן היו על סף משבר חובות, כמו איטליה וספרד. בתכנית האלטרנטיבית שןקל ה-ECB להמשיך עם רכישות אך להחליף אותן מרוחביות (לפי גודל הכלכלה) לסלקטיביות.

נחזור להפתעת הריבית מפולין אתמול - הבנק המרכזי בפולין אומנם דיבר על כך שהוא מתכנן העלאת ריבית, לאחר שגם השכנות הונגריה, צ'כיה ורומניה העלו, אבל אנליסטים לא צפו שזאת תגיע אתמול. עיקר ההשפעה על השוק נרשמה במח"מים הקצרים, התשואה לחמש שנים בפולין זינקה בשלושת הימים האחרונים מ-1.6% ל-1.9% וזאת ל-10 שנים מ-2.2% ל-2.4%.

המשקיעים ממשיכים להמתין לנתוני התעסוקה הרישמיים מארה"ב מחר, כשעל פניו אלה הדבר היחיד שמעניין כיום את הפד, אחרי שביטל את סוגיית האינפלציה הרותחת כ"זמנית". אינדיקציות שפורסמו אתמול לגבי שוק העבודה ע"י ADP היו חיוביות ותיארו תוספת משרות של 568 אלף בחודש ספטמבר לעומת צפי ל- 430 אלף, מה שתמך בעליית תשואות. גם ירידת מחיר הגז אתמול בכ-10%, לאחר שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין הכריז כי יגדיל את הזרמת הגז מרוסיה לאירופה, לא הורידה ממש מציפיות הריבית. 

עוד בכותרות אינדיקציות לכך שהרפובליקנים יהיו מוכנים לאפשר העלה זמנית של תקרת החוב בארה"ב, מה שעשוי בעיקר לחסוך כאב ראש, שמצידו יקל גם הוא על הפד להתחיל ממש בקרוב עם צמצום רכישות האג"ח. אבל מפה ועד העלאת ריבית...
x