השקעות אלטרנטיביות – מה צריך לדעת ולמה עכשיו?

עולם ההשקעות האלטרנטיביות הוא מהתחומים היותר מדוברים לאחרונה והביקוש להשקעות מסוג זה צמח בקצב מסחרר

 

 
לימור עופרי, צילום: אינגה אבשלום שיליאןלימור עופרי, צילום: אינגה אבשלום שיליאן
 

לימור עופרי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
18/01/2022

ראשית, נבין מה זה המונח "השקעה אלטרנטיבית" שאנו שומעים בכל מקום.

השקעה אלטרנטיבית היא למעשה כל השקעה המתנהלת מחוץ לשוק ההון. 

העולם האלטרנטיבי מכיל בתוכו מגוון רחב של תחומים: קרנות נדל"ן בארץ ובחו"ל, קרנות השקעה, קרנות גידור, מטבעות קריפטו, הלוואות חברתיות ועוד. 

קרנות גידור – קרנות המאגדות מספר משקיעים בניירות ערך הקונות ויוצרות חוזים עתידיים ואופציות, מוכרות ניירות ערך בחסר ומפיקות מכך רווחים. המטרה הנה למקסם רווחים ע"י גידור סיכונים בכל מצב שוק נתון.

קרנות נדל"ן – קרנות המשקיעות בנדל"ן מניב כגון: בנייני משרדים, דירות, מרכזים לוגיסטיים מלונות וכו'.. המאפשרות למשקיע ליהנות מהידע של גורמים מקצועיים בתחום וכנגזרת מכך ליהנות מתשואה עודפת. 

קרן נדל"ן יזמי היא קבוצה של משקיעים בעלי זכויות בנכסי הנדל"ן, הקרן מגייסת הון להשלמת ההון העצמי של היזם.

קרנות הלוואה – פלטפורמה חברתית המאפשרת הלוואת כספים בין אנשים פרטיים. המלווה הוא למעשה משקיע  שנהנה משיעורי ריבית משתלמים, היות ונחסך ממנו תיווך הבנק. 

מטבעות קריפטו – מטבעות דיגיטליים הנמצא בארנק דיגיטלי, סחיר וערכו משתנה בתדירות גבוהה. 

מהן הסיבות להיחשף בהשקעות גם להשקעות אלטרנטיביות?

הסיבה הראשונה הנה פיזור סיכונים. פיזור ההשקעות מייצר לנו איזון בריא בתיק הנכסים הכולל וע"י פיזור נכון בסוגים שונים של השקעות אנו  מקטינים את  הסיכון הגלום בתיק. בהשקעות אלטרנטיביות המתאם לשוק ההון נמוך ואף בחלק מההשקעות אפסי להתנהגות שוק ההון. כך שבמצב של ירידות בשוק, השקעה זו מייצרת סוג של עוגן ויציבות בתיק.

סיבה נוספת הנה פוטנציאל התשואה. רצון המשקיע להשיג תשואה גבוהה יותר מכפי שניתן להשיג כיום בשוק ההון על רקע סביבת הריבית הנמוכה בארץ ובעולם.

עם זאת, כאשר בוחנים השקעה אלטרנטיבית צריך לעשות זאת בקפידה ובזהירות רבה, היות וגם בהשקעות אלטרנטיביות יש סיכונים שאינם נגזרים ישירות ובאופן מיידי מתנודות שוק ההון אלא כתוצאה מהתרחשויות בסקטורים ובכלכלות של מדינות שונות. בנוסף, קיים היצע רחב וריבוי מכשירים בתחום העשוי לבלבל  את המשקיע ולכן יש לבחון את ההשקעה הטובה ביותר המתאימה להעדפות ויכולות של המשקיע. דבר המחייב ידע בתחום, הבנה מלאה ומעמיקה ובחינת כל הפרמטרים של העיסקה – הסיכויים והסיכונים.  

אז למה דווקא היום (יותר מתמיד) יש צורך להיחשף גם להשקעות אלו בתיק הנכסים הכולל?

בתיק ממוצע מסורתי של לקוח, אגרות החוב, האפיק הסולידי, לרוב הנו החלק הארי בתיק.

כ- 40% -30% חשיפה למניות והיתר השקעה באג"ח קונצרני, ממשלתי פקדונות ומזומנים.

לאור ביקושים ועליות מחירים בארץ ובעולם אנו מבינים שהאינפלציה מרימה ראש ואחד מהכלים על מנת למתן ולרסן זאת היא ע"י נקיטת מדיניות של העלאת ריבית.

הפד האמריקאי כבר התבטא בכוונתו להעלות את הריבית כשלוש פעימות במהלך שנת 2022, דבר שיגרום למחירי אגרות החוב לרדת ולהפסדי הון.

ולכן אותו מרכיב מהותי בתיק (כשני שליש) שאמור להוות עוגן, צפוי להיות לא פחות מסוכן מהמרכיב המנייתי.

אז מה החלופות שעומדות בפנינו?

אלטרנטיבה ראשונה הנה העלאת המרכיב המנייתי בתיק – חלופה שלא בהכרח נכונה ומתאימה לכל פרופיל משקיע. מה גם שלא נשכח שאנו בתקופה לאחר שנים רבות של גאות ותשואות פנומנליות.

ולכן אלטרנטיבה נוספת הנה הסטת חלק מהכספים לעולם ההשקעות האלטרנטיביות.


לסיכום -

אין ספק שהשוק היום מאתגר במיוחד ולכן מומלץ מאד להתייעץ עם מומחה פיננסים בתחום, בעל ניסיון, ידע מקצועי ואובייקטיבי אשר יבחן את צרכיכם ויתאים את ההשקעה הנכונה עבורכם.

הכותבת היא מנכ"לית ובעלים "לימור עופרי פתרונות פיננסים".

אין לראות בכתבה המלצה או תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי המותאם לצרכי הלקוח.

x