בנק מזרחי "המדד הפתיע הפעם כלפי מעלה, ונראה כי יאתגר את אג"ח השקליות" שאכן יורדות היום

תגובה למדד המחירים לצרכן דצמבר: ממשיך להימצא בתוך היעד. צד ההיצע ימשיך לאתגר

 

 
רונן מנחם, קרדיט: יח״צרונן מנחם, קרדיט: יח״צ
 

רונן מנחם, כלכלן ראשי מזרחי טפחות
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
16/01/2022

מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר 2021 עלה  0.3%, גבוה מההערכות. כאמור, מדד נובמבר היה נמוך מהן. בתוך כך, המדד ללא עונתיות עלה 0.4%, יותר מעליית המדד הכללי.

קצב עליית המדד 12 חודשים אחורנית עלה, אך נותר בתוך יעד האינפלציה בשמונת החודשים האחרונים. נתוני המגמה לארבעת החודשים האחרונים לא הצביעו על התגברות כלשהי.

מדד דצמבר 2021 אמנם הפתיע כלפי מעלה, אך לעת עתה מראה, כקודמיו, כי על אף הלחצים מצד ההיצע, האינפלציה לא חורגת מיעדה ועודנה נמוכה מאוד לעומת חו"ל. 

עם זאת, במבט קדימה, מדד המחירים ליצרן ללא דלקים, המנכה נפט ודלקים, עלה 8.2% ב-12 החודשים האחרונים, נתון המאותת כי צד ההיצע יוסיף לאתגר.

היות והמדד הפתיע הפעם כלפי מעלה, נראה כי יאתגר (קלות) את איגרות החוב הלא צמודות (לכל אורך העקום), מה עוד שתשואות הפדיון על אג"ח treasuries עולות. מנגד עשויות לצאת נשכרות,איגרות החוב הצמודות למדד (בחלק הקצר של העקום).

יצוין, כי בארה"ב עלה מדד המחירים לצרכן 7.0% ב-12 החודשים האחרונים (6.8%+ ב-12 החודשים עד אוקטובר); המדד ללא מזון ואנרגיה עלה 0.6% בחודש דצמבר. הפער הניכר בין קצבי האינפלציה של שתי המדינות נמשך: בחודש דצמבר עלה המדד הכללי בארצות הברית 0.5% כך שהפער אף התרחב.

הודעת הריבית הבאה תימסר ביום שני, 21-2-2022. עד אז יפורסם מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר 2022. אין צפי לשינוי הריבית.

בסך הכול, בנק ישראל קשוב לנעשה מעבר לים (בדגש על ארה"ב) ובמישור המקומי יקח בחשבון את זן האומיקרון ואת קצב האינפלציה הנמוך משמעותית מרמתה בארה"ב.

תכניות רכישות האג"ח והמט"ח של בנק ישראל הסתיימו; מדיניות הריבית תוסיף להיות "תלוית נתונים" ורכישות הדולרים תימשכנה מעת לעת.
x