השווקים עדיין לא מתמחרים העלאה כפולה, מה כן ?

רוצים לקבל מישור ייחוס לגבי השווקים? לכו לנובמבר-דצמבר 2018 | יום מסחר תנותי מאוד היה אמש בארה"ב - לקראת פגישת הפד ביום רביעי –

 

 
fomc press conference introductory statementfomc press conference introductory statement
 

משה מימון, עורך FUNDER
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
25/01/2022

מי שרוצה לדעת איך נראית תנודתיות ככה זה מרגיש. אמש יום מסחר סוער, שהגיע בשיא לירידות של כמעט 4% ב-S&P500, במאבק אמיתי בין קונים למוכרים, אבל בשליש האחרון של היום, הקונים הגיעו, והתחילו לדחוק את המוכרים אחורה. וסגרו את היום בטריטוריה חיובית. דרמה של ממש, מחזורי מסחר גבוהים, ותנודתיות חריגה מאוד. אין ספק שמי שרוצה להבין את תורת היחסות, שיסתכל על הפרצוף של המשקיעים בשיא הירידות, מול סיום היום. אין יותר יחסי מזה.

הדרמה בשווקים בימים האחרונים מגיעה בעיקר מכיוונו של הפד. נכון לעכשיו, כפי שניתן לראות בטבלה למטה, השווקים מתמחרים העלאת ריבית די ודאית בהודעת הריבית שתגיע במרץ, שתעלה את ריבית ארה"ב מרמה של 0-0.25% לרמה של 0.25-0.5%.



מה המשמעות של כל זה?
המשמעות היא שהשווקים עדיין חוששים. החשש הוא מפני הודעת הריבית הקרובה, שבה הפד לא רק יודיע שהוא מעלה ריבית במרץ, אלא מעלה ריבית בחדות במרץ כלומר ב-2 העלאות. כאמור נכון לעכשיו השווקים לא מתמחרים את זה, ואם דבר כזה יקרה, זו תהיה התנהגות ממש אלימה של הפד.

כאמור, השווקים לא מתמחרים הודעה כזו, ואם לשפוט לפי פעולתו של הפד עד כה, הוא דואג לשקיפות ומעדכן תמיד מראש את השווקים לגבי מה שבכוונתו לעשות. כך שמאוד יהיה מעניין לראות מה יגיד הפד ביום רביעי.

מה לגבי ההמשך?
כפי שניתן לראות השווקים מתחילים להפנים את מהלך העלאות הריבית להמשך, אולם לא באופן ודאי. כך למשל לגבי הודעת הריבית של מאי, הדעות חלוקות לגבי העלאה נוספת אם תהיה כזו. אפשר לראות שאין ודאות אבל בהחלט יש צפי להעלאת ריבית נוספת כבר במאי.
לגבי יוני, שוב הדעות חלוקות, אולם אפשר לראות שביוני כבר הדעות לא חלוקות לגבי ההעלאה השניה. כלומר בעוד שהשוק לא בטוח שבמאי תהיה העלת ריבית, לגבי יוני אין ספק שנגיע לרמת ריבית של בין 0.5-0.75%. יש אפילו דעה לא מבוטלת שחושבת שהריבית תעלה שוב.



לגבי הודעת הריבית של יולי, כאן כבר יש יותר ודאות לגבי הגעת הריבית לרמה של 0.75-1%. מכאן והלאה זה די מתייצב עם מרבית הסיכויים שנראה עצירה של העלאות הריבית בהמשך.




[הגרפים נלקחו מאתר - https://www.cmegroup.com/]

כמה תובנות שאפשר להבין מכך

(1) השווקים עדין לא בטוחים מה הכיוון של הפד
. מה תהיה עוצמת העלאת הריבית. חוסר הידיעה הזה מייצר חשש, שכמובן יחד עם רמות שיא של השווקים, וחוסר אמונה שזה הולך להימשך, זה גורר את המשקיעים למהלך מכירות משמעותי. מימושי רווחים, שמעצימים את עצמם, ככל שהם מתקדמים.

(2) מאידך, עדין, אין ודאות לגבי הכיוון, כך שאמנם קיים חשש, אבל לפד יש גם יכולת להפתיע לטובה במסר מעט יותר מרגיע לשווקים. צריך לזכור שעד לפני כחודשיים, השוק היה בתחושה שהעלאות הריבית יתחילו ביוני, והנה עכשיו מפנימים כולם את העלאת הריבית של מרץ.

(3) הוויכוח הוא על הנרטיב. הפד, עד לפני כמה חודשים היה מאוד עקבי בטענה שאין סיבה לרוץ ולבצע הידוק מוניטארי. אבל הטון השתנה בחודשים האחרונים. האם הטון השתנה באופן כל כך חד שממצב שבו אין צורך למהר, הפד עובר לפעולות חפוזות ונמהרות, שיפתיעו לרעה את השווקים? תשאלו אתם את עצמכם את השאלה הזו. לו אתם הפד, האם זה מה שהייתם עושים? התשובה שטענו לעצמכם היא התשובה שהפד יענה לעצמו.

לסיכום, כמו תמיד, בטח בשנים האחרונות, השווקים מגיבים באופן חד למהלכים די צפויים. מי שרוצה לקבל מישור ייחוס, שיחזור אחורה לנובמבר-דצמבר 2018. לקח לשווקים כמה חודשים להתאושש ממהלך הירידות החד שהתעורר, בדיוק מאותה סיבה – העלאת הריבית האחרונה של הפד. אבל בסוף, גם ברמת ריבית של 2.25% אז, השווקים חזרו לעלות. בסופו של יום, גם ברמת ריבית של 1%, אין למשקיעים יותר מדי מה לחשוש, וסביר להניח שלאחר תיקון כלשהו (שעדיין יכול להיות משמעותי), נחזור חזרה לימים שקטים יותר. בכל מקרה, כשהגלים סוערים, קשה לראות את החוף. 

x