טרום ביטול המיועדות - הפנסיה הישראלית אחת הטובות בעולם

דורגה במקום הרביעי בעולם – איסלנד במקום הראשון; תאילנד במקום אחרון. מערכת הפנסיה הישראלית הוכרה כאחת הטובות בעולם זו השנה השנייה ברציפות

 

 
פרופ דן וייס, קרדיט: יח״צפרופ דן וייס, קרדיט: יח״צ
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
21/10/2021

ישראל מדורגת במקום הרביעי במדד הפנסיה העולמי של מרסר ומכון CFA; המדד מתפרסם מדי שנה, מזה 13 שנים. המדד עורך השוואה בין 43 מערכות פנסיה המשרתות שני שלישים מאוכלוסיית העולם. 

מרסר פרסמה את תוצאות מדד הפנסיה העולמי השנתי ה-13 במספר של מרסר ואיגוד CFA. ישראל, שנכללת במדד זו השנה השנייה, שמרה על מקומה בצמרת העולמית, ודורגה במקום הרביעי - עם דירוג כולל של +B וניקוד משופר בהשוואה לשנה שעברה. איסלנד דורגה במקום הראשון והולנד במקום השני, ואילו תאילנד דורגה אחרונה. 

המדד של מרסר (חברה בינלאומית המייעצת לניהול מערכי פנסיה) ואיגוד CFA (ארגון מקצועי עולמי, ללא מטרת רווח,  לקידום ענף ההשקעות) הינו מחקר עולמי מקיף על איכות מערכות הפנסיה המשרתות שני שלישים (65%) מאוכלוסיית העולם. המדד משווה בין המערכות, מצביע על חולשות בכל מערכת, ומציע תחומים שבהם ניתן לבצע רפורמות כדי להבטיח לגמלאים פנסיה הולמת ובת-קיימא. מערכת הפנסיה בישראל דורגה ברבע העליון בשלושת התחומים בהם מתמקד המדד – הלימות, קיימות, והגינות. 

ישראל זכתה בציון כולל של 77.1, ודורגה במקום הרביעי במדד. המדד מסתמך על ממוצע משוקלל של שלושה תת-מדדים – הלימות, קיימות והגינות, וישראל הציגה תוצאות חיוביות בכולם.

איסלנד הציגה את ערך המדד הגבוה ביותר (84.2), ומיד אחריה דורגה הולנד (83.5). ערך המדד של תאילנד (40.6) היה הנמוך ביותר. בהשוואה למדד של 2020 הציגו סין ואנגליה את השיפור הגדול ביותר – בעקבות רפורמות משמעותיות ששיפרו את הגמלה לאנשים פרטיים וכן את הרגולציה על הפנסיה.

בזכות סביבה רגולטורית חזקה ומגנה על החוסכים לפנסיה

פיונה דנסייר, מובילת תחום ההשקעות והפנסיה במרסר העולמית, ציינה כי "הדירוג הגבוה של ישראל נתמך על ידי סביבה רגולטורית חזקה, תקשורת והגנה לאזרחים הזכאים לפנסיה. יותר מכך, ישראל מדורגת גבוה ביחד עם מדינות מובילות בשל חובת ההפרשה לביטוח פנסיוני". דנסייר הוסיפה, כי "כללי קרנות הפנסיה, המאפשרים לעובדים מבוגרים להמשיך לעבוד ולהפריש לפנסיה יחד עם יותר אינטגרציה של השקעות ESG, משפרים את איכות המערכת בישראל".

מכון קסירר בפקולטה לניהול על שם קולר באוניברסיטת תל אביב, היה שותף בנתוני ההשוואה ובניתוח. פרופ' דן וייס, ראש מכון קסירר, הדגיש: "מכון קסירר רואה כבוד בשיתוף הפעולה עם מרסר ואיגוד CFA בהשוואת מערכות פנסיה בין 43 מדינות. הציון העולה של מערכת הפנסיה בישראל משקף מגמת שיפור משמעותית. כדי להמשיך לשפר את המערכת ישראל תצטרך להתמודד עם הגדלת פנסיות לעובדים העניים ביותר, כדי להגיע לדירוג של המדינות המובילות בעולם. כמו כן, דרושים כלי ניהול סיכונים מתקדמים כדי להתמודד עם השקעות אלטרנטיביות".

צריך לזכור שהציון הטוב שמקבלת ישראל בנושא הפנסיה עלול להשתנות בעקבות ההחלטה לשנות את סיבסוד הממשלה באמצעות האג"ח המיועדות. לכתבות נוספות בנושא ראו מטה.
x