השילוב הטוב ביותר בשוק האג"ח הוא חשיפה לאג"ח נומינליות ארוכות וצמודות קצרות

נתוני אינפלציה מהגבוהים בארה"ב יחד עם נפילה באמון הצרכנים מאותתים על חולשה בקרב הצרכן הפרטי

 

 
גיא בית אור, פסגות, צילום: יח״צגיא בית אור, פסגות, צילום: יח״צ
 

גיא בית-אור, פסגות
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
15/11/2021

נתוני השבוע האחרון רק ממשיכים לבסס את התזה הסטגפלציונית כאשר בארה"ב פורסמו נתוני האינפלציה הגבוהים מזה 30 שנים וזאת ביחד עם נפילה נוספת במדד אמון הצרכנים, שמאותתת על חולשה יוצאת דופן בקרב הצרכן הפרטי. עם זאת, שוקי המניות ממשיכים להיסחר סביב רמות השיא ולמרות שהשבוע הסתיים בירידות, ביום שישי דווקא נרשמו עליות נאות. 

כאמור, האינפלציה בארצות הברית ממשיכה להאיץ ובאופן מאוד ברור הלחצים האינפלציוניים מצטברים ומתרחבים וכבר קשה לומר שאלו תוצאות של פתיחת המשק או שיבוש שרשראות האספקה. בדו"ח זה כמו בדוחות קודמים אנו רואים עדויות לכך שהזינוק בשכר והתחממות שוק הנדל"ן מחלחלים את סביבת המחירים לצרכן שצפויה להמשיך ולהילחץ בחודשים הקרובים. 

בנוסף, סקר המשרות הפנויות שראה אור ביום שישי אותת על המשך הזינוק בשיעור העובדים העוזבים מרצונם את מקום העבודה – מה שבדרך כלל מאותת על כך שהם עברו למשרה בשכר גבוה יותר. כלומר, לחצי השכר במשק האמריקני ממשיכים להתגבר ומשם גם צפוי היזון חוזר אל האינפלציה.  

אל האינפלציה הגבוהה הצטרפו נתוני מדד אמון הצרכנים שאותתו כי ארה"ב נמצאת בתהליך של האטה חריפה  - מדד אמון הצרכנים צנח שוב ונמצא ברמות דומות לאלו שהיו במהלך המשבר הפיננסי העולמי ב-2008 ומשבר החוב באירופה ב-2011. 

חשוב להדגיש כי אמון הצרכנים הוא מדד מוביל קריטי לצריכה הפרטית ומאותת על חולשה של ממש בצריכה הפרטית. מתוך רכיבי המדד עולה כי הצרכנים מדווחים על ירידה נוספת לשפל היסטורי ביכולת שלהם לרכוש מוצרים, רכבים או בתים. על פניו, מדד אמון הצרכנים מאותת על התכווצות של ממש בצריכה הפרטית במבט לחודשים הקרובים. 

מקור: Bloomberg

אם לסכם את הנתונים במילה אחת – סטגפלציה ששמה את קובעי המדיניות בעמדה כמעט בלתי אפשרית בה ייתכן מאוד והם יצטרכו להעלות ריבית מוקדם ממה שמעריכים וזאת אל תוך האטה כלכלית חריפה שאף עשויה להפוך למיתון של ממש במחצית הראשונה של 2022. 

עם זאת, לפחות עד כה נראה כי זה לא באמת מפריע לשוקי המניות שממשיכים להיסחר סביב רמות השיא. שוק המניות האמריקאי עלה השנה בכ-26 אחוזים וזאת אחרי יותר מ-18% ב-2020 שהייתה שנה שבה גם ראינו קריסה של יותר מ-30% בשוקי המניות. 

במידה רבה, העליות החדות בשוקי המניות במהלך התקופה הזו היו תוצאה של הזרמת נזילות חסרת תקדים לשווקים וזאת ביחד עם זינוק מרשים ברווחי החברות כאשר עד כה השנה, האופטימיות בקרב המשקיעים נמשכת עקב העובדה שהחברות מצליחות להעביר את הזינוק בעלויות שלהן אל הצרכנים. עם זאת, לא לעולם חוסן. 

