טור דעה - השפעת מחיר מטרה על תדלוק שוק המשכנתאות

האם משבר הדיור יגיע דווקא מתוכניות דיור מוזלות?

 

 

 
הילה מילר, קרדיט: יח״צהילה מילר, קרדיט: יח״צ
 

הילה מילר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
07/07/2022

במהלך החודשים  האחרונים, ועוד הרבה בטרם הוחלט על פיזור הכנסת ובחירות חדשות, אנחנו עדים לשני נתונים בשוק הדיור, שלכאורה אינם קשורים כלל זה לזה, אולם לטעמי קיים ביניהם קשר גורדי בל יינתק.

מחד גיסא הנתונים אודות תדלוק שוק המשכנתאות באופן חסר תקדים. המספרים, מדברים על 150  מיליארדי שקלים בקירוב לשנה, 476 מיליארד, כלומר וחצי טריליון(!) בקירוב בסך הכול, זאת לעומת כ-200 מיליארד בסך הכול לפני עשור שנים, ב-2012.

מטריד שבעתיים הנתון המדבר על כך שכ-45 אחוזים מבתי האב שנטלו משכנתא במהלך השנה האחרונה, אותה משכנתא מימנה למעלה מ-60 אחוזים מעלות הדירה הכוללת, נתון מבהיל לכשעצמו המזכיר, לא עלינו, את משבר המשכנתאות שפקד את ארצות הברית ב-2007.

נתון מטריד לא פחות הינו ממוצע המשכנתא שנלקחה במהלך השנה האחרונה, כ-975 אלפי  שקלים לבית אב,  זאת לעומת  531 אלפי שקלים ב-2015, כלומר עלייה דרמטית של יותר מ-80 אחוזים, כשאחוז נוטלי המשכנתאות בטווח שבין מיליון למיליון וחצי שקלים כמעט הוכפל.

העובדה שעליית ריבית הצפויה בקרוב עשויה לטלטל רבבות משקי בית שנטלו משכנתאות איננה עוד תרחיש דמיוני. מדובר בתוספת נכבדה של עוד מאות רבות של שקלים, מה שיביא את אותן משפחות אל הקצה שבקצה היכולת שלהן לעמוד, אם בכלל, בהחזר המשכנתא. 

אולם, וזה אולם גדול, האם מישהו שם לב בכלל לכך שאותן תכניות מחיר מוזל, הגרלות והנחות בעבר מחיר למשתכן וכיום מחיר למטרה, הן הן שמתדלקות הכי הרבה את מחירי הדיור ובדיעבד גם את שוק המשכנתאות?

לדוגמא, הפיאסקו שקורה בעצם ימים אלה, כשיותר מ-100 אלף משקי בית מתחרים על 30 אלף דירות מוזלות, כביכול. גם העובדה שהממשלה הגדילה את המכסה מ-30 ל-36 אלף דירות הינה בעליל חסרת משמעת לחלוטין. אותה הסתערות רבתי של המוני ישראלים על מעט דירות, מוסיפה שמן למדורת המשכנתאות, שגם כך הגיעה זה מכבר לקצה גבול היכולת.

ובינינו? אותן דירות מחיר מטרה ייקח שנים ארוכות עד שבכלל ייבנו והמחיר הסופי שלהן לצרכן יהיה בסופו של דבר מחיר שוק לכל דבר. זאת מהטעם הפשוט שרוב רובם של הרוכשים ייאלצו לשלם דמי שכירות במשך ארבע-חמש שנים בממוצע וכן העובדה שחומרי הבנייה יתייקרו בשל מלחמת רוסיה-אוקראינה, אפקט הקורונה וסיבות נוספות באופן כזה שתשומות הבנייה יימחקו את ההנחה המדומה, כלא הייתה.

ובמילים אחרות: אם וכאשר יפרוץ, חלילה, משבר משכנתאות, זה יקרה בשל תכניות דיור מוזלות שלא רק שלא יוזילו כלל את מחירי אותן הדירות, אדרבה, הן יגרמו במו ידיהן להתייקרות נוספת, שלא לדבר על המשך תדלוק שוק המשכנתאות.

על כן, לסיכום, עצתי למקבלי ההחלטות, להכניס באופן מיידי סדר לשוק המשכנתאות, להגביל מחד גיסא את הסכום שניתן לקחת ומאידך גיסא לאפשר תכנית פריסה פרטנית מיטבית לכל אלה שנטלו משכנתאות עד כה.

המשך המצב הקיים, של יוקר המחיה בכלל ושל הדיור בפרט, יביא לצערי ליציאה המונית של מחוסרי דיור לרחובות, כפי שאנו רואים כבר עכשיו במחאת האוהלים החדשה של 2022 שתהיה חריפה בהרבה מזו של 2010 !

*כותבת המאמר הילה מילר היא סמנכ"לית השיווק של מ.אביב ומומחית לנדל"ן ושוק ההון 

x