כשהשוק רוצה לעלות, אל תפריעו לו

לא דוחות לא טובים של מיקרוסופט וגוגל, ולא נגיד הפד לא עצרו אמש את השוק | וגם טבע, שסופסוף הולך לה

 

 

 
Image by Gerd Altmann from PixabayImage by Gerd Altmann from Pixabay
 

משה מימון
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
28/07/2022

כמה הערות על המצב. שוק ההון האמריקאי נמצא בסוג של מהלך עליות, מזה מספר ימים. השאלה הגדולה ששואלים את עצמם המשקיעים היא האם מדובר בהתחלה של מהלך העליות המצופה, מעין תחילת הסוף, או שמא מדובר במלכודת דובים, שנועדה למשוך את המשקיעים פנימה ולהמשיך לרדת, מעין סוף ההתחלה. את ההמשך לא נדע, אבל מה שכן רואים הוא שכאשר השוק רוצה לעלות, לא מפריע לו שום דבר. התייחסנו לכך במאמר של משה שלום בתחילת השבוע.

פאוול, מה הוא אמר?

פאוול לא בא להפתיע לרעה, ואין ממש סיבה. הוא בא לקנות זמן, כדי לראות לאן הדברים הולכם. צריך לזכור שעד הישיבה הבאה, יהיו שני נתוני מדד, וזה ייתן כבר פרספקטיבה לא רעה לפאוול ולשוק. כפי הנראה כך גם הוא מקווה.

האמת, ייאמר לזכותו של פאוול, שהוא לא אמר שום דבר שהשוק לא צפה, וזה כבר הרבה מבחינתו. הוא לא שלל עוד העלאת ריבית גבוהה של 0.75%, הוא לא שלל את האפשרות של מיתון, אבל מאידך, גם אמר שלמרות שיתכן ונתוני התוצר יצביעו על האטה, הכלכלה האמריקאית חזקה.

הוא לא דיבר על Core PCE כמדד הרלבנטי, אלא אמר שהוא רוצה לראות את שני הנתונים, גם מדד הליבה וגם המדד הרגיל מתכנסים לאמצע, כלומר גם PCE מתכנס לאזור 2.5% וגם Core PCE מתכנס למספר דומה. 

הוא כן אמר שהתחזית שהם נתנו ביוני מבחינת הפד היא תקפה, וזה לא מעט, כי זה הקנה לשוק את היציבות שהוא רצה. התחזית של הפד – Summary of Economic Projection ניתנת בכל ישיבה שניה של הפד, ולפי התחזית של יוני, הפד צופה האטה בתוצר לצמיחה של 1.7%, הוא צופה שהריבית תעמוד על משהו בין 3.1-3.6%.

המשמעות היא שמהרמה הנוכחית של הריבית של 2.5%, אנחנו צפויים להעלאה של עוד בערך 1%-1.25% שתתפרש על פני 3 העלאות ריבית, כלומר זה יכול להיות 50 נ"ב, ואז עוד 50 נ"ב ועוד 25 נ"ב. משהו כזה. פאוול עצמו אמר שריבית נייטרלית היא הריבית שבה אנחנו נמצאים כיום, אולם נדרשת העלאת ריבית גבוהה יותר, כדי לדכא את האינפלציה.

אז בכל אלה, לא היה הרבה חדש, אבל בשביל פאוול לא לחדש, זה כנראה הרבה בשביל השוק. לאחר פתיחה חיובית של השוק, השווקים תפסו כיוון לראלי שהסתכם בעלייה של כמעט 4% בנאסד"ק. שוב, האם זה ימשיך? ימים יגידו.

Summary of Economic Projections, שצורפה להודעת הפד ביוני

טבע – צריך לדעת מתי לפרסם נתונים טובים

טבע דיווחה גם היא אמש דוחות כספיים, אבל בעיקר מה שעניין במניה היתה העובדה שהחברה הודיעה שהיא, כפי הנראה מסירה את העננה הכבדה מעל לראשה, בדמות הסדר עם התובעים השונים בתביעות האופיואידים. כל החדשות הטובות הללו, שיחקו לטובתה של טבע, והמניה טסה גם בארה"ב אמש וסגרה בעלייה של 21%, לאחר שהגיעה לעלייה של כמעט 27%.

עד כה, טבע חוותה בעיקר חוסר מזל, לא רק העובדה שהתביעות האלה הגיעו משום מקום, אלא גם בעבר כשהחברה דיווחה הודעות טובות, פעמים רבות הם נפלו בימים או בתקופות בהם השווקים היו בסנטימנט שלילי, וכך הודעות אלה זכו בעיקר להתעלמות. הפעם זה הלך לה, גם הודעה מעולה, וגם מומנטום חיובי של השווקים.

אחרי שאמרנו את זה, צריך לזכור, העלייה של טבע, הביאה אותה לרמה שבה היתה המניה כבר מספר פעמים בתקופה האחרונה, בין אם בדרך למעלה ובין אם בדרך למטה. האם הפעם זה יהיה שונה? יש לקוות. ההסדר היה באוויר, אולם כל עוד לא קיבלנו את ההודעה הסופית זה לא קרה.

הפעם, זה נראה הולך לקראת הסדר, גם קאר שולץ נשמע אופטימי, בטח כשמדובר בסכום שטבע כבר הפרישה בדוחות הכספיים שלה, כך שבהחלט ההערכה היא שהסיפור של התביעות ייסגר, וטבע יכולה להסתכל קדימה באופטימיות. אולי עכשיו טבע תהפוך להיות אטרקטיבית לחברת תרופות כלשהי, שחסרה לה זרוע גנרית. 


x