הנתונים הכלכליים מהתקופה האחרונה מאותתים באופן ברור כי האינפלציה הגבוהה מתחילה לגבות מחיר מהצרכן באופן שצפוי לפגוע בצריכה הפרטית. 

לחצי השכר המתגברים והעובדה שהשיבוש בשרשראות האספקה עדיין נמצא בשיאו צפויים להמשיך ללחוץ על צד ההוצאה של המגזר העסקי.

על כן, נראה כי הסיכון לרווחי החברות במבט לחודשים הבאים גבוה הן מצד העלויות והן מצד ההכנסות. 

לכל זה נוסיף את העובדה שהפד כמו גם בנקים מרכזיים אחרים מתחילים לנקז נזילות מהשווקים וייתכן כי אף ייאלצו להעלות ריבית כבר במחצית הראשונה של 2022. 

על כן, שני הגורמים שדחפו את השווקים לראלי של השנתיים האחרונות  – רווחיות ונזילות אינם צפויים להמשיך ולדחוף את השווקים באותה העוצמה במבט לחודשים הבאים. המשמעות היא שאת ההובלה בשוקי המניות יובילו החברות שיידעו להמשיך ולייצר מכירות ורווחים בסביבה הסטגפלציונית המתהווה. האתגר למנהלי ההשקעות ב-2022 יהיה הרבה יותר גדול. 

הבטחנו המשך הפתעות אינפלציוניות והנה אנחנו מקבלים אותן. 

האינפלציה בארה"ב ממשיכה להאיץ (זמני הא?) כאשר מדד חודש אוקטובר זינק ב-0.9% (צפי 0.6%+) ומדד הליבה זינק ב-0.6% (צפי 0.4%+). קצב האינפלציה השנתי זינק ל-6.2% לאחר 5.4% בחודש שעבר ואינפלציית הליבה עלתה ל-4.6% לעומת 4.0% בחודש שעבר. 

העלייה במדד הייתה רוחבית וכיסתה את כל הסעיפים המרכזיים. 

סעיף המזון זינק ב-1.0% והשלים קצב שנתי של 5.4%, 

רכיבי האנרגיה עלו ב-4.8% והשלימו עלייה של 30% בשנה האחרונה

רכבים חדשים עלו ב-1.4% וב-9.8% בשנה האחרונה ומחירי המשומשות חזרו לעלות עם זינוק של 2.5% והשלימו עלייה של 26.4% בשנה האחרונה.

סעיף הדיור ממשיך להאיץ כאשר זינק בחודש האחרון ב-0.5% והשלים עלייה של 3.5% בשנה האחרונה

שירותי תחבורה עלו ב-0.4% והשלימו עלייה של 4.5% בשנה האחרונה על רקע זינוק בעלויות תחזוקה והשכרת רכב כאשר מנגד דווקא מחירי הטיסות ירדו כמו גם שאר התחבורה הציבורית. 

בנוסף, שירותי בריאות עלו ב-0.5% והשלימו עלייה של 1.7% בשנה האחרונה. 

שירותי פנאי זינקו ב-0.8% והשלימו עלייה של 3.8% בשנה החולפת

במקביל, ההאטה הכלכלית צפויה להמשך ולהתגבר אל תוך חודש החורף כאשר גם השחיקה בכוח הקנייה ומיצוי הצריכה של מוצרים בני קיימא צפויים להכביד על הצריכה הפרטית, וגם משבר שרשראות האספקה צפוי להכביד על הייצור וההשקעה. 

לאור הסביבה הסטגפלציונית המתהווה, אנו ממשיכים להעריך כי השילוב הטוב ביותר בשוק האג"ח הוא חשיפה לאג"ח נומינליות ארוכות שיושפעו לטובה מתנודתיות מוגברת בשווקים והחולשה הכלכלית, ביחד עם חשיפה מוגברת לאפיק הצמוד הקצר-בינוני שימשיך להנות מההפתעות האינפלציוניות.

x