רעיונות השקעה: מניות להשקעה במיוחד למקרה של מיתון

הפדרל ריזרב העלה את הריבית ב-0.75%, בעלייה הגדולה ביותר מאז 1994 שאינה מבשרת טובות במיוחד עבור הכלכלה העולמית. לאן אנחנו הולכים מכאן?

 

 

 
stock Image by Gerd Altmann from Pixabaystock Image by Gerd Altmann from Pixabay
 

עמית י.
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
21/06/2022

כלכלנים, אינדיקטורים (וקריאה בקפה), כולם אומרים את אותו הדבר: מיתון הוא תרחיש סביר במיוחד לאחר שהפדרל ריזרב 'הפעיל את כל הרובים' עם העלאת הריבית ביום רביעי בשבוע שעבר.

אז אם לבסוף זה לא יקרה, בהחלט נהיה מרוצים מאד. אך כדאי גם להתכונן למצב שבו מיתון כן יופיע  בהמשך ונתחיל להכין את תיק ההשקעות בהתאם. הדרך לעשות זאת היא קודם כל להגדיר את המאפיינים של מניות העמידות ביותר במצב של מיתון, ולאחר מכן לבחור את אלה שהכי מתאימות ויכולות לבוא בחשבון מבחינתכם. אז מה המשותף למניות חסינות מיתון?

לפני הכל: מודל עסקי חסין מיתון

הדבר הראשון שנרצה לראות הוא שהביקוש למוצרים ושירותים של החברה יישאר עמיד אם הכלכלה תיכנס למיתון. תחשבו על כך: חברה שמוכרת פריטים יומיומיים מוזלים, או חברה סולארית הפועלת במקום עם יעדים שאפתניים מתחדשים...

כשמחפשים עסקים עמידים בפני מיתון, התעשיות הבאות מהוות נקודת התחלה טובה: שירותים (אנשים עדיין צריכים חום וחשמל במיתון), מוצרי צריכה (אנשים עדיין צריכים לאכול, לשתות ולצחצח שיניים), ושירותי בריאות ( אנשים עדיין צריכים את התרופות שלהם). 

והאמת היא שלא חייבים להגביל את עצמנו רק לענפים האלה: אפשר בהחלט למצוא אבני חן נסתרות אפילו בתעשיות מחזוריות, כמו רשת הפיצה הדומינוס שצומחת בהתמדה. באופן דומה, לא לכל חברות השירותים, מוצרי היסוד ושירותי הבריאות שהזכרנו יש מצבים עסקיים חסיני מיתון. למשל, וולמארט לא מוכרת רק מוצרי יסוד, כך שהשוליים שלה עדיין יכולים להיפגע במיתון. 

מניית וולמארט (WMT) גרף שבועי, מקור TradingView

לכן חשוב לעשות שיעורי בית ולבחון היטב את כל הקריטריונים של מניות חסינות מיתון. אז בואו נצלול פנימה:

דיבידנדים ורכישות חוזרות גבוהות ויציבות

אמנם מניות עם דיבידנד גבוה אינן מרגשות כמו חברת החלל או הבינה המלאכותית הבאה. אבל יש להן הרבה יותר מה להציע בנוסף על יציבות, הכנסה ותשואות אטרקטיביות מותאמות סיכון. יותר ויותר נראה שעכשיו זה זמן טוב להשקיע במניות עם דיבידנד גבוה משום שלמניות עם דיבידנד גבוה יש בסיס חזק לעמוד עליו.

בנוסף, ההיסטוריה מציירת תמונה חיובית של מניות עם דיבידנד גבוה. מניות בעלות דיבידנד גבוה נוטות להעלות על השוק הרחב כאשר הריבית עולה, כאשר האינפלציה גבוהה וכאשר הצמיחה הכלכלית מואטת. 

מה עם רכישות חוזרות? רכישות חוזרות מצביעות על כך שההנהלה של החברה לא רק מאמינה שמחיר המניה זול, אלא זה משהו שגם יסייע לתמוך במחירים על ידי הפחתת כמות המניות הזמינות, מה שבתורו יגדיל את הרווח למניה.

מאזנים חזקים

כשהכל הולך דרומה, הדבר האחרון שאתה רוצה הוא שלחברה שאתה משקיע בה יהיה מינוף תפעולי גבוה (כי צניחה קטנה בהכנסות יכולה לגרום לפגיעה גדולה ברווחים), או מינוף פיננסי גבוה, אז חשוב לחפש מאזן חזק.

כלי טוב להעריך את ההסתברות לתנופה של חברה הוא ציון Z-Altman (מודל ה-Z-Score של אלטמן הוא מדידה מספרית המשמשת לניבוי הסיכויים של עסק לפשוט רגל בשנתיים הקרובות ומהווה מדד ליציבות הפיננסית של חברות). מדד מעל 3 מצביע על כך שהחברה בטוחה, בעוד שכל נתון מספרי  מתחת ל-1.8 מצביע על צרות אפשריות.

צמיחה יציבה ברווחים

אנחנו רוצים להשקיע בחברות שצומחות, וצומחות בהתמדה, וללא תלות במשק. לכן, חשוב להסתכל על צמיחת הרווחים של כל חברה לאורך זמן. לא נוותר על השאלות הבאות: עד כמה הצמיחה עקבית? האם זה נוטה לצלול כשהכלכלה קצת נחלשת? כדאי להימנע מחברות שנוטות לחוות ירידות גדולות, ודווקא להעדיף את אלה שמציגות צמיחה עקבית ויציבה לאורך שנים רבות. בנוסף, גם כדאי לוודא שתחזיות הרווחים בקונצנזוס לשנתיים הקרובות הן חזקות, או לפחות לא הרבה מתחת לממוצע של השוק.

תנודתיות נמוכה ובטא

ככל שהתנודתיות של מניה נמוכה יותר, כך יש פחות סיכויים שהיא תרד יחד עם השווקים בקיצוניות כאשר השווקים ירדו.  יש לציין שבסביבה כלכלית ייחודית, לא מספיק רק להסתכל על ההיסטוריה של המניה, אז כדאי גם להקפיד לבדוק גם מה הסטיה הגלומה שלה. 

הסתכלות על הבטא של מניה יכולה לעזור לנו להעריך עד כמה היא רגישה לשינויים בשוק הרחב. בטא של 0.5 מצביע על כך שאם שוק המניות יאבד 10%, המניה שלך תרד בכ-5%. המידה אינה מושלמת, אבל היא מספקת דרך מהירה להעריך עד כמה מניה עמידה בפני זעזועים. וזה לגמרי  יכול להיות שימושי גם כדי לזהות חברות בעלות פוטנציאל הגנתי. 

הערכת שווי סבירה

לא נתעלם מהערכת השווי של החברה. הערכת השווי של החברה מאד חשובה מכיוון שהיא מודדת את "מרווח הבטיחות" של חברה. במקום רק להסתכל אם מניה נסחרת בפרמיה או בהנחה לשוק, כדאי להסתכל על האופן שבו היא נסחרת לעומת ההיסטוריה שלה. עסקים חזקים והגנתיים נוטים להיסחר בפרמיה לשוק בכל התנאים, אך עשויים להיסחר מתחת לממוצע לטווח ארוך שלהם כאשר המניות נמצאות בקשיים.

פרייס אקשן מסוים

קודם כל, נעיף מבט על משברים קודמים ונרצה לראות ביצועים טובים יותר במשברים קודמים, אבל יחד עם זאת נרצה להבין גם את פעולת המחיר האחרונה של המניה. ישנם שני דברים מסוימים שיכולים להוביל לנקודת כניסה טובה: או שהמניה ירדה מסיבות שאתה חושב שהיא אמורה להסתובב חזרה, או שהיא הראתה עוצמה בירידות הנוכחיות.

אז אחרי שעברנו על כל המאפיינים החשובים, אילו מניות מגיעות לקו הסיום?

יצרנית מרלבורו אלטריה (טיקר: MO), יקירת המוצרים האישיים קולגייט-פלמוליב (CL), והמתחרה של קוקה קולה, פפסי )טיקר: PEP) הן שלוש מניות צריכה עיקריות עם הישגים גבוהים ברוב המדדים. במניות לפי שיקול דעת צרכני, יש שתיים שהן יחסית אטרקטיביות כרגע על סמך הקריטריונים שתיארנו מעלה: קמעונאית חלקי הרכב אורלי אוטומוטיב  (ORLY) ויצרנית הפיצה, פיצה דומינוס (DPZ).

מניית PEP גרף שבועי מקור TradingView

במגזרים אחרים, אפשר למצוא את חברת החשמל המפוקחת Xcel energy (XEL), מניות שירותי הבריאות Cardinal Health (CAH) ו-Quest Diagnostics (DGX), 

מניית DGX גרף שבועי מקור TradingView

לסיום, גם מפעילת הרכבות Union Pacific (UNP), ויצרנית החשמל Hubbell Incorporated (HUBB) שגם הן נראות די אטרקטיביות על פי התכונות שחיפשנו.

הנ"ל מהווה סקירה על מאפיינים לסינון מניות הנחשבים כמומלצים בספרות המקצועית למצבי מיתון. כמו כן,  אמנם המניות המוצגות בכתבה עלו בסורק המניות אך הנן בגדר רעיונות בלבד. מכאן שאין בכתוב כל המלצה לקניה/מכירה/החזקה של המניות המוזכרות בכתבה. ככלל, תמיד עליכם לעשות למידה מעמיקה וסינון עצמאי כדי לקבל החלטות מושכלות ומבוססות.

*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר למוצרים פיננסיים כלשהם.

24 קרנות נאמנות שמחזיקות סה"כ 15.01 מיליון ב-PepsiCo, Inc.
קרנות נאמנות שמחזיקות את PepsiCo, Inc. לרשימה המלאה
